По 20,000 лв субсидия на електромобил за администрацията отпуска пилотна програма

Полезно и ефективно

В този блог: Първа по рода си електромобилна субсидия в България.

На 31 март, 2016 г. стартира националната програма за насърчаване използването на електрически и хибридни автомобили, съобщи на пресконференция министърът на околната среда и водите Ивелина Василева. Това е първата в България пилотна демонстрационна схема с ресурс от 1 млн. лв., реализирана чрез Националния доверителен екофонд (НДЕФ) със средства, получени от ранните продажби на квоти от емисии на парникови газове...

ЕЛЕКТРОМОБИЛИ БГ получи покана и участвахме в обсъждане на параметрите на програмата, за което благодарим на министерството и екофонда. Сега вече параметрите са оповестени официално и можем да публикуваме.

За първи път в България има финансово подпомагане за покупка на електромобили (за администрацията) и тъй като е пилотна програма, очакваме след нея да има и други подобни субсидии за ЕПС у нас. На работната среща заместник министър Атанаска Николова наблегна на пилотна и каза, че целта е тя да бъде представена максимално просто и да бъде изпълнена бързо и ефективно. Субсидията е за 20,000 лв на електромобил.

Защо 20,000 лв?

Отговорът на този въпрос може да се извлече от горното: с по-голяма субсидия е много по-вероятно програмата да бъде изпълнена бързо, защото в този си размер стимулът за покупка на електромобил е значителен. За сравнение, при подобна програма в Естония субсидията е до €18,000. Тези програми са различни от субсидиите за покупка на електромобили за физически и юридически лица.

По програмата могат да кандидатстват от централната администрация, регионалните й подразделения, както и общинските администрации. Целта на схемата e чрез опростен механизъм да се предостави частично субсидиране при закупуване на електромобили и плъгин хибриди.

Всяка от администрациите може да кандидатства за получаване на частично субсидиране за купуването на не повече от три електрически превозни средства. Ето и размера на субсидиите:

  • За електромобил – 20 хил. лв. (двадесет хиляди лева);
  • За плъгин хибрид – 10 хил. лв. (десет хиляди лева).

Защо плъгин хибриди?

За електромобилите, че са в унисон с мисията на инвестиционната програма за климата изпълнявана чрез НДЕФ, е ясно (да, важно е да се зареждат с ВЕИ ток). На работната среща беше обсъждано и понятието хибриди и след наше предложение отговарящо на тенденциите за развитие и подкрепено от електромобилния бранш, беше прието по програмата да може да се кандидатства само за плъгин хибриди. Това са хибриди с литиево-йонна (или друга литиева) батерия, която може да се зарежда и да осигурява пробег до 50 км на ток при повечето сегашни модели на пазара от този тип. Батериите на стандартните хибриди не могат да се зареждат от електрическата мрежа. И понеже все още не сме стигнали до електромобили на ниски цени с голям пробег, плъгин хибридите са добра временна алтернатива.

Условия и критерии

Срокът за кандидатстване е до 30 май, 2016 г. по критерии, зададени от НДЕФ, като по тази пилотна програма се очаква да бъде подпомогнато закупуването на 50 до 100 електромобила и плъгин хибрида (общо).

Ето критериите за електромобилите, определени от НДЕФ:

  • Поне 100 км пробег с едно зареждане и максимална скорост минимум 80 км/ч;
  • Литиево-йонна батерия - не по-малко от 2000 цикли на заряд и разряд;
  • Минимум 15 кВтч капацитет на батерията за електрически превозни средства и 7 кВтч – за плъгин хибриди;
  • Гаранция за превозното средство и за батерията – минимум 5 години.

Ето и нещо, формулирано малко сложно, с важната част накрая:

Предвид възможността да бъдат посочени подробни и точни технически спецификации на закупуваните превозни средства с оглед постигане на необходимия ефект на позеленяване и липсата на съществени различия в параметрите на превозните средства, предмет на поръчките, предлагани от потенциалните доставчици, планираните кратки срокове за доставка на закупуваните превозни средства, както и за постигане на максимална ефективност при разходването на публичните средства, определеният критерий за възлагане на поръчките е "най-ниска цена".

Има изисквания и към участниците в процедурата за възлагане на обществената поръчка. Те следва да отговарят на следните условия:

  • Да не са налице основанията за отстраняване, предвидени в чл. 54 и чл. 55 от ЗОП (в сила от 15.04.2016 г.)г;
  • Да е оторизиран дилър на съответната марка превозни средства.

В документацията за участие следва да се въведат следните изисквания към техническите предложения на участниците:

  • Да се представят документи, сертификати, които да доказват изпълнението на техническите спецификации и изискванията на Възложителя;
  • Срокът за доставка да е 2 месеца от датата на сключване на договора за обществена поръчка;
  • Гаранционен срок на превозните средства – минимум 5 години, без оглед на пробега.

Друго важно е това, че с оглед изискванията за финансиране по ИПК на този тип проекти, е необходимо да бъде предвидено, че цената на превозните средства се заплаща изцяло при доставката им.

И накрая, изпълнителят (авто дилърите) трябва да осигурява пълно сервизно обслужване за гаранционния срок, като разходите за транспорт на превозното средство до най-близкия сервиз са за сметка на доставчика.

Това са важните параметри на програмата. Сега предстои кандидатстването и ако всичко върви по план се надяваме още през лятото да има реализации.

Всички документи по програмата са качени на страницата на НДЕФ.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

Хора в тази дискусия

Коментари (4)

Оценка 0 от 5 на база 0 гласа
  1. гост

дано по скоро да пуснат и някакъв стимул за гражданите...
примерно като възстановяване на ддс-то... или безлихвен кредит...

20к си е бая в интерес на изстената за нашите стандарти...
но имайки предвид изискванията там автомобилите са 60к+ и идва долу-горе колкото е ддс-то

дано се раздвижат малко в тази област, че доста изостава в БГ...

  Прикачени
  гост
  1. nedi alex

чудесно - сега току-виж са се събудили дилърите в Бг на марките, предлагащи електроавтомобили, и се задвижат пазарните принципи!

  Прикачени
  гост
  1. гост

Здравейте, чудесно е че информирате хората за тази програма, но би било още по добре ако цитирате и коментирате и останалите стимули включени в пилотната програма, които се отнасят за електромобилите с хомологация "L7e" .....

  Прикачени
  гост
  1. Мартин Хаджистойков    Ivan

Стимулите за L7e са включени във втората програма - няма как да сме писали за тях по първата, за която е този блог, защото в нея категория не L7e беше включена. За коментарите не разбрах - за какви коментари става дума да цитираме?

  Прикачени
  гост
Все още няма пуснати коментари

Пусни коментар

Публикуванет на коментар като гост. Регистрирай се или се впиши в своя профил.
Прикачени (0 / 3)
Сподели своето местоположение
Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна