Как се зарежда електромобил
Основните типове зареждане на електрически превозни средства са кабелен и безжичен. Засега кабелът определено доминира като вариант и затова започваме с този тип зарядни връзки.
Стандартно зареждане
В момента това е масовият тип зареждане и тенденцията е в близките години той да остане основен. Стандартното (бавно) зареждане обикновено отнема 6-8 часа, но вече има и модели, при които времето за зареждане е сведено до 4 часа. Всеки електромобил е оборудван със заряден порт, но единен световен стандарт (като при конвенционалните коли) засега няма, макар вече да има някои разпространени стандартни конектори, като J1772, с какъвто са оборудвани Nissan LEAF и Mitsubishi i-MiEV, например. Разполагате и със специален кабел, който включвате в зарядния порт на електромобила и съответно в обикновен домакински контакт или домашно/служебно зарядно устройство или обществена зарядна станция/електро колонка. Като на снимката отдолу - наистина е толкова лесно... и комфортно.

Всъщност, процедурата на снимката по-скоро можем да наречем 'допълване'. Докато изпиете едно кафе, прегледате някои неща в интернет или просто си почивате, от обществена зарядна станция за стандартно зареждане ще получите 'сок' за примерно десетина километра. Затова, стандартното зареждане обикновено се прави нощем в гаража, когато и тарифата е по-ниска, и колата (обикновено) не ви трябва. Така, сутрин потегляте със зареден електромобил, не ви предстоят изнервящи спирания по бензиностанции и в повечето случаи ще имате заряд поне за още два дена.
Това задоволява повечето от първите собственици на електромобили, но е пределно ясно, че мнозина ще се нуждаят от по-бърз вариант...
Бързо зареждане

Но колко бързо се зарежда на бързите зарядни станции? На сегашните - за 30 минути или до 80% от капацитета за 20 минути. Работи се и за по-бързи варианти, като този на BMW и Siemens, които на този етап под бързо разбират до 15 минути.
Бързото зареждане е доста натоварващ за батериите процес и въпреки че няма официално ограничение, производителите препоръчват повече стандартното, с използване на бързи зарядни станции по-скоро за кратко дозареждане, отколкото за цялостно зареждане.
Снимката отдясно показва красноречиво разликата - бързите зарядни станции (работещи на 400V) са (някои доста) по-обемисти от стандартните, което ограничава възможностите за монтаж.
Самото зареждане е като при стандартните станции - просто свързвате кабела на станцията с електромобила, плащате и стартирате зарядния процес. Станциите са защитени от атмосферните влияния и изключват автоматично подаването на електроенергия при изваждане на кабела или иначе казано, няма никаква опасност 'да ви хване' ток.
Безжично зареждане
Тук и да искате няма как да ви хване ток. Минаваме към безжичното зареждане, което засега е по-скоро в експериментални фази. Halo IPT вече демонстрира технология от този тип, която работи по следния начин. Свързан (обикновено подземно) с електрическата мрежа предавател(плоча), вграден в пътната настилка или просто монтиран върху нея (примерно, на парко места на търговски обекти) излъчва електромагнитно поле. Просто паркирате над обозначения предавател и вграденият във вашия електромобил приемник може да започне да получава по индуктивен пък излъчваната електроенергия. Процесът е безопасен за хората и е несравнимо по-комфортен, поради липсата на каквито и да било кабели. Електромобилът, разбира се, трябва да е оборудван с приемника, за който говорим и въпреки че автопроизводителите още не внасят (с малки изключения) електромобили в България, това всъщност може да се окаже добро за нас, защото с развитието на технологиите, Nissan LEAF, например, може да се появи на нашия пазар, когато вече ще се предлага с тази супер комфортна опция за безжично зареждане.
Ето, вече имате добра представа как се зареждат електромобилите и понеже не сме изчерпили темата, в следващия инфо пакет от кампанията ще ви разкажем за една алтернатива на зареждането и за разгръщането на зарядна инфраструктура, включително у нас.
Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!