Петък, 12 Октомври 2012 10:51

Гаранция и обслужване на електромобил – за какво да внимавам!

От
garancia_obsluzhvena_elektromobili
Виж какво включва годишното обслужване на електромобил, преди да си го купиш - Снимка: Ecofriend

Едно от големите предимства на електромобилите е намаленото обслужване. Това не означава намалено внимание!

Подготвяме се да изработим серия от филмчета за електромобилите, за да покажем всички основни и важни неща в технологията, обслужването и използването им на широката публика. Това е важно, защото наглед по-прости, електрическите превозни средства за лично ползване все пак имат своя специфика, с която смятаме за важно да сме запознати предварително. Ето как простото да не се окаже сложно за теб...

Очевидните разлики

Без двигател с вътрешно горене с прилежащите охладителна и изпускателна система, както и сложна многостепенна скоростна кутия, при електромобилите няма нужда от смяна на масла, филтри, ремъци, няма тонове движещи се части (като в двигателя и трансмисията), дори крушките са по-малко – светодиоди заместват все по-голяма част от тях. Накладките? При конвенционалните коли често издържат десетки хиляди километри, а какво остава за електромобилите, които намаляват и спират най-вече с помощта на своите регенеративни спирачни системи и се налага много по-рядко да изпозлваме традизионната спирачка (готино и интересно е, но се разбира след като покараш). Е, изглежда има доста по-малко за обслужване, нали? Но какво тогава ще им се сервизира на електро колите и какво ще има в техните гаранции? Следва много информация, която може да ти отнеме време да прочетеш, но далеч по-малко от това, което може да загубиш, ако не знаеш важни неща за своя електромобил...

Гаранция и обслужване

Когато се качиш на електромобил, дори да си бил скептик, усещането и емоцията бързо слагат усмивка на лицето ти. Чудесно. И е доказано, че взимаме решения най-вече под влияние на емоцията. Електромобилите завладяват бързо и без да отнемаме от тази емоция нека ти покажем от какво да се интересуваш при избор и/или покупка на електромобил по отношение на гаранцията и обслужването. С повече информация изживяването ще е по-пълноценно и емоцията няма да "смени полюса".

Гаранция

Като "чувствителен" елемент от електромобила, батерията е компонентът, който изисква специално внимание. Най-добре е да се информираш подробно дали батерията е в общата гаранция на колата (или друго превозно средство, разбира се) или пък е с отделна гаранция. На пазара вече се предлагат и електромобили с отделен лизинг на батерията (това ще дойде и в България от 2013 или 2014-та, вероятно) и ако ти предлагат такъв вариант, най-добре прегледай точно условията, защото може да са различни – съответно това може да променя и самата гаранция.

Кое е най-важно тук? Четенето, защото е от съществено значение да сме запознати с начина на използване на батериите. Четене на материали за правилната употреба като този в нашата Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! В гаранцията със сигурност ще пише какво тя не покрива – неправилната употреба може да ти коства много. За да не се налага да плащаш състояние за нова батерия, информирай се за начина на използване – как да зареждаш, как да съхраняваш, как да използваш при различни атмосферни условия.

Нарушаване на гаранцията

Може да се получи дори заради това, че си решил/а да си направиш баланс на гумите в "неоторизиран сервиз". Прочети гаранцията внимателно, за да разбереш какво може да я наруши. Има ли изрично изискване на сервизиране/прегледи само във фирмен сервиз? Не пропускай да провериш и какво право ти дава закона. В САЩ, например, дилърите нямат право да задължават клиента да си сервизира колата при тях. Има право и лично да направи поправките. Но тук идва и бездната с условията по нарушение на гаранцията. А с още доста скъпите батерии на електромобилите, едва ли искаш някой все още незапознат с технологията "майстор" да изпържи нея или някой друг важен компонент. ОК, те са защитени, но хората са доказали, че ги бива да правят бели, нали? Знам, че ще ти е кофти да се налага да плащаш за нещо много повече при дилъра, отколкото в друг сервиз, но помисли дали някой спестен лев няма ти навлече огромни главоболия и загуба на пари по-късно. Ясно е, че дилърите ще искат да изтъкват сложността на електромобилите (колкото и иначе да изглеждат по-прости, заради по-малкото компоненти), за да правят всичко възможно по колите при тях и да печелят повече, затова проверявай внимателно всички свързани с това аспекти, за да ти е спокойно.

Обслужване

Производителите ще ни предлагат електромобили, от които ще искат да печелят. Често печалбите идват от следпродажбено обслужване. Но с много по-малко части и консумативи, няма ли всъщност да печелят по-малко? Точно тук трябва да сме внимателни, за да не стават нашите електромобилни емоции отрицателни. Такива се заформиха по отношение на уникалния електрически луксозен седан Model S на Tesla Motors, която наскоро обяви, че ще за колата ще трябва да се плаща $600 за годишно обслужване. Това предизвика океан от коментари в специализираните форуми, защото противоречи с прокламираната с години от компанията много по-малка нужда от обслужване на електро колите, в сравнение с тези с ДВГ. Но ето че Tesla изисква сума за поддръжка едва ли не по-висока от тази на конвенционални коли от същия клас и защитава това свое решение.

