Ами ако Nissan направи 10-мин. зарядно за електрически коли?
Преди да отговорят на този въпрос много хора ще трябва да се запознаят по-подробно с понятието електромобил или поне да получат сбита конкретна информация с основните параметри, но ето едно питане за онези, които вече са наясно: Ще погледнете ли на електрическите коли по друг начин, ако има зарядно устройство, което да зарежда батерията за 10 минути? И на вчерашната конференция за електрическата мобилност в София стана много пъти дума за ‘колата или зареждането’ и дали реално липсата на зарядна инфраструктура е пречка за разпространението на електромобилите, които макар и все буквално липсващи в България, определено отбелязват ръст на продажбите в различни държави по света. Повечето от първите притежатели на електромобили не смятат за проблем липсата на зарядни станции, след като могат да зареждат в домашни условия, но далеч не всички от нас притежават гаража, а и масовизирането на електромобилите ще трябва да бъде съобразено с нагласите на повечето хора, формирани с десетилетия…
Така или иначе ако не други, поне противниците на електрическите коли винаги са наричали бавното им зареждане Ахилесова пета и въпреки ‘забързването’ и в новия Nissan LEAF 2012 вариантът за бързо зареждане отнема 30 минути. Да, потребителите са настроени да искат повече, отколкото на този етап автопроизводителите могат да предложат, но с почти $6 милиарда инвестирани в развитие на електрическата мобилност, вярваме, че в Nissan не гледат лековато на въпроса. Представете си какви усилия изисква цялото това развитие и като се има предвид, че компанията е започната да развива своето електромобилно направление преди много години и с този огромен бюджет ‘все още’ е на етап 30 минути за бързо зареждане, логично е да си представим, че наистина е нужно повече време, отколкото ни се иска..
И тук идва резултатът от тези свръх усилия – наскоро Nissan разкри, че разработва своя технология за зареждане на батерии на електрически превозни средства в рамките на 10 минути. Инженери от Nissan, заедно с изследователски екип от японския университет Kansai са успели да заредят изцяло батериите на тестов електромобил за около 10 минути, използвайки композит от волфрамов окис и ванадиев окис за електрода на кондензатора вместо въглерод, без значителен ефект върху волтажа или зарядния капацитет.
Не искаме да ви губим времето в четене на поредната информация за революционно откритие, защото и за тази технология може да са нужни десетина години докато се стигне до реално пазарно приложение, което разбира се иначе би дало силен тласък на продажбите на електрически коли. Повечето хора обаче, когато получат кратка информация за електромобилите и като разберат за времената за зареждане, казват, че според тях електрическите коли трябва да се презареждат за същото време като бензиновите или дизеловите. Това е важното, в случая, нагласата на потребителя, който вече е показал, че е склонен да рискува ‘чистото’ (зеленото) в полза на по-удобното и доказаното.
Причината да напишем този материал все пак е, че постигането на тази 10-минутна цел може да се окаже доста по-бързо със съвместния проект между университета Kansai и екипа от електро инженери на Nissan. И тестовата кола, за която говорим по горе всъщност е Nissan LEAF 2012, времето за бързо зареждане на чиято батерия ново сформираният екип е успял да свали от 30 на само 10 минути. Е, пълненето на цял резервоар също не става за 1-2 мин, нали?
Ако техническите подробности не ви интересуват може да спрете с четенето дотук, а за проявяващите интерес, със замяната на електродния материал вътре в кондензаторите от въглерод на волфрамов и ванадиев окис, инженерите са открили, че енергийните вериги вътре в зарядното устройство могат да се справят с по-голямо количество мощност, увеличавайки количеството енергия, което може да бъде безопасно зареден в батериите на електрическите коли. С други думи, напредъкът не е в технологията на батериите, а в тази на зареждането.
Логично, такова намаляване на времето за зареждане на батериите на електрическите коли може да се приложи и други сфери, където новият кондензаторен материал може да доведе до множество подобрения при компютрите или медицинската техника например, увеличавайки ефективността и подобрявайки мощността на куп устройства. Остава само да следим отблизо развитието на този проект и да вярваме, че новата технология може да влезе в производство далече по-скоро от десетте години, за които говорим по-горе.
Това е повод да ни кажете какво мислите с коментарите отдолу. С мнението си помагате за развитието на технологиите, дори да на пръв поглед да не ви изглежда така.
eCars.bg
Leave a Reply