Print this page
Четвъртък, 05 Май 2011 17:36

Германският кабинет дотира с милиарди електромобилите

От
Зареждане на електромобил в Германия

Има сериозни индикации, че германското правителство смята да похарчи милиарди Евро в опит да подкрепи развитието на електрическата мобилност и да постигне целта си до 2020г. по улиците на страната да се движат един милион електромобили.

Днес германският ежедневник Bild публикува статия, според която този месец кабинетът на Канцлера Ангела Меркел планира да освободи електромобилите от данъците, налагани на колите за период от 10 години...

В момента електрическите коли струват средно с по няколко [десетки?!?] хиляди Евро повече от своите аналози с ДВГ. Правителството се надява, че с премахването на данъчната тежест, покупката на електроколи ще стане по-атрактивна от тази на задвижваните с горива.

Администрацията на Меркел иска също така да снабди правителствените агенции с хиляди електрически коли и да удвои инвестициите за проучвания и разработки до общо €1 милиард през 2013.

Автомобилната индустрия вече направи заявки за повече от това.

Frankfurter Allgemeine Zeitung писа тази седмица, че Националната платформа за електрическа мобилност (NPE), организация, ръководена от екип, в който участват представители на правителството, изследователските среди и авто индустрията, изказва съмнение, че допълнителните средства ще окажат положителен ефект в посока нови работни места и приходи.

"Ако се възползваме от възможностите на електрическата мобилност", се казва в доклад на NPE, "технологията може да генерира до 30,000 нови работни места до 2020г."

Тези работни места обаче няма да бъдат "евтини". Според доклада, индустрията планира да инвестира между €13 и 17 милиарда в разработка и разпространение на електрически превозни между 2012 и 2014г.

NPE смята, че правителството ще трябва да субсидира бранша с още €3.8 милиарда, макар да не е ясно каква част от тези средства държавата е готова да отпусне.

Докладът, който трябва да бъде представен на Канцлера Меркел официално на 11 май, призовава т. нар. "lighthouse" проекти, като технологии за задвижване, батерии и улекотен дизайн, да получат специално внимание.

Освен всичко това, покупките на електромобили трябва да бъдат подпомагани чрез данъчни облекчения на обща стойност €320 милиона.

Икономическият министър Райнер Брюдерле обаче се противи на идеята правителството да предложи отстъпка при покупка на електрическа кола.

"Инициирането на федерални отстъпки ще бъде мечешка услуга за електрическата мобилност в Германия", заяви Брюдерле в Берлин във вторник.

"Такъв тип поощрение може да навреди на конкурентността и реално да потисне желанието за покупка на електрическа кола. Конкурентният пазар е най-добрият регулатор за техническия прогрес и това важи за областта на електрическата мобилност с пълна сила."

Няма как да не изразим несъгласие с г-н Брюдерле по няколко причини. Да подкрепяш някой повече с такива механизми може да не е най-добрия пазарен ход, но отдавна не сме в позиция да избираме - имаме петрол за определен брой години и щем не щем, трябва да намерим алтернативни варианти. И колкото по-рано, толкова по-добре. Освен това сегашните технологии са дотирани с десетилетия и едва ли някой може да спори, че новите трябва да получат своята заслужена подкрепа с различни инициативи.

Други страни обаче вече имат работещи програми в това направление и ако Германия се забави още, определено ще изостане с производството и предлагането на електрически коли.

Британия премахна стандартния авто данък върху електрическите коли и осигурява субсидия до €5,800 за всеки купувач на електромобил. Франция предлага премия от €5,000, докато в САЩ данъчното облекчение е между €1,800 и €5,500, като някои щати дават допълнителни местни облекчения за значителни общи отстъпки при покупката на електромобил като Nissan Leaf например, който може да се купи на цена от само около $23,000 в някои щати, при "шамар" от €30,000 в Европа (Ирландия)!!!.

В момента Германия предлага само петгодишно освобождаване от стандартния данък за коли при покупка на електромобил. Големите немски автопроизводители не един път са заявявали позицията си, че трябва да се инвестира най-вече в дизелови и водородни разработки и е повече от ясно, че "електро забавянето" в страната се дължи на факта, че техният глас се чува, но това може да им изиграе лоша шега, което разбира се, се надяваме да не стане.

Прочетено 2059 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 22:41
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.