Могат ли електро колите да ускорят ‘поумняването на мрежата’?
Колко често се сещате за електромера си? Ами ако е “умен” ще ви интересува ли повече. Какво мислите за Vehicle-to-grid (V2G) връзката? Всъщност, най-вероятно електрическите коли (и батериите) ви интересуват повече. Но могат ли те да предизвикат растежа на “умните” мрежи? Да видим…
При сегашната цена на електроенергията в световен мащаб и среден разход от 0.2 кВтч/км на електромобилите е лесно да пресметнем, че последните са доста по-евтино средство за придвижване от конвенционалните коли – дори от харчещите само 4-5/100 дизели… Но в картинката наистина се появяват “умните” електромери и когато двете неща се съберат, ефективността добива доста по-широки измерения.
Иванка Диловска от Института за енергиен мениджмънт казва, че към средата на 2011 г. около 10 % от потребителите в Европа имат умни електромери. Да, кавичките вече са излишни, време е да приемен умният електромер за понятие, което няма нужда от поясняване. Добавката обаче е, че тенденцията е до 2020 г. в Европа дялът им в домакинствата да достигне 80%. Г-жа Диловска казва още, че няма точни данни колко ще струва на Европа пълното внедряване на умните електроенергийни мрежи, макар че според някои разчети тази цена е около 400 милиарда Евро. Засега обаче не се знае как ще бъдат осигурени около една четвърт от тези средства и затова бизнесът е скептичен към бързото внедряване на умни мрежи у нас.
Логично, разпространението на умните електромери би било предпоставка за навлизане на електромобилите в България, както и за по-лесното включване на съоръжения, работещи с възобновяеми енергийни източници. От EVN България казват, че при внедряването на новите мрежи, които спомагат за подобряване на енергийната ефективност на сградите, трябва да се взема предвид и тяхната цена, а от столична община добавят, че в бъдеще се предвижда електромобили да се използват за извозване на битовите отпадъци. Хм, това отдавна го правят в Барселона. Хайде да ги направим тези бъдещи предвиждания по-скоро реалност и в България. Не е лесно – струва много пари – но е въпрос по-скоро на добро управление на пари.
Да видим какво става обаче с умните електромери на един много по-голям пазар – този в САЩ, където вече има инсталирани над 20 милиона от тези нови устройства. Това, което експерти отчитат обаче е, че там, въпреки огромния брой инсталации, се прави много малко за обучаването на хората и дори не се дава реална обосновка на нуждата от умен електромер. Мнозина не са наясно как да контролират умната техника с помощта на новите електромери или да променят реалните си енергийни нужди в зависимост от това кога използват енергия. Но хората бързо поумняват и в това направление и с покачването на цените стойността на умните електромери също ще се увеличава.
Добре, но къде всъщност да търсим краткосрочни ползи от развиването на интелигентната мрежа? В две направления с тенденция за нарастваща ефективност:
- Повишаване на интереса към зареждаемите хибриди и електрическите коли
- Развитие на Vehicle to grid (V2G) технологията.
Да започнем със зареждаемите хибриди и електрическите коли. Не е трудно и за човек, незапознат с тях, да прецени, че по улиците няма много коли без ауспуси. Особено у нас положението е ‘микроскопично’ със само няколко продадени електро коли от големи автопроизводители и никакви зареждаеми хибриди. Но това е само временно. И важна е тенденцията, която наблюдаваме, все повече авто марки да стартират производство на електро модели. Според авто анализатора Алан Баум през 2010 г. на пазара е имало 22 хибридни и електрически модела в производство и той предвижда до 2015 г. по пътищата да има 108 модела с електрическо задвижване, което определено може да наречен с думата “масово”. Нещата започват с първите ентусиасти и с фирмите, управляващи големи автопаркове, както и с правителствените и общински поръчки. Вижте какво става в една Естония с електрическите коли само…
С разпространяването на електромобилите ще се разгръща и зарядната инфраструктура за тях. В България Ренържи и Full Charger обявиха нееднократно планове за развитие на такава, но административните пречки засега възпират желанията им дори за безплатно инсталиране на електро колонки. На втората конференция за електрическа мобилност тези недостатъци бяха отново коментирани и с поредната порция заявки от страна на държавата и анонс за скорошно монтиране на първите 10 зарядни станции в София, очакваме да видим кога това ще се случи.
Ето и второто направление. С увеличаване на броя на електромобилите на пътя (и съответно паркирането им в гаражи и на паркинги) се дава път и на технологиите необходими за осъществяване на връзката кола-мрежа (V2G). Накратко, V2G технологията може да се използва за превръщане на електрическите коли в огромно съоръжение за съхранение на енергия, включително такава от възобновяеми източници, разбира се. Технологията може да се използва и за да продаваме енергия обратно на местните мрежи, когато не използваме електро колите си и когато има пик в потреблението.
Едно от най-коментираните предизвикателства пред развитието на възобновяемите енергийни източници е настоящата липса на адекватна технология за съхранение. Поради непостоянния характер на възобновяемите източници, когато пиковото генериране на енергия не кореспондира с пиковото потребление, чистата енергия се губи. Миналата година в САЩ имаше случай, при който електрическа компания е трябвало да ‘изгори’ еквивалентната енергия за захранване на един милион домакинства, поради факта, че капацитетът от вятърна енергия е най-висок през нощта, когато потреблението е най-ниско. А точно тогава ще се зареждат повечето електромобили. Сега вече виждате как те могат да ускорят ‘поумняването на мрежата’. С умни електромери и електро коли, изпълняващи функцията и на устройства за съхранение, веригата се затваря и умната мрежа добива много повече смисъл при много по-ефективното й използване.
Няма да е бърз процес. Личи си от начина, по който се разгръща. Но определено има движение и колкото повече се възползваме от натрупаната инерция, толкова по-ефективно и евтино ще живеем в бъдеще.
eCars.bg
Leave a Reply