На кантара: стотинката срещу просперитета!
Правилно ли се презентират електрическите коли?
’60 бона за електромобил?! Ти знаеш ли колко нафта е т’ва, бе!’ – това не е конкретен цитат, макар лично да съм чувал подобни възклицания неколкократно – последно преди дни, на панаира в Пловдив. Сумата също не е общовалидна, да не говорим, че има и доста по-скъпи електрически коли. Всъщност, трябва ли да ги разглеждаме и приемаме като нещо ‘спестовно’,и като средство ‘да ни е по-евтинко‘?
Икономическата обстановка в последните години, а в локален план – и в последните десетилетия на ‘преход’, някак ни наложи да търсим по-изгодното, да си правим сметката до границите на скъперничество, и от стремеж да спестяваме и стъкмяваме, всъщност се превърнахме в едни обикновени, малки хора. Слагам всички в кюпа, с ясното съзнание, че има и различни мнения, че всеки (дори аз) би искал да погледне отстрани и да каже: ‘Това не важи за мен‘! Обаче си е валидно и то с пълна сила, защото срещу течението, или с общата, повличаща вълна – нямаш шанс. За съжаление…
Електромобилите са превозните средства, които ще ни служат тепърва. Технологията е нова (или поне сега налагаща се), но не е експериментална, а показателна за това, което навлиза във времето ни. Като такава, тя е по-непозната материя, тепърва разгръщаща се и логично – по-скъпа. Когато узрееш за идеята да се сдобиеш с електромобил (адмирации!), водещо трябва да е не мнението колко евтино ще се возиш, а как преминаваш на друго ниво – на поведение, на усвояване на нови технологии, на собствено развитие. Има си и прекрасна дума за това – нарекли са го ЕВОЛЮЦИЯ. После ще установиш, че освен придобиването на нови знания, запознаването ти с различна, нова техника, удоволствието от невероятно динамичното управление на такава кола – освен всичко това – тя е и много, ама много по-евтина. Говорим за разхода за изминат километър (засега нещо от сорта на средно 2 лв/100 км), не за първоначалната инвестиция, която – нека обърнем внимание – не е безумно скъпа за нов автомобил, да не говорим за нов тип електромобил.
Да, за 60-70-80 хиляди, можеш да си сипваш нафта, докато си жив. Или газ, примерно. Но няма да си с изстрелваща се безшумно на светофара, чиста, безмирисна и почти безвредна кола. Тогава, може би сгрешихме като сменихме смокиновото листо с дрехи, клинописа с азбуката, мобифоните със смартфони и тефтерите с таблети? Нека не сравняваме автомобил с електромобил така буквално и първично – нормално е, като сходни продукти, но цената им влиза в не-сходните характеристики. Поне засега. Знаем за iPhone5, който е 2,000лв в момента, но и за разни нокийки, примерно, от 20лв. Те обслужват един и същ елемент от общуването и по основното си предназначение – да се чуеш с някого – са еднакви. Но разликите ги знаем всички и тогава не изглежда ненормално ценовото им различие. Давам дребен, произволен пример, с предмет от ежедневието ни, но и при колите е валидно – лесно можем да сравним Mercedes S и Hyundai Atos, по основното им предназначение…
Дано никой не остава с мнението, че високите цени на електрическите коли или конвертирането, са оправдавани с лека ръка?! Съвсем не е така, просто всичко си има обяснение:
Нека като видим подобна цена, реакцията ‘за тия пари, колко бензин…‘ да не идва веднага на ума ни; нека поздравим и опознаем новата технология, както и да очакваме поевтиняването й, разбира се. Другото да го оставим за Ганю – знаете го – Балкански !
Е, ти какво избираш, стотинката или просперитета? Можеш да ни кажеш в коментарите отдолу!
eCars.bg / Elektromobili.bg
Leave a Reply