Инфо бюлетин 5 по проект 'Електрическа мобилност за Исперих'

Полезно и ефективно

logo

Програма за развитие на селските райони 2007 -2013г. Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони. Европа инвестира в селските райони.

Информационен бюлетин 5 към проект "Електрическа мобилност за Исперих"

Проектът се изпълнява по "Програма за развитие на селските райони 2007-2013г. Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони. Европа инвестира в селските райони"...

Проект "Електрическа мобилност за Исперих"

Пилотен проект за промоция на новите нисковъглеродни технологии, приложими в електрическите превозни средства и ползите от тях за опазване на околната среда по договор за финансово подпомагане № 40/3/710416/2014 от 13.03.2014г.

Изпълнител: СНЦ "Електромобили за регионите – Исперих"

Тема на бюлетина: Младежите, администрацията и бизнесът в община Исперих да добият представа за ползите и ефективността от електрическите превозни средства и електрическата мобилност.

Информационен бюлетин 5

Факт е, че когато купуваме някакъв продукт го оценяваме най-вече по степента на лични ползи, които може да ни осигури. Автомобилите са лични средства за придвижване и са се превърнали в 'наши крепости', зад чиито врати личното ни пространство оформяме по свой вкус и според персоналните ни нужди. Електромобилите не правят никакво изключение в случая и логично ще бъдат избирани по това, което могат да ни осигурят в личен план. За щастие, обаче, човешкото мислене се развива в много положителни посоки и в случая една от тях е 'погледът извън нас', като целта е електромобилите да се разработват по такъв начин, че да осигуряват и други ползи, което всъщност е една стъпка напред в осмисляне на понятието ефективност. Най-важното направление тук е околна среда и след като разделихме ползите основно на лични и природосъобразни, да видим какво има във всяка от двете (както и в други) посоки.

Лични ползи

1. Разход

"Колко харчи?", е въпросът който отеква като ехо преди повечето покупки на коли. Постоянно покачващите се цени на течните горива го правят дори още по-болезнен и като че ли буквално го залепват за устата ни. В същото време пък болезнено установяваме, че по улиците изобилства от шофьори, които вероятно постоянно мърморят колко скъпи са горивата, но в същото време натискат педала до ламарината, вдигат шум до бога, пръскат газове на всички посоки и тормозят и без това изтормозените си коли, както и всички наоколо. Това е наистина крещящо противоречие и от другата страна са електромобилите, при които 'противоречието' е не по-малко крещящо, но в полезна и ефективна посока. Да, пак може да натискате педала до долу (не ви провокираме да го правите), но най-много да 'произведете' една идея повече от нещо като леко свистене от електромотора.

Факт: Електромобилите изразходват средно 15 кВтч електроенергия на 100 км, което по настоящите цени на тока означава разход от 2-3 лв/100 км в зависимост от тарифата, на която зареждате. Ето, толкова харчат електромобилите.

2. Зареждане

Тук определено нещата са доста удобни, в личен план. В обществен - все още не. Електромобил може да заредите от всеки обикновен контакт, макар че е за препоръчване да го правите чрез стенно (външно) зарядно устройство. Това може да стане в личния ви гараж или в този по месторабота, както и на паркинг на търговски или друг обект. Когато се приберете вечер от работа в къщи, включвате зарядния кабел към стенния контакт или зарядно устройство в гаража, но за препоръчване е да настроите зареждането да започне в по-късните часове по две причини. Първо, след 12 сте на нощна тарифа и второ, тогава натоварването върху мрежата е по-малко. стандартното зареждане на повечето съвременни електромобили отнема 6-8 часа, въпреки че има и модели, които се справят за 4 часа и когато сутринта стане време да потегляте, колата ви ще бъде заредена догоре. Няма да има нужда от изнервящо отбиване на бензиностанция сред и без това задушаващия трафик, а това ще ви лиши и от не особено желаната 'екстра' да вдъхвате 'приятни' горивни изпарения.

domashno_zarezhdane_volkswagen-e-golf

Редно е, разбира се, да отбележим, че на този етап нещата все още не са достатъчно удобни и ефективни в обществен план. На този етап в България има около 25 зарядни станции за електромобили, които ще намериша в нашия локатор на зарядни точки ВсичкоТок. Инфраструктурата ще се разраства и ако не тази, през следващата година вече ще разполагаме с доста повече зарядни станции из страната.

3. Управление и комфорт

С управлението на електромобила се свиква бързо, но е нужно известно напасване. Ускорението е плавно, но (при някои модели супер) динамично и безшумно, няма смяна на предавки, а с отпускане на педала за ускорение колата намалява скоростта чрез системата за регенериращо спиране. Отначало може да усещате това като несвойствено, но после става съвсем естествено. Това провокира и вече добилото известност 'шофиране с един педал' – в градския трафик системата за регенериращо спиране може да спре колата и без да натискате педала на спирачката – просто ще трябва да се научите да преценявате разстоянията.

