Print this page
Сряда, 15 Февруари 2012 08:40

ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!: Цени, поддръжка и безопасност

От
Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА

Нашата кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! продължаваме с още подробности за електрическите превозни средства, които може да са ви от полза, ако не веднага, то надяваме се в близко бъдеще. След първите два инфо пакета сега преминаваме към други интересни параметри и макар 'цената' вероятно да е предизвикващият най-много интерес елемент, нашата мисия е да ви запознаем и с важни неща като безопасността, възприемането и поддръжката...

Безопасност

Наистина, нека да започнем този бюлетин с най-важното - безопасността. Защото това е истински 'важната цена'. По време на втората конференция за електрически превозни средства през октомври 2011 г. в София към един от лекторите от аудиторията дойде въпрос защо по време на никой от панелите не се засяга темата безопасност. Това подтикна някои разяснения и, да, електромобилите се подлагат на същите интензивни тестове и са обект на същите стриктни изисквания за безопасност, както и конвенционалните автомобили. Първите серийни електрически коли от 2011 г. получиха по 5 точки на краш тестовете на сертифициращите организации и отговарят на всички съвременни изисквания за безопасност. През 2011 г.  в САЩ имаше няколко случая на инциденти с Chevrolet Volt - електромобила с удължен пробег на General Motors - включително пожар в батерията три седмици след страничен тестов удар, но в крайна сметка всички проведени разследвания потвърдиха безопасността на модела, а GM разработи пакет за допълнителна защита на батерията. За нас в България това също има значение, защото когато по-късно тази година (силно се надяваме) европейският вариант (и всъщност първообраз, защото концепцията е разработена в Германия) Opel Ampera се появи на нашия пазар, ще бъде оборудван с всички допълнителни защити и подобрения, направени в периода на 'детските болести' на Volt.

Отново там, в САЩ, където са по-напред с електромобилите, вече са събрани данни от потребители за подобряване на работата на някои системи на Nissan LEAF, който също получи пет звезди на краш тестовете и се представя отлично във всякакво отношение.

Volvo не остава по-назад и прави тестове на електрическия C30, а видеото отдолу ясно демонстрира здравината на модела и непокътнатия след тестов удар отсек, съдържащ батерията на колата. И както ще чуете сами, компанията гледа на електрическите модели като на всички останали и те трябва да отговарят на всяко възможно изискване по същия начин, без каквито и да било компромиси.

Възприемане и разпространение

Външно, вероятно няма да познаете, че една кола е електрическа, освен по липсата на ауспух. За да започнем да възприемаме масово електрическите превозни средства обаче е нужда постоянна информационна кампания, която да предоставя подробности за тях. Множество изследователски институти, лаборатории и, разбира се, самите автопроизводители, работят усилено за подобряване на технологиите и намаляване на цените на електрическите коли, за да улеснят допълнително тяхното възприемане. Много правителства и общини вече предлагат субсидии за покупка на електромобил, което допълнително намалява цените и спомага за масовото разпространение на електромобилите.

В Renault и BMW са решили да направят прехода плавен. По време на Автосалон София 2011 имахме възможност да се запознаем много добре с изложения електрически Fluence Z.E. и като изключим някои малки детайли, интериорът не стряска с футуристични електромобилни елементи, а точно обратното, изработен е в познат съвременен стил.

Модерно, но познато
Модерно, но познато... с малко електрическа специфика

Наскоро пък BMW даде първите ключове за електрическия ActiveE (1-Серия) на изцяло заслужил потребител на електрическия Mini E в САЩ, което беше повод за първи тестове и снимки, макар че още преди това знаехме как ще изглежда малкият електро баварец. Не че ни се иска да е така, но интериорът на електро модела не се различава по нищо от скучния по принцип BMW интериор (ОК, арматурното табло), но ако не друго, това вероятно помага за по-лесното възприемане и в двете компании очевидно си дават много ясна сметка за това.

Нашият екип пък (поне в България) ежедневно се старае да спомага разпространението на електромобилите, с нашите интернет страници и инфо материали, с конверсия на автомобили до електромобили, изграждане на зарядни станции и с подготовката на втората част от кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! - промо електромобилен тур из цялата страна в началото на лятото.

Цени и удобства

Ние сме си в България и нека да си гледаме нашия (все още почти несъществуващ) електромобилен пазар. У нас от 2011 г. се предлагат само два френски субкомпактни електромобила от големи производители на цена около 70,000 лв с ДДС, но през настоящата 2012 г. очакваме и други марки и модели, някои от по-висок клас и на по-ниски цени. По време на същата тази втора конференция за електрическата мобилност в София на 11 октомври, министър Трайков обяви намерения за приемане на облекчения за покупка на електрически превозни средства на правителствено ниво от 2012 г. С приемането на такива и с увеличаване на конкуренцията цените на електромобилите на нашия пазар ще започнат да стават по-конкурентни и да се доближават до тези на конвенционалните коли. Имаше и парламентарен опит за подкрепа, но той 'угасна' в бюджетната комисия, където отхвърлиха предложението за премахване на ДДС ставката при продажба на електромобили. Това ни мотивира да продължаваме да работим ощо по-упорито и да създаваме всякакви възможни предпоставки за по-бързо навлизане на електрическата мобилност в България, което да доведе и да намаляване на цените.

По отношение на удобствата на електромобилите не липсва нищо, с което сме свикнали в сегашните си коли. Един от създаващите притеснения недостатъци, за чието отстраняване се работи интензивно, например, е по-бързото изтощаване на литиево-йонните батерии на електрическите коли, предизвикано от използването на климатичната система или отоплението. Несравнимо удобство, спрямо конвенционалните коли, обаче, е възможността за зареждане с енергия в домашни или работни условия, но и тук предстои сериозно количество работа, за изграждане на обществена зарядна инфраструктура. Наистина, помислете само колко удобно е сутрин да се качите в заредена кола, да не се налага да минавате през бензиностанция точно в най-голямата галимация, а когато отидете на работа, да може да заредите колата си отново на служебния паркинг. През лятото пък може да включите щепсела в някоя обществена зарядна станция и без колата ви реално да работи климатичната система да я охлажда. Така няма да ви се налага да надувате ударно климатика, когато потеглите по-късно, което би било доста сериозно за сметка на заряда в батерията, защото колата се е охлаждала докато е била включена в мрежата.

Има още много удобства, за които ще говорим по-натам в кампанията и едно от тях ще бъдат тоновете мобилни приложения за управление на различни функции в електро колите, с които скоро ще разполагаме.

Поддръжка и текущи разходи

С липсата на двигател с вътрешно горене, сложна автоматична трансмисия и изпускателна система, сервизната поддръжка на електрическите коли е значително по-проста, което можем да причислим и към удобствата на електрическата мобилност. Дори компонентите на стандартната спирачна система се износват по-бавно и съответно подменят по-рядко, защото електрическите коли разполагат със системи за регенериращо спиране. Те използват електрическия задвижващ модул като спирачка, същевременно зареждайки батерията с енергия, уловена при отделяна на топлина от използване на спирачната система и преобразувана до електричество за батерията. При конвенционалните коли тази 'спирачна топлинна' енергия се губи в атмосфера.

На този етап електромобилите определено са по-скъпи от конвенционалните си аналози, но опре ли до разходи, нещата са в 'обратна посока'. Изминаването на 100 км със съвременен сериен електромобил струва 2-3 лв и дори с изключително икономичен дизел с 3/100 разход, говорим за 7.5 лв за същото разстояние при сегашните цени на горивата. Разликата е огромна и с интензивно шофиране по-скъпият електромобил само за година две се изравнява като разход с конвенционална кола. Много важно е и това, че пестите доста време, като не се занимавате с множеството 'дежурни дреболии' като смяна на масла, филтри, ремъци, ремонти по двигател, изпускателна или охладителна система и т.н. Защото времето е изключително ценен ресурс, който с електромобилите ще можем да оползотворяваме много по-добре.

Има и други подходи по отношение на продажбите. Някои автопроизводители предлагат електромобилите си на по-ниски цени, които не включват цената на батерията – за нея се плащат отделно месечни вноски. Така самата кола е близка до цената на конвенционалните модели и съответно много по-атрактивна за покупка.

Електрическата мобилност се развива наистина бързо и с нашата инфо кампания ние се надяваме да помагаме за това в България. Продължаваме утре с още информация, а за всичко, което ви интересува може да ни пишете по всяко врема на Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. или Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите..

Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРМОБИЛА!

Прочетено 1937 пъти Последна корекция Петък, 27 Декември 2013 23:48
Мартин Хаджистойков

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.