О, BMW иска помощ, за да тръгнат електромобилите!
Разхождайки се из огромния салон за нови коли в BMW Welt в Мюнхен, на път за музея на BMW попитах шеговито лъчезарно момиче на информацията къде са електрическите модели. Знаех много добре, че те са изложени само в първия специализиран BMW i салон в света, който компанията отвори в Лондон и просто изчаках любезния отговор “Нямаме ги тук”. Е, тези дни изпълнителният директор на BMW Норберт Райтхофер даде да се разбере защо марката не дебютира електрическите си модели в родна Германия…
Всъщност, Райхофер най-после открито призова германското правителство да промени данъчните закони, като въведе облекчения за покупка на електрически автомобили по подобие на моделите в Норвегия, Франция и Естония. Това направи за пореден път и Илия Левков от ИКЕМ при съвместното ни гостуване в сутрешния блок на Bulgaria OnAir, само че към нашето правителство, с ново предложение за развитие на електрическата мобилност у нас до 2025 г.
Като стана сума за годините напред, ние още си нямаме официално обявена от правителството цел, но миналата година германците решиха, че до 2020 г. по пътищата на страната им трябва да се движат един милион електро возила. “Без субсидии, обаче”, казва Райтхофер, “тази цел е непостижима”.
{minipolls progressbar_width=”600px” id=”germanski_elektromobili” title=”Ще има ли в Германия 1 милион електромобили през 2020 г.?”}Да||Не{/minipolls}
Има и още нещо, което Райтхофер казва или по-скоро, признава – “За компании, напреднали изключително много в сегашните технологии и реализиращи добри продажби е много по-трудно да преминат към новите технически решения.” Някои нарекоха това изплюване на камъчето, защото наистина голямата германска тройка твърде дълго мълчеше за електромобилите и открито лобираше за още субсидии за подобряване на дизеловите модели, например.
И тук на цената излиза директорът на електромобилната програмата на Ford. Според него компанията не случайно е избрала за своя първи модел Ford Focus. “Използваме това, че платформата и частите за Focus са налице. Правим електрическия Focus на същата платформа. Ако продажбите тръгнат – чудесно. Ако не – от линията просто ще продължат да излизат само конвенционални коли.”
Това е предпазливостта на големите. Единствено Nissan се бухна в мътните води (с LEAF) по подобие на Toyota в края на 90-те (с Prius). Е, нужно е време. Но сега Toyota Prius – колата, с която отъждествяваме понятието хибрид, се продава като топъл хляб, макар че не и у нас. Затова, както казах в предаването на BG OnAir – нашата работа в eCars.bg / Elektromobili.bg е да инвестираме в твоята информираност. Защото добре осведомените хора взимат информирани решения. А това от своя страна е много солидна предпоставка за развитие на качествен и ефективен пазар за електрическата мобилност в България. Колкото повече те запознаваме с ползите за теб от електрическите превозни средства, толкова по-голяма вероятно има да им обърнеш нужното внимание .
Да се върнем на BMW и въобще на германските електромобили. В България (и не само, разбира се) германските коли са едни от най-караните. Марките са уважавани. И е повече от ясно, че има нещо като, когато германците започнат да пускат електрически модели на пазара, той (електромобилният) ще се раздвижи наистина. Защо мисля така? Ами, самият изпълнителен директор на Nissan, Карлос Гон, казва “до 5 години нашите електромобили ще струват колкото средно ниво Golf“. Всеки се съобразява с Golf… и да, когато електрическият Golf дойде, към него ще има по-малко “съмнения”. Моделът е твърде бетониран в съзнанието на много хора.
Същото е и с BMW, само че там като че ли се притесняват малко повече, защото моделът (i3) е изцяло нов, дори създадоха нова подмарка BMW i, и тя тепърва трябва да се налага. Като знам какви са цените на моделите на BMW с бензинови и дизелови двигатели, обаче, не виждам какво толкова се притесняват, че на €25,000 BMW i3 ще се вижда скъпа на хората. Пред i3 пише BMW и все пак в този момент това е най-скъпо струващата компания в света. Плюс факта, че i3 е уникален нов модерен електромобил, с приятен интериор, еко материали и много нови интерактивни функции, които да ни привлекат допълнително.
И все пак – държавните субсидии. Изглежда някак странно, понеже дълго време се ширеше мнението, че големите германски автопроизводители лобират против електромобилите, защото са прекалено ангажирани с конвенционалните технологии. Но нещата се променят. Електрическата мобилност вече е необходимост, заради изчерпващите се петролни запаси и призивите на BMW потвърждават, че компанията си дава ясна сметка за това.
Сега има много спекулации дали BMW ще забави продажбите на i3 и i8 в зависимост от това дали германското правителство ще одобри данъчни субсидии за ЕПС. Но както един от най-отявлените фенове на електрическите модели на марката – тествалият 2 години MINI E и получил първите ключове на ActveE, Том Малогани – казва, “Информацията не е вярна и вече беше опровергана – BMW i3 продажбите ще стартират навреме.” Все пак вече тръгна и световното Born Electric турне. Едва ли някой смята, че след като вече е започнала и световна обиколка с електрическите си модели, BMW ще се изложи като забави пазарния им дебют.
Остава да ни кажеш дали на цена от €25,000 ще си купиш BMW i3? Или ще го направиш само ако има субсидия от типа на нулева ставка ДДС, например? Светни ни в коментарите отдолу или отвори тема във форума .
eCars.bg / Elektromobili.bg
Leave a Reply