Идеята обаче е да обърнем внимание на едно друго управление и произтичащия от него комфорт. Електро колите ще могат да се управляват по множество начини чрез приложения за мобилни телефони, например, като още за първите масови модели електрически коли вече има разработени такива, и от самите автопроизводители, и от други компании.

Ето ви един пример за удобно (дистанционно) управление и произтичащ от него комфорт: Когато през лятото оставите колата си на паркинг, отидете да свършите работа или да напазарувате, когато се върнете в нея обикновено е доста топличко, нали? Е, с електромобил и мобилно приложение нещата изглеждат така: паркирате на място за зареждане, което може да бъде в рамките на синя зона или на друго, включвате своята електро кола да се зарежда и отивате по задачи. Междувременно, чрез мобилния си телефон изпращате команда на климатика да се включи. Хей, не 'точат' ли здраво климатиците батериите на електромобилите? Да, климатичната система обича 'да си похапва' от батерията, но климатикът работи докато зареждате колата и това не е за сметка на наличния в батерията заряд. Колата, разбира се, си е заключена и в нея не работи нищо друго, освен климатичната система. Иначе казано, когато след час се върнете, ще влезете в приятно охладена кола, при това (до)заредена с енергия – процес, който също може да управлявате дистанционно.

'Личната' тема стана твърде дълга и въпреки че има още не малко лични ползи от електромобилите, да минем към не по-маловажните други полезни направления.

Други ползи

1. Околна среда

Очевидно говорим за нещо много по-чисто - придвижването на електроенергия не генерира въглеродни емисии и въпреки че на това се обръща по-малко внимание - също допринася и за намаляване на шума. Няма и фини частици, които за щастие много от новите модели конвенционални коли вече също улавят с вградени специализирани филтри. По-малко въглеродни емисии означават по-добра борба с глобалното затопляне, но за да сме обективни, не можем да не отчитаме факта, че при 'мръсно' производство на електроенергия се генерират големи количества вредни емисии. Скорошно проучване в Китай, например, показва, че електрическите превозни средства може да са причина за още по-голямо замърсяване от конвенционалните, заради произвежданата чрез въглища електроенергия. С други думи, ако производството на енергия не се контролира чрез съвременни филтриращи системи или просто с използване на възобновяеми енергийни източници, ефективността на електромобилите няма да се оползотворява добре.

2. Електрически мрежи и по-ефективно оползотворяване на електроенергията

Електромобилите са още един сериозен повод да обновим старите си електрически мрежи, да добавим интелигентни електромери и да оползотворяваме много по-добре производството на електроенергия. Мнозина вече изказват сериозни опасения, че бум не електромобилите ще предизвика срив в електро системите, макар че изчисленията на операторите показват, че това е малко вероятно. Факт е, обаче, че зареждането на една електромобилна батерия създава определено натоварване, което увеличено многократно може да доведе до сривове. За тази цел са нужни интелигентни електромери, които да управляват процесите на зареждане в зависимост от натоварването на мрежите. Колкото до по-ефективното оползотворяване на електроенергия - всеизвестен факт е, че нощното време не е особено добро за електро компаниите, които все така произвеждат ток, който обаче се използва много по-малко. И понеже няма ефикасни решения за съхранение на електроенергия, производството не спира и загубите не са малки. Електромобилите са нещо като 'с един удар два заека' в това направление - с тях хем ще се използва много повече електроенергия през нощта, хем вече се разработват V2G (Vehicle to Grid) системи, с които заредената в батерията на електромобил енергия ще може да се отдава обратно към мрежата при нужда.

3. Нови работни места и участие на различни браншове

Не че конвенционалните коли не ги създават (работните места), но тук говорим са ново обучение, квалификации и нови специалисти, които ще бъдат нужни в процеса на развитие на електрическата мобилност. Вече стана дума за приложенията за мобилни телефони, с които ще се управляват електро колите и това също ще е ново голямо търговско направление. Операторите на мобилни мрежи ще могат като никога досега да се включат в автомобилния сектор и да предлагат множество услуги. Електроразпределителните дружества ще бъдат основен играч в електрическата мобилност, но петролните компании определено не седят със скръстени ръце - вероятно не знаете, но British Petroleum, например, вече е инвестирала над €700 милиона във вятърни паркове.

Коментари (0)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
Все още няма пуснати коментари

Най-нови теми от форума

  • Няма мнения