Германският пробив при батериите може да дойде от един гараж

Блог
В този блог: Германската компания Kolibri AG държи в тайна своята супер батерийна технология.

Факт е, че азиатците са недостижимо напред в батериите за електромобили. Самите германци го признават и авто хегемонията им е на път да изчезне, освен ако технологията разработена някога в малък гараж в Берлин не върне "Made in Germany" емблемата обратно в играта...

Възможно ли е планът на Ангела Меркел за 1 милион електромобила по улиците на Германия до 2020 г. да се осъществи? Ако съдиш по количеството от 21,000 електромобила регистрирани в Германия към края на 2014 г. – едва ли. Но оптимизъм има.

"Ние бяхме водещи в света, но литиево-йонната технология беше проспана в тази страна преди 15-20 г.", казва Кристиян Вой, професор от хановерския Лайбниц университет и член на Научния консултативен съвет към Националната асоциация за електрическа мобилност.

"А вижте какво стана, днес азиатците държат 80% от пазара и който иска да прави електромобили е зависим за доставка на клетки от тях. Азиатските компании са недостижимо напред."

Кристиян Вой

В края на 80-те Daimler и Volkswagen основават съвместно дружество. "Събрахме най-добрите тогава учени в света да направят проучване на тяговите батерии," спомня си Вой, тогава начело на компанията. Но резултатите не са особено впечатляващи и след идването на Фердинанд Пиех във VW и Юрген Шремп в Daimler всичко се променя.

"Бяхме световни лидери," смята Вой. "А сега Германия е на ръба да изгуби международна конкурентност в бъдещата електрическа мобилност."

Надеждата

Тя е в "Made in Germany" технологията за батерии от малък гарманска фирма, която да върне глобалната репутация на страната в авто бранша. Хелмут фон Гролман определено е решен да произвежда супер батерии в големи количества. Неговата Kolibri AG се намира в старо хале на края на Adlershof Technology Park.

Фирмата е основата през 2009 като DBM Energy и тогавашният човек на деня е 27-годишният Марко Ханеман. Той успява да направи професионална конверсия на Audi A2 с 600 км пробег. Толкова е впечатляващо, че Samsung предлага 600 милиона Евро за ноу-хауто на фирмата. По-късно колата се запалва и критиците се развихрят.

Но проблемът не е в батерията или системата като цяло. Колата е изгоряла след умишлен палеж, чийто причинител така и не е установен. Така потъва всичко около DBM Energy, но Ханеман продължава. Явно някой е имал огромен интерес тази технология да се "поотложи" само че това вече им струва много скъпо на германците.

Хелмут фон Гролман си спомня с усмивка за старата история. "Нашата батерия не може да се запали и гори," обяснява той и добавя, че е най-сигурната в света. Сега той е начело на наследника на DBM Energy, а Мирко все още е мозъкът на компанията, някак успял да се справи с привидно нерешимите термални проблеми на батериите.

Но фирмата още не получава признание, защото не е патентовала нищо. "Това са глупости", казва фон Гролман. "Ако публикуваме патент, технологията става видна и после трябва да се защитаваме в случай на недобронамереност. Тайната рецепта е десет пъти по-сигурна от патента и ако бяхме патентовали вече нямаше да е тайна."

Екипът на Kolibri AG твърди, че е лидер в технологията при батериите, защото в сравнение с масово използваните литиево-йонни батерии днес, колибри батериите са с два пъти по-висока енергийна плътност и 5,000 цикъла. Работят еднакво добре и при +60°C и при -20°C и са абсолютно защитени от пожар и експплозия. "Не знаем да има конкурент с по-добра батерия от нашата."

Но не показват клетките. Признават, че се произвеждат в друга държава, но не казват къде. И батериите им вече преминават супер тест – използват се в 70 електромобила на летището в Катар.

"Не можем да си позволим да чакаме електрическата мобилност да надделее", заключава Гролман. "Електромобилите идват и това е извън всякакво съмнение. В Китай са се мобилизирали много здраво и вървят бързо напред. Там живеят 1.3 милиарда души. Не може Германия – държавата, в която се роди автомобилът – да играе само незначителна роля в новото транспортно направление – електрическата мобилност."

Дали германските авто концерни ще направят нужното по въпроса? Ще има ли германски електромобилен пробив? Дали някой от тях ще закупи технологията на Kolibri AG или развие подобна тази или следващата година? По-добре да го направят преди да е станало прекалено късно да се преборят с хегемонията на азиатците.

От: Berliner Zeitung

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Хора в тази дискусия

Коментари (8)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
This comment was minimized by the moderator on the site

Чудесна новина По принцип обичам новини за батерии Дано да пробият!
Според мен основните изисквания в посока подобрение на батериите са следните:
- по-малки
- по-леки
- с по-голям капацитет
- сигурни
- по-евтини
- температурно толерантни

Бъдещите батерии трябва да покрият колкото се може повече от тези критерии, като разбира се сигурността трябва да е на първо място.

Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Аз пък все си мисля за едно друго проблемче - бързината на зареждане. По-големи е чудесно да са, за повечко пробег, само да можеше обратно пропорционално някак да се измисли да се развива времето за зареждане. Че инак колкото по-голяма, толкова по-бавно ще се зарежда или повече мощност ще се изисква. Де пробив де xD

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Прав си. Скоростта на зареждане е от значение, обаче аз лично не смятам, че скоро ще има пробив там. Повече от това, което са направили Тесла, надали ще е възможно. По скоро ще се сблъскаме със законите на физиката, толкова много ампери както и да го погледнеш, няма да се отразят добре на каквато и да е батерия, сигурно ще има огромна индукция около кабела, ако не е екраниран, и самата зареждаща колонка трябва да е към мегават мощност
Според мене или ще сменяваме батерии на станции, или ще...

Прав си. Скоростта на зареждане е от значение, обаче аз лично не смятам, че скоро ще има пробив там. Повече от това, което са направили Тесла, надали ще е възможно. По скоро ще се сблъскаме със законите на физиката, толкова много ампери както и да го погледнеш, няма да се отразят добре на каквато и да е батерия, сигурно ще има огромна индукция около кабела, ако не е екраниран, и самата зареждаща колонка трябва да е към мегават мощност
Според мене или ще сменяваме батерии на станции, или ще зареждаме тук малко там малко, а в гаража или службата повече. Мислих и за друго, близо до нас има бензиностанции, може да си оставя колата да нощува/зарежда през нощта и на сутринта си я взимам. Примерно 1 път месечно, както сега зареждам гориво 1 път месечно

Виж още
Илиян Звездоброев
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Охоо, то да се стигне до зареждане веднъж месечно - познай кой ще ти гледа скоростта xD

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Бе тези новини за батерии почват да ми звучат като откритие за ново лекарство за рак и спин..... все ги няма

Plamen Panaiotov
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Ааа има ги, но има и хора, на които не им пасват ;)... та се бавят работите. Затворен кръг е още - малкото производство не помага за спад в цените, а цените не спадат заради малкото производство

Мартин Хаджистойков
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Аз да имам едни 1000км пробег, пък мога и да почакам 5-6 часа за пълен заряд. За мен степенувани по важност (като изключим сигурност, защото без нея ги няма и останалите) са капацитет, тегло, размер, което като се замисля е едно и също, защото когато имаш повече Wh/кг, това означава, че и трите неща са в добър баланс.

Valentin
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
This comment was minimized by the moderator on the site

Здравейте,
а на мен ми е много интересно например дали има детски колички , като stokke [LINK=https://bebemax.eu][/LINK] ,който да са на електричество и да се зареждат по време на разходка. Ще добре, ако може да споделите идеи!

Живко К
Профилът ти няма права за разглеждане прикачени файлове в коментарите
Все още няма пуснати коментари