Хибридите ще стават по-достъпни с P2 технологията

Hyundai Sonata Hybrid

Хибридите ще стават по-достъпни с P2 технологията

Hyundai Sonata Hybrid

Работещи с безпрецедентно темпо, дневни авто инженери постоянно пробват нови технологии, за да променат революционно колите в подготовка за пост-петролната ера. Иновативни химични решения за батериите, усъвършенствани биогорива и водородни горивни клетки са някои от потенциалните разработки, които ще променят коренно нещата в сектора. Ще са нужни обаче доста години за конвертитане на авто парка към новите технологии.

Междувременно има и друга посока на нововъведения, насочена не революционизиране на бъдещите технологии, а към намаляване на цената на днешните най-ефективни коли, които все още се задвижват с гориво. Например, какво ако относително проста промяна в технологията, задвижваща днешни хибридни коли — от които има почти 2 милиона само в САЩ — може да ги направи много по-достъпни и следователно почти повсеместно използвани? Но как точно да се възползваме от сериозната икономия на гориво на хибридите, като в същото време намалим пазарната им цена?

С един единствен мотор, два съединителя и стандартна трансмисия, това може да се получи. Само да вметнем, че някои нови хибриди, като Hyundai Sonata Hybrid и Infiniti M35 Hybrid вече използват втори съединител, за постигане на тази критична цел – отделяне на двигателя с вътрешно горене от електрическия мотор. Други съществуващи хибриди пък използват съединител за свърване и отделяне на трансмисията от двигателя и електрическия мотор. Такъв е подходът на Honda. Алтернативно, с използването на два електрически мотора и специална трансмисия, както правят Toyota и Ford, се постига същата цел на освобождаване на електрическия мотор от двигателя, но на по-висока цена.

Тези нови паралелни системи с два съединителя – откъдето и наименованието P2 — могат да осигурят 95 процента ползи по отношение на разхода на гориво при скъпата система с два мотора, като тази в Toyota Prius, но на трета или по-ниска цена.

P2 хибридите могат да изравнят или да подобрят цената на простата система на Honda с един мотор, която има сериозния недостатък електрическия мотор да не може да работи без бензиновия. Всъщност, P2 хибридите са подобни на Honda IMA (Integrated Motor Assist) технологията, но с ключовото предимство на съединителя, който позволява изключване на ДВГ, за да може електрическият мотор да върши по-голямата част от работата.

Намаляване на цената

“Това е следващата еволюция при хибридите”, казва Джон ДеКико, старши лектор във факултета по природни ресурси и околна среда на мичиганския университет. “Това, което имаме с това следващо поколение системи е по-ниска цена на ефективност, в сравнение със системата с два разделящи мотора. Това е значимо за публичната политика, защото прави по-високи Corporate Average Fuel Economy (CAFE) нива постижими на по-ниска цена.”

Hyundai казва, че Sonata Hybrid се движи с до 125 км/ч само на електричество. Това означава и по-висока ефективност на магистралата, отколкото в града. Други предимства включват способността за още по-интензивно улавяне на енергията, изразходвана за спиране, елиминиране на “влаченето” на двигателя, както и увеличаване на размера и ускорението на електрическия мотор. Това също така прокарва пътя и за добавяне на функция за зареждане от мрежата и съхраняването на заредената енергия в по-големи батерии, което обаче от друга страна би застрашило основното предимство – намаляването на цената.

В техническа спесификация от септември 2010, публикувана съвместно от Агенцията за защита на околната среда на САЩ, Националната администрация за сигурно транспортиране по магистралите и Бордът за въздушните източници на Калифорния, се сравняват производствените разходи на различни хибриди и електрически коли. Документът показва, че цената на батериите за P2 хибридите е на стойност 1/4 от тази при Chevrolet Volt тип зареждаеми електромобили и около 1/10 от цената при 100% електромобили с пробег до 160 км, при това с проекция чак до 2025г.

Допълнителни ценови предимства идват и от способността за стандартни трансмисии и елиминирането на нуждата от преобразувател на тягата – предпочитан подход на новите производители на хибриди

“Вижте производителите, които все още не са направили сериозни инвестиции в разработка на хибриди, които не са взели [Honda] IMA или [Toyota/Ford] системите за разделяне на мощността”, казва Джон Джърман, старши сътрудник в Международния съвет за чист транспорт. “Всеки от тези производители излиза с някаква P2 система като разработка. И това не са само Hyundai, Infiniti и Volkswagen, които ще изкарат коли на пазара тази година. Mercedes и BMW също предлагат P2 системи, просто не тази година.” За Джърман, това е ясно доказателство за ценовото предимство и ефективността на подхода с един мотор и два съединителя.

Джърман вярва, че ще са нужни между пет и седем години преди тези нови хибриди да достигнат нивото на технологията на Toyota. “Toyota е толкова напред в познанието за новия тип коли и работи в много по-големи обеми”, смята Джърман. Но също така вярва, че до 2020г. тези P2 хибриди ще залеят масовия пазар. “Те ще се превърнат в стандарт при колите.”

Това е доста голям период от време, защото споменатите по-горе американски организации работят над законодателство, което да важи до 2025г. Широкото разпространение на хибриди в рамките на 2025г. допълнение с по-малкия брой електрически и коли с горивни клетки ще спомогне за лесно постигане на среден разход от 4 л/100 км. На този етап Джърман вярва, че P2 хибридните системи могат да се трансформират в харчещи под 6 на 100 SUV на конкурентни цени.

“Хибридни системи като P2 ще станат масовия начин за задвижване на колите за постигане на следващият етап от 2025 стандарти, точно както турбодизелите и бензиновите турбо двигатели с директно впръскване оформиха стандартите до 2016г.”, коментира Роланд Хванг, директор транспортна програма в Съвета за защита на природните ресурси.

“Инженерните разработки снижават цената за постигане на по-нисък разход на гориво”, според ДеКико. “Автопроизводителите може и да твърдят, че вече са обрали всички плодове от долните клони на дървото. Но това, което наблюдаваме сега е, че дървото на иновативността ражда нови плодове на по-ниските си клони всяка година.”

Източник: hybridcars.com

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *