10 пъти увеличение в продажбите на електро коли в Европа през 2011
Наред с други неща, около електромобилите от всякакви посоки идват разнопосочни сигнали, от страхотен ‘автосалонен’ оптимизъм, през растяща в много държави инфраструктура, до не особено добро възприемане на някои пазари. В не една и две европейски държави правителствата обявиха значителни стимули за покупка на електромобил, но статистиката и пазарно проучване на JATO Research за краткия период на ‘стимулирани’ продажби показват, че не финансовите инициативи, а други фактори са водещи при избора (или липсата на такъв) на потребителите…
Често засягаме темата ‘Германия’, като говорим за електрическа мобилност, предвид водещият автомобилен статус на страната в Европа и също така при удобен повод не пропускаХме да добавим липсата на електромобилна активност от страна на германските автопроизводители, поне доскоро. Сега обаче се оказва, че въпреки липсата на германски електромобили на пътя на този етап, като изключим електрическия Smart, германският пазар на електромобили е водещ в Европа с 1,020 продадени електрически коли през първото полугодие на 2011 г. и то при липса на местни електромобилни инициативи (ако не смятаме невзрачната отстъпка от €380 за не плащане данъци при регистрация).
Малко по на север, Дания предлага феноменални данъчни облекчения до €20,588, но колкото и странно да изглежда, не толкова феноменално е количеството от само 283 продадени електромобила до юли 2011 г. Така и така сме го подкарали цифрово, Испания и Англия предлагат почти идентични субсидии от съответно €6,500 и €6,400, но в първата половина на годината в Англия са продадени 599 електро коли, срещу само 122 в Испания.
‘Колебанията’ са наистина големи и по този повод Гарет Хешън от JATO казва, че “Разликите демонстрират определено ниското влияние на цената върху решенията за покупка”. Момент, мистър Хешън, нима твърдите, че проучванията показват, че цената не е фактор, който потребителите отчитат? По-скоро ни се чини, че все още далеч незапознатото с електромобилите общество не е готово да заложи на нови и все още доста скъпи технологии. Няма как да не отбележим факта, че едва ли някой би подминал цената на продаващите се в момента у нас срещу €35,000 парчето Peugeot iOn и Citroen C-Zero. Така е, цените са все още високи и явно дори €6,500 не са достатъчен стимул сам по себе си. “Спокойно можем да заключим, че продажбите се влияят повече от степента на урбанизация, зрелостта на пазара и зарядната инфраструктура, отколкото се предполагаше преди”, добавя Хешън. Така нещата добиват повече смисъл, макар че ако на сегашния етап имаше пазарна възможност електромобилите да се предлагат на цени много по-близки до тези на конвенционалните коли, вие нямаше ли да се метнете на кола, която “харчи” в пъти по-малко от най-икономичните дизели, колкото и посредствено да звучи това простичко “харчи”, като параметър за определяне на интереса.
Хешън казва още, че пазарът на електрически превозни средства така или иначе ще се развива бурно и с ‘узряването’ му финансовите стимули ще придобиват по-голям смисъл, с разширяването на зарядната инфраструктура например.
“Ситуацията днес е такава, че дори големите субсидии не премахват притесненията на болшинството от крайните потребители по отношение на ежедневната употреба, гъвкавостта и пригодността за целта. За автопроизводителите ще бъде от критична важност да разберат по-добре тези фактори, ако искат да ангажират в по-голяма степен вниманието на потребителите и да вдигнат продажбите”, смята Хешън.
Защото стигаме до статистиката на JATO, според която продажбите на електрически превозни средства в Европа са се увеличили до 5222 на пазарите, на които организацията е направила своето проучване, в сравнение с 507 броя за същия период на миналата година, за около 0.07 процента пазарен дял.
Хей, 0.07 процента е нищо, но десетократно увеличение на макар и супер скромните все още продажби определено звучи като растеж. А има и нещо друго. Всъщност електромобили на пазара се намират трудно, защото повечето са предварително капарирани и отиват при своите нови притежатели почти веднага след като пристигнат при дилъра. Земетресението във Фукушима пък наруши сериозно доставките на електроника и други части за голяма част от автопроизводителите и това неминуемо се отрази на и без това бавно набиращото скорост производство на електромобили. Следователно, при засега ограничените наличности едва ли въобще можем да коментираме каквито и да било други фактори. Вземете Opel Ampera, например. Ако не цялото, то почти цялото предварително определено за производство количество от първата серия вече е капарирано. Ако в един момент се окаже, че на всичките 10,000 бройки предварително е ‘сложена ръка’, няма значение какви финансови стимули за електромобилите има в държавата, в която живеете, каква е зарядната инфраструктура или дали имате парите да купите колата, защото с липсата на наличности няма какво да му мислите за другите неща, нали? Наскоро Nissan обяви ентусиазирано старта на продажбите на електрическия LEAF в Канада, където до края на годината ще бъдат доставени… 40 броя! Че то за кой по-напред?
Просто всичко трябва да върви ръка за ръка напред:
- Постоянна информационна кампания за електромобилите.
- Изграждане и постепенно разширяване на инфраструктурата.
- Наличие на финансови стимули.
- Подобряване на технологиите за намаляване на разходите.
- Модернизиране на електрическите мрежи.
Всъщност, ето как се разпределят отчетените от JATO 5,222 продажби на електромобили на крайни клиенти в 15-те ‘засечени’ европейски държави:
Европейски продажби на електромобили (първа половина на 2011 г.)
- Германия – 1,020 (€380)
- Франция – 953 (€5,000)
- Норвегия – 850 (€17,524)
- Обединено Кралство – 599 (€6,400)
- Австрия – 347 (€2,571)
- Дания – 283 (€20,588)
- Холандия – 269 (€4,936)
- Испания – 122 (€6,500)
- Швеция – 111 (€470)
- Италия – 103 (€1,200)
- Португалия – 93 (€9,442)
- Белгия – 85 (€10,907)
- Чехия – 43 (€271)
- Ирландия – 36 (€5,000)
- Румъния – 2 (€3,700)
Общо – 5,222 броя
България – 4 (липсват субсидии) * – по данни на eCars.bg.
*Субсидиите са максимално позволените за всеки пазар. В статистиката на влизат продажби на компании.
[От: JATO]
Leave a Reply