Темата с тока е много актуална, а колко много слънчев имало вече!

fotovoltaichna zariadna stancia elektromobili

Темата с тока е много актуална, а колко много слънчев имало вече!

fotovoltaichna zariadna stancia elektromobili

В този блог: Над 100 ГВ фотоволтаичен капацитет има към началото на 2013 г. в световен мащаб.

Не съм енергиен спец, но това не ми пречи да се питам защо в България се прави референдум за ядрена централа, а в Германия вече решиха да спрат всичките си атомни електроцентрали до 2022 г. Но това е само след няма и десет години, с какво ще ги заместят? Може и да не е общоизвестен факт, но вероятно ще се изненадате да научите, че към края на 2012 г. Германия вече има над два пъти повече фотоволтаичен капацитет от САЩ. И това е само малка част от световния, който според Европейската асоциация на фотоволтаичната индустрия (EPIA) вече достига впечатляващите