Петък, 20 Май 2011 12:00

Повечето потребители са готови за електромобилите

От
Щастливи собственици на Nissan LEAF

Голяма част от потребителите биха обмислили купуването на зареждаем (plug-in) електромобил (PEV) при следващата си покупка на кола, сочи глобално проучване на Accenture.

Но придружаващ доклад заключава, че предпочитанията на потребителите при зареждане на електромобила може да увеличат цената и сложността на управление на електроенергийната мрежа и инфраструктурата за презареждане...

"Plug-In електрически превозни средства: промяна на възприятията" проучване с участието на над 7000 души в 13 страни установява, че при следващата покупка на кола 60 % от потребителите биха си закупили електромобил. 68% вероятно или със сигурност ще направят това в следващите три години (23% със сигурност, 45% вероятно). Анкетираните в Китай са далеч от по-ентусиазирани, 96% от тях вероятно или със сигурност възнамеряват да си купят електромобил през следващите три години.

Предпочитания на потребителите при зареждане на електромобила обаче може да превърнат в предизвикателство за електрическите компании и доставчиците на електроенергия, заради потенциално претоварване на мрежата и потреблението на електроенергия в пикови часове.

Две трети (67%) от потребителите не биха желали операторите от пунктовете за зареждане да ги ограничават в това кога могат да зареждат своите електромобили. Други 20% биха приели ограничения, ако те попадат във времето, избрано от тях. Това ще намали възможностите за управление на търсенето на електроенергия и за избягване натоварванията на мрежата.

62% биха отказали замяната на батерия, (за случаите, когато на сервизните станции празните батерии бързо се заменят с напълно заредени такива), предпочитайки да включат колата си и да презаредят собствената си батерия, което би могло да ограничи възможността за зареждане извън пиковите часове.

55% от анкетираните биха зареждали само когато им е нужно, вместо всеки път, когато паркират. Такова поведение може да доведе до по-малка възможност за предвиждане на моделите на зареждане и да намали търсенето на обществени инфраструктури за презареждане.

На потребителите ще им трябва по-благоприятна инфраструктура за презареждане, за да приемат изцяло електромобилите. Само 29% от шофьорите ще купят изцяло електрическа кола. 71% биха предпочели Plug-in хибридни електромобили (PHEV), които се движат с бензиново/дизелово гориво, след като батерията се изтощи. 85% твърдят, че електромобилите имат незадоволителни батерии, които не покриват дневните нужди за шофиране. Но също така 83% посочват недостатъчните пунктове за зареждане и 70% смятат, че времето за цялостно зареждане на електромобилите е твърде дълго.

"Когато шофьорите седнат зад волана на електромобил, те могат да станат по-благосклонни към изцяло електрическите коли и услугите за смяна на батерии. Но гъста мрежа от пунктове за зареждане и бързо зареждащи станции ще са необходими, ако електро компаниите искат да повишат търсенето на всички Plug-In електрически превозни средства", твърди Матиас Алонсо, управляващ директор на Utilities, Accenture. "Несигурното търсене на зареждаеми електрически превозни средства и тяхното въздействие върху електро мрежата означава, че доставчиците на енергия трябва да изберат между риска от претоварване на мрежата и необходимостта от големи инвестиции в инфраструктурата или ранно въвеждане на интелигентни технологии, които активно управляват местното търсене на електроенергия и доставките."

Разходите не са единствения фактор за приемане

Произходът на електроенергията от горива е важен за водачите на превозни средства. 80% от участниците биха искали да знаят източника на електроенергия, използван за зареждане на колата им. 45% казват, че източникът на гориво ще окаже влияние върху решението им за покупка на електромобил. От тях 85% биха си купили електромобил, ако източникът на гориво е възобновяем. Ядрените материали и изкопаемите горива като източници на електроенергия биха обезкуражили съответно 48% и 51% от закупуване на електромобил.

Цената на електромобила в момента не е единственият важен фактор за приемането му. 51% от потребителите биха били мотивирани да си купят електромобил при следващата си покупка, ако общите текущите разходи са по-ниски, отколкото за конвенционален автомобил. По-важно обаче ще бъде наличието на пунктове за зареждане (63%) и пробега на батерията да е равен на един пълен резервоар на конвенционалните автомобили (53%). На въпроса какви стимули биха ги насърчили да преминат към електромобил, като потенциални стимули 65% от запитаните посочват безплатен паркинг, 44% - да получат данъчни облекчения и отстъпки, а 43% наличието на приоритетни пътни ленти.

"Разходите за закупуване и поддържане на зареждаеми електрически превозни средства ще бъде основен фактор от тук нататък, но властите и доставчиците на енергия ще трябва да мотивират водачите чрез нефинансови стимули, ако искат да напреднат в приемането", казва още Матиас Алонсо. "Стимулиране на търсенето на Plug-in електрически превозни средства на най-ниската възможна цена за инвеститорите и данъкоплатците ще изиска от публичния и частния сектор сегментиране на пазара и предлагане на гама от нефинансови стимули. Например, младите градски шофьори могат да бъдат привлечени от наличието на паркинг на концесия и от използването на възобновяеми източници на енергия."

Конкурс за услуги за зареждане

Компаниите могат да бъдат изправени пред силна конкуренция при услугите за зареждане. На въпроса от кого биха предпочели да купят услуги за зареждане, 79% слагат електро компаниите в трите най-предпочитани възможности за избор. 71% изброяват бензиностанциите в първите три предпочитания. Търговците на дребно и местните власти се справят малко по- добре - съответно 51% и 48%. По-голямата част от водачите биха искали веднага да платят след зареждане, както го правят, когато купуват горива, което пък ще накара компаниите, предоставящи електроенергия, да променят своите системи да определяне на стойността на консумираната енергия, ако искат да работят на пазара с обслужване на електромобили.

Препоръки към електрическите компании

  1. Достигане до потребителите чрез търговски обединения с автомобилни дистрибутори: това ще помогне за наблюдение на местното търсене на електромобили и тяхното въздействие върху инфраструктурата. Това ще им даде и благоприятен достъп до нови клиенти, когато те си купят електромобил.
  2. Оптимизиране на инфраструктурата в сътрудничество с операторите на разпределителната мрежа: това включва инвестиции в интелигентните системи, за да се оптимизира потреблението. Комуналните услуги трябва да проучат внимателно поведението на потребителите, за по-добро определяне моделите на търсене и предлагане.
  3. Ангажиране на потребителите чрез сегментиране на пазара: да се определят групи клиенти, към които да се подходи с различни оферти, за да се увеличи приемането на електромобилите. Комуналните услуги следва да се фокусират върху развиване опита на клиентите, както и върху техническите въпроси.

Източник: accenture

Прочетено 858 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 21:38
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.