Идеята на тази промяна е с постоянно шофиране с включени светлини да се предотвратяват повече пътни произшествия. Нямаме статистика за ползата от тази мярка, но силно се надяваме тя наистина да има търсения ефект. В Парламента противници на промяната казаха, че тя ще ни струва 700 милиона лв лева в допълнителни разходи от леко увеличения разход (на огромен брой МПС, обаче, сметката става солена), по-честата смята на крушки, както и от глоби. Като стана дума за тях, засега е ясно, че несветнати фарове (светлини) ще ти струват 50 кинта .
От МВР казват, че "Не се предвижда специална акция за контрол на използването на светлини при движение през деня, но това си е част от ежедневната работа на служителите на Пътна полиция и те ще го контролират при рутинните ежедневни проверки след влизане на закона в сила". Иначе, въобще няма да е само това откъм промени. Ето ти още някои:
- 50 лв. глоба за пресичане на забранено място;
- До 200 лв. за минаване на червено или неосигуряване на предимство на пешеходна пътека;
- Глоба до 1,000 лв за над 0.5 промила, комплект с отнемане на книжката за 12 месеца;
- И сега гвоздеят – Отказ от дрегер тест: До 2 бона и 2 години без книжка
Сега остава да видим до каква степен това ще дисциплинира тоновете недобросъвестни шофьори...
Но промените не са само в посока моторни превозни средства. Има и за велосипедисти. Когато караш колело светлоотразителната жилетка вече е задължителна извън населените места, както и навсякъде в тъмната част от денонощието.
Пътна полиция за промяната:
"Считаме, че използването на светлините целогодишно е един от факторите, които могат да повлияят върху пътната безопасност. Относно притесненията на някои шофьори, че така ще се повиши разходът на автомобила, специалистите казват, че е така, но все пак пътната безопасност е по-важна отколкото разходът на автомобила"Е, както вече стана дума, за шофьорите на коли, оборудвани с функция "дневни светлини" основната новина не променя нищо. Всички останали не е зле да си монтират светодиодни светлини (дневни или пък да заменят халогенните крушки H1, H3, H4 /твърде слаби за нощно каране/ и т.н.) – те са много по-икономични и с много по-дълъг живот – виж снимката (пример с VW Golf, но вече се предлагат за много марки и модели, както и универсални, на доста прилични цени – питай Google). Така няма да се налага да включваш фаровете през деня, стига Пътна полиция да признава допълнително поставените дневни светлини. Както личи и от коментарите, такава индикация явно има..., но от следния линк ще разбереш, че всичко е документирано надлежно и ако спазиш изискванията, можеш съвсем легално да използваш допълнително монтирани дневни светодиодни светлини. Или пък, както става дума в коментарите – да си смениш крушките на фаровете със сертифицирани светодиодни, което е още по-лесно, защото не изисква монтаж на допълнителни тела!
Ето и един много полезен линк с подробно разяснение за дневните светлини.
eCars.bg / Elektromobili.bg