Print this page
Петък, 07 Октомври 2011 12:17

Електромобилите вече си имат енциклопедия, но все още търсят своя Стийв Джобс

От
Електромобилите вече си имат енциклопедия, но още чакат своя Стийв Джобс

Развитието на електромобилите и всичко свързано с тях достигна до такова ниво, че количеството налична информация вече е преодстатъчно за създаването на цяла енциклопедия. IDTechEx изготви първата в света енциклопедия за настоящи и бъдещи електрически превозни средства и техните компоненти. Независимо дали сте начинаещи или пък добре запознати с електромобилната материя, сега всичко, свързано с нея, вече е 'под един покрив'. Все повече производители разширяват производството на електрически превозни средства и за да не пропуснат нищо, авторите на енциклопедията покриват движението по твърда повърхност, по вода и по въздух, както и разнообразието от компоненти и подсистеми...

Енциклопедията включва над 100 таблици, илюстрации, диаграми и напречни сечения, с подобаващо количество пояснителна информация. Книгата определено е изключително ценна, а информацията в нея е базирана на последните проучвания на IDTechEx в направлението, както и на други експертни източници, но без носталгия по миналото от типа кой какво е изобретил - фокусът е върху достъпа до полезна информация и запознаване с тенденциите, ползите и предизвикателствата на настоящето и бъдещето.

Защото на електромобилния свят е нужен един Стийв Джобс, който няма да намери покой, докато не създаде превозно средство, което може да отприщи масовия пазар, да промени тотално нещата.

Вече стана практика по света да се правят проучвания за нашите нагласи към електрическите превозни средства и ние ще работим с колегите от другите електромобилни организации в България за провеждането на такива и у нас. В общия случай резултатите от провежданите в последно време анкети показват, че потребителите искат повече, отколкото автоиндустрията може да предложи в момента. Не можем обаче да виним никой. Същата тази автоиндустрия с десетилетия се беше окопала основно в цилиндрите на двигателите с вътрешно горене, но в съвремие, което в друг смисъл човек като Стийв Джобс промени буквално за няколко години, вече сме настроени да искаме бързи и ефективни промени, без да слушаме кое колко струва. Стийв създаде толкова високи стандарти, че ще ни е нужно още много време дори да ги осъзнаем. И сега започва надпреварата - новата мотивация - за леки материали, ефективни и сигурни батерии, високопроизводителни електромотори, интелигентни контролери и предефиниране на понятието функционалност с развитието на електрическата кола.

Има и много предвиждания за състоянието на технологиите и пазара след 5,10 или 20 години. Но всичко е въпрос на истинска мотивация. А тя идва и с конкуренцията. Ние сме убедени, че тя ще бъде основният катализатор на по-бързо развиваща се електромобилна индустрия, отколкото сегашните проучвания и анкети предвиждат и показват. Това е въпрос на осъзнаване, на оптимизиране и на постигане на много по-високи стандарти - нещо, което Стийв Джобс доказа, че е напълно възможно.

Не е тайна, че търсеният човек може би е Елон Мъск, човекът зад Tesla Motors, чиято Tesla Roadster наистина разби множество представи и не успя да прескочи само една висока бариера - тази на 'ниската цена'. Супер електрическата производителност на този модифициран Lotus беше и причината Боб Лъц да натисне повече копчета в GM за създаването на Chevrolet Volt - електромобилът с удължен пробег, замислен от инженер на Opel, чиято Ampera очакваме в България от юни 2012 г.

Наистина, единственото нещо, което 'ограничи' електрическия Roadster е цената от $109,000, причина за която е изпреварилата времето си високопроизводителна батерия на Tesla. Тези дни компанията демонстрира пред журналисти новия Model S, който трябва да се появи при дилърите на компанията също през 2012 г, но на цена от $57,400 - това вече започва да се приближава повече до потребителя. Макар че версията с пробег почти 500 км ще струва $80,000, а бога ми, кой няма да иска точно това бижу.

Въпреки всичко б планира пускането на 'електромобил за всеки' на пазара, но чак след едва анонсирания Model X SUV, който ще използва платформата на Model S. Това значи поне още 3-4 години и без да отхвърляме възможността Мъск да стане човекът, благодарение на който повечето хора ще имат електромобил, той е предприемач, който утре може да смени сферата (все пак е ангажиран и с космически технологии в друга своя компания).

Наистина няма да е лесно да се произведе електромобил, който да промени пазара - имаме си Nissan LEAF и той определено не е недостъпен (макар и все още да не се продава в България), но с батерия, осигуряваща пробег от само около 150 км с едно зареждане и липса на инфраструктура, дългите пътувания остават блян, особено при наличието на тонове дизели, изминаващи по 1000 км с един резервоар. И колкото и да се опитваме да говорим за чисти технологии и ефективност, съзнанието ни е променено до такава степен в консуматорска посока, че първите параметри, от които повечето хора се интересуват при покупка на кола са цена и разход на гориво/енергия. След това се нареждат безопасността, вредните емисии, оборудването и т.н. Иначе казано, това, което Стийв Джобс натъпка в iPhone, макар устройството да не е от най-евтините неща, с които човек може да се сдобие, е поднесено по начин, който завладява. Нужно е такова решение и при електромобилите. Нужен е много ефективен труд и желание, за да се постигне това и за да не създадем новият монопол в мобилността, паралелно трябва да се разработват и алтернативни варианти като водородното задвижване с горивни клетки, природен газ или комбинирани системи.

През лятото се разговорихме случайно с един човек, който не знаеше кой знае колко за електромобилите, но постави нещата така: "Тя да е на цена нормална [електро колата] и да има тук там електро колонки, веднага се мятам". Всъщност точно толкова прости са нещата в потребителското око. И 'виновни' за това са автопроизводителите и по-скоро конкуренцията, която направи възможно продаването на евтини и оборудвани с какво ли не коли. Е, сега ще трябват обаче много инвестиции и супер усилия, за да се стигне скоро до такива евтини и достъпни масово електромобилни решения. И по-добре всички да се хващаме на работа, вместо да мрънкаме кое колко е скъпо и колко трудно се прави.

Колкото до енциклопедията и по-скоро нейната цена - $1,500 не са малко, но и положеният за създаването й труд също. Дали бихте си я купили и какво мислите за нещата в тази тема може да покажете чрез коментар отдолу.

eCars.bg

Прочетено 1280 пъти Последна корекция Събота, 28 Декември 2013 10:10
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.