Условията по този казус просто се оказаха не добре комуникирани и затова е работа на производителите да ни обясняват подробно какво ще включват таксите за сервизно обслужване на техните (нашите) електромобили, а наша работа е да се информираме предварително, за да знаем точно какво ще плащаме.

Събиране на данни

Дилърите/производителите ще искат да събират много информация от употребата на електромобилите, защото тя ще е им е изключително нужна, особено в началните години на разпространение. Електромобилите позволяват това – задвижващите и комуникационните системи и батериите им са подчинени на електрониката. Затова внимателно търсете такива текстове в гаранцията или условията по сервизното обслужване – може да ни и съгласен/а с някои от тях и по-добре да не разбираш, че ги има, когато вече е късно...

Какво включва обслужването?

Е, ок, няма ги всичките дежурни разходи по двигателя, трансмисията и свързаните системи. Но както вече стана дума, нещата се изместват в друга посока – електроника, приложения, абонаментни планове, че и такива за зареждане. Да, ще останат и някои неща, като окачването и все пак електромоторът и не е вечен...

Пример: току обявеното съдържание на "пакета" на Tesla Motors. Тук разбивката е за намалената стойност от $475 годишно, която компанията предлага, ако си купиш пакет за четири години на обща стойност 1900 (цена за САЩ за Model S, защото засега електромобилът се продава само там) Ако си купиш само за една година цената е $600. Ето какво включва пакета за $475:

120.00 – Основен инфо план с Tesla диагностично наблюдение и достъп до телефонно приложение. ($10 месечно)
75.00 – Пакет софтуерни актуализации
50.00 – Пътна помощ и репатриране
120.00 – Неограничен достъп до Supercharger мрежата
110.00 – Годишна инспекция с реглаж, смяна на места на гумите и подмяна на чистачки!
475.00

О, наистина е различно, нали?. Но ето какво – задължително проверявай дали таксата за обслужване включва (или не) неща като:

Софтуерни актуализации. Това изглежда познато. В интернет постоянно си купуваме софтуер, за чието актуализиране или надграждане след това плащаме. Виж дали това е включено в пакета, защото може и да изглежда логично да е така, но може и да не е. Навигацията също е важна. Едва ли ще ти е приятно да разбереш, че в един момент трябва да платиш, да речем, 1000 лв за някоя липсваща ти (о, изненада) функция.

Диагностични проверки. Те ще са най-вече за окачването, батерията и системата за управление на батерията. Ще се проверяват и други системи, разбира се. Провери колко ще струват такива по твое желание или нужда, както и колко пъти годишно те са включени в цената на пакета за обслужване

Зареждане. Вече е ясно, че автопроизводителите ще предлагат и пакети за зареждане. Volkswagen, например, инвестира във ВЕИ системи и ще предлага чист ток за зареждане на електромобилите, които ще купуваме от компанията (за България не знам, обаче...). Сравни плановете и виж дали зареждането е включено в цената на пакета и ако не е, на каква цена се предлага. Ето, в горния пример с Tesla Motors, зареждането на станция от Supercharger мрежата е безплатно, но сега с обявяването на този пакет стана ясно, че в него има фиксирана сума. Пак е изгодно, но като разбира за такива неща впоследствие човек често се дразни, защото малките камъчета обръщат каруцата.

Мобилни приложения. Това е "широко". Тук ще се развихри въображението на мнозина и на пазара в следващите години ще се появят тонове приложения за мобилни телефони, които ще ни предлагат какви ли не решения. Когато говорим за оригиналните, не пропускай да провериш какво включват те. Има ли функции, които се активират срещу допълнително заплащане? Безплатно ли е обновяването? Има ли версия за основните мобилни операционни системи. Има ли уебсайт с информация в реално време като вариант на приложението? Колко е удобно за използване и какви условия има за получаване на удобствата?

nissan_mobilno_prilozhenie_iphoneХапваш си някъде, поглеждаш мобилния и виждаш колко се е заредила батерията на електромобила ти

Свързаност и комуникации. 3G, 4G, WiFi... провери каква свързаност има в електромобила, чиято покупка обмисляш. Какви са плановете и цените за използване на тази свързаност. Има ли приложение за комуникация с други електромобили, сервизни центрове на компанията или трафик приложения като новия Mtel Traffic?

Ако си стигнал/а до тук, ок, наистина ти благодаря за отделеното време и се надявам наученото да те направи много по-информиран ползвател на електромобил. Това ще е повод за повече положителни емоции по-дълго време, нали?

Ако пък нещо ти убягва или искаш да питаш, формата за коментари е точно отдолу Cool.

[Снимка: Ecofriend]

Прочетено 1912 пъти Последна корекция Петък, 12 Октомври 2012 14:53
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.