Електро Audi си купуваш и ‘без жици’ го зареждаш…
Audi вече показа своята нова електрическа Urban Concept идея, с 1+1 места като бъдеща концепция за придвижване в населени места и след първите скици вече имаме повече снимки и информация за непривичното возило още преди официалното му представяне на Автосалон Франкфурт 2011. Тази, задвижвана с електричество, идея за бъдещата мобилност си има четири колела комбинира елементи на състезателна кола, на роудстър, на кола за забавления и на градска кола и определено е част от новото движение за разработка и използване на изключително леки конструкции, с тегло от само 480 килограма. Ако не сте засекли някоя от предишните ни статии или за първи път разбирате за тази интригуваща идея – Audi Urban Concept има две места, като седалката за пътника е разположена малко по-назад от тази за шофьора, в колата се влиза след плъзгане на покрива назад, а таванът може да остане отворен при хубаво време. Сега обаче има и добавка – безжично зареждане…
От Audi казват, че технологията на тази концепция е насочена към хора, интересуващи се от нови подходи към мобилността, независимо от тяхната възраст и статус. В частност, тя е насочена към градската публика, чийто стил на живот отразява и модерните концепции при колите, и удоволствието от шофирането, асоциирано с тях, като в същото време е добър кандидат за нещо като новаторска лизингова система.
Външните панели на колата са изработени от усилени полимерни въглеродни нишки ({tooltip}CFRP{end-link}Carbon fiber-reinforced polymer{end-tooltip}), а клетката за пътниците е смес от CFRP монокок и алуминиева структура. Тази ултра-лека конструкция е основната причина за изключително ниското общо тегло от 480 кг на технологичната разработка.
В областта на окачването, носачите също са изработени от комбинация от алуминий и CFRP и фиксират свободно-стоящите 21″ колела. Изглежда направо невероятно – толкова малка и лека конструкция с такъв голям размер колела, сега типични за по-големите спортни коли и скъпите всъдеходи.
Разликата обаче е в това, че произведени по облицовъчна технология, тези 21-инчови колела са много леки и включват вариант на дизайна от Audi E-tron моделите. Ако диаметърът на колелата е необичаен, размерът на гумите направо шашка и като че ли е по-близо до тези на велосипедите – 125/60 отпред и малко ‘по-разточително’ в ширината – 145/50 отзад.
Продължаваме с окачването, със заимстваната от моторните спортове технология за абсорбиране на пътните неравности в Audi Urban Concept. Както и в състезателна кола, амортисьорите са монтирани в интериора на монокока и са почти хоризонтали. Спирането пък осигуряват четири дискови спирачки, а радиусът на завой е под девет метра – идеален показател за градска кола. Благодарение на ниското тегло на колата, кормилната рейка с гребен и пиньон не се нуждае от усилвател. Зони за смачкване отпред и отзад плюс два еърбега осигуряват висока степен на защита, а в допълнение новатоска асистираща система помага на водача да избягва сблъсък с пешеходци.
По отношение на енергийния запас – литиево-йонна батерия с тегло около 90 килограма и капацитет 7.1 кВтч е монтирана напречно зад седалките. Тя осигурява енергия за задвижване на два електромотора с обща мощност 15 кВ (20 кс) и 47 Н·м въртящ момент. Моторите са монтирани между задните колела, които задвижват чрез едностепенна трансмисия.
{becssg}ev/audiurbanconceptparty|width=600|height=450{/becssg}
Audi Urban Concept ускорява от 0 до 100 км/ч за 16.9 секунди, а за достигане на скорост от 60 км/ч са нужни около шест секунди и предвид предназначението на идеята вторият показател и е по-определящ, и по-добър. Това бавно ‘градско’ ускорение се допълва от ограничена до 100 км/ч максимална скорост, а по европейския цикъл за шофиране пробегът на Urban Concept е 73 км. За изминаване на това разстояние пълното зареждане на батерията става само за 20 минути с 400 волта трифазен ток и за около час от стандартен домакински контакт на 220 волта.
Безжично зареждане от Audi
Audi Wireless Charging (AWC) е безконтактното индукционно зареждане, което компанията ще представи по време на Автосалон Франдфурт 2011. От странат на инфраструктурата (пътя), бобина и инвертор се монтират в плоча в настилката под парко място и се свързват с мрежата. Основната 3.6 кВ бобина, вградена в плочата, генерира високочестотно променливо магнитно поле.
Зарядният процес започва автоматично с паркиране на Audi Urban Concept върху мястото, в което е вградена плочата. Променливото магнитно поле от плочата в настилката индуцира променлив ток към вторичната бобина, вградена в колата, се преобразува до прав ток, зареждан батерията. Променливото магнитно поле се генерира само при паркиране на колата върху плочата и затова не представлява опасност за хора или животни.
Зареждането спира автоматично след изпълване капацитета на батерията, а ако желаете, може да го прекратите по всяко време. Ефикасността на безжичната зарядна система на Audi е сравнима с тази на други зарядни технологии и не се влияе от дъжд, слънце или лед. Кажете, че такова зареждане не е лесно и супер удобно? А по-късна версия на технологията ще може да се интегрира в транспортната инфраструктура под формата на модификация за паркинги и гаражи или по улиците…
В заключение, хубаво е, че в България си имаме едно професионално конвертирано до електромобил Audi A2 от първото поколение на модела, но ето че германският авто концерн представи нова електрическа A2 концепция, която не само ще е много по-модерна, но също е разработена да използва Audi Wireless Charging системата. Наред с някои много обещаващи разработки по въпроса, нещата започват да стават много интересни…
[От: Green Car Congress]
Leave a Reply