Темата с тока е много актуална, а колко много слънчев имало вече!
Не съм енергиен спец, но това не ми пречи да се питам защо в България се прави референдум за ядрена централа, а в Германия вече решиха да спрат всичките си атомни електроцентрали до 2022 г. Но това е само след няма и десет години, с какво ще ги заместят? Може и да не е общоизвестен факт, но вероятно ще се изненадате да научите, че към края на 2012 г. Германия вече има над два пъти повече фотоволтаичен капацитет от САЩ. И това е само малка част от световния, който според Европейската асоциация на фотоволтаичната индустрия (EPIA) вече достига впечатляващите 101 ГВ, 30 ГВ от които инсталирани само през 2012-та!!! Това, разбира се, има огромно значение за климата, емисиите, здравето ни, както и за предмета на този сайт или блог – електрическите превозни средства…
Наистина, сега токът е много гореща тема в България, направо пари. Зелената енергия не е сред евтините неща, а и не разполагаме с кой знае какви фотоволтаични мощности. С вятърни, също. ОК, ние може и да не сме още напред, но ВЕИ капацитетът в световен мащаб се увеличава с много бързи темпове. Ето капацитета, които някои държави добавиха през 2012 г.:
- Германия – 7.6 ГВ (общ капацитет – 32.1 ГВ)
- Италия – 3.6 ГВ
- Франция – 1.2 ГВ
- Китай – 4.5 ГВ
- САЩ – 3.2 ГВ
- Япония – 2.5 ГВ
България разполага с общ фотоволтаичен капацитет 870 МВ – справка Българска фотоволтаична асоциация.
Окончателните стойности за 2012 г. ще бъдат публикувани през май 2013 г., и е вероятно да са с 1-2 ГВ повече, но едва ли преди десетина години някой си е представял, че човечеството ще разполага с над 100 ГВ фотоволтаичен капацитет през 2012 г. Ето най-после и нещо, което да ви ориентира по-добре за слънчевия ток:
Тези 100 ГВ мощност отговарят на 16 ядрени реактора по 1 ГВ всеки и всяка година соларните инсталации в световен мащаб намаляват CO2 емисиите с 53 милиона тона.
Както вече споменах по-горе, фотоволтаичната индустрия определено среща спънки, за което България (засега) е пример, но като цял резултатите, особено за 2012 г., за много добри. Това, съответно, показва, че има голяма световен пазар за соларните технологии. И най-изненадващото е, че браншът реализира супер растеж в не особено благоприятните икономически условия в последните години.
На последната среща на БАЕПС докато си говорихме и някой попита, “Добре де, не те ли притеснява, че ще си зареждаш електро колата с ток от Марица Изток?”. Ами, притеснява ме, разбира се, на-малкото защото мръсният ток до голяма степен обезсмисля иначе абсолютно чистите (поне) при движението си електромобили и както стана ясно от предишния ми блог по темата, заради “въглищния” ток да караш електромобил в държави като Индия или Австралия е направо ужасно, заради изключително замърсяващите електроцентрали.
В България пък още са ни кът електромобилите, но вече си имаме двойна, при това автономна, фотоволтаична зарядна станция, пред Интер Експо Център в София. Там, на шкафа с батериите седи (с повече детайли) графиката, която служи за главна илюстрация към този блог. Станцията няма връзка с мрежата, произвежда и съхранява ток сама и ако зареждаме от такива, електромобилите ни ще са истински чисти .
Това е положението, хора, вече наистина има много соларен капацитет, което по отношение на електромобилите е чудесна новина (вятърният капацитет надмина 100 ГБ още през 2008 г.) А и всичко това има много общо с цените на тока и зависимостта ни от ЕРП-та и всякакви други подобни елементи – не е лесна и евтина инвестиция, но ако на покрива на фирмената сграда имате фотоволтаици за собствен ток, понятието независимост започва да придобива много по-голям смисъл, нали?. Трудно ще е масово да се снабдяваме с “личен” фотоволтаичен ток, но технологиите се развиват, цените падат и просто няма как да не вървим натам.
Сега първо да се оправим с монополите някак, а междувременно няма да е зле да започнем да се възползваме все повече от слънцето и вятъра.
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Leave a Reply