Петък, 08 Февруари 2013 10:18

Електромобилите с удължен пробег (ще ли са) много по-търсени от плъгин хибридите?

От
elektromobil_udalzhen_probeg_sreshtu_plugin_hibrid
И двете вървят на ток, но едната три пъти повече от другата
В този блог: Едно е електро пробег 60-70 км и съвсем друго 20-30...

И двата типа автомобили са нови и все още малко познати на масовия потребител. Някои дори наричат електромобилите с удължен пробег хибриди, но те не са точно такива. Интересът и към едните, и към другите определено е заради наличието на електро задвижваща система и точно в нея е основната разлика. Защото в рамките на голям град 60-70 км пробег на електричество са много по-силен коз...

Какво има на пазара сега

Към началото на 2013 г. изборът е все още оскъден. При електромобилите с удължен пробег имаме:

  • Opel Ampera/Chevrolet Volt
  • Fisker Karma

При зареждаемите хибриди малко повече:

  • Toyota Prius Plugin
  • Ford C-Max Energi
  • Ford Fusion Energi (очакван Mondeo в Европа)
  • Honda Accord Plugin

За съжаление към началото на 2013 г. нито една от тези коли не се предлага на българския пазар...

Интересното е, че дори големи специализирани сайтове като Green Car Reports слагат двата типа на едно място. Това не е добре за хората, които не са запознати с технологията – лесно ще помислят всичките тези коли за идентични. А първото впечатление често е най-силно, особено от големи и доверени източници. Както наскоро Reuters обяви в нарочна PR статия електромобилите за "Dead End" – върви оборвай... Но това е друга история, на която за щастие едва ли мнозина ще се хванат!

Разликата

За най-бързо и лесно ориентиране, ето какво: Когато тествахме Opel Ampera през май 2012 успявахме няколко пъти да постигнем около 65 км пробег с едно зареждане. София не е България, но за този тест е идеално място. И националното проучване за електромобилите идва точно навреме, защото от него става ясно, че повечето от анкетираните имат до 50 км дневен пробег. Значи с над 60 км електро пробег съвсем спокойно можеш да си караш електромобила с удължен пробег всеки ден на ток и да зареждаш нощем. С плъгин хирид нещата са по-различни. Оптимистичният максимум за електро пробег на сегашните изброени отгоре модели е около 30 км, което прави нуждата от използване и на бензиновия двигател много вероятна.

Електромобилите с удължен пробег са описани подробно в Elektromobili.bg, но тук ще напомним само това, че те се задвижват само от електрическата си система. След изчерпване на енергията в батерията бензинов двигател задвижва генератор, който осигурява ток за батерията и съответно електромоторът продължава да е основният задвижващ агрегат. При плъгин хибридите след изчерпване на тока в батерията задвижването поема бензиновият двигател. Освен това над определена скорост (различна за отделните модели, но обикновено над 90 км/ч), задвижването също се прехвърля автоматично към двигателя с вътрешно горене, докато електромобилите с удължен пробег се движат и с максималната си скорост на ток (около 160 км/ч при Ampera, например).

Прогнозите

Според анализатори като Frost & Sullivan, днешният избор от само два електромобила с удължен пробег ще се увеличи до 14 модела в рамките на пет години с над 300,000 продадени броя в световен мащаб до 2018 г. Причината е в технологията, която осигурява достатъчно градски електро пробег, като в същото време дългите пътувания не са никакъв проблем (до 500-600 км) и то при нисък разход от около 5-6 л/100 км гориво. При развитието на технологиите към малките бензинови двигатели може да бъдат добавени и модули с горивни клетки или малки газови турбини.

Frost & Sullivan се фокусира основно върху електромобилите с удължен пробег точно заради принадлежността им по-скоро към електромобилите, отколкото към хибридите, които по своята същност са ДВГ коли с добавена електро задвижваща система.

Разбира се, възниква въпросът защо анализаторите не поставят акцента върху плъгин хибридите, които сега са и по-евтини от електромобилите с удължен пробег и най-вече заради Toyota Prius плъгин се радват на повече продажби. В близко бъдеще на пазара се очакват по-скоро плъгин хибрид модели, което показва какви са тенденциите при автопроизводителите, но анализаторите често гледат по-напред във времето Wink.

В заключение

Ние пък сме потребители и от нас зависи как ще се развива определен пазар, затова може да ни кажете коя от двете технологии намирате по-подходяща за вас, естествено имайки предвид цени, технически характеристики и всичко, което има значение.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Прочетено 3224 пъти Последна корекция Неделя, 17 Март 2013 14:12
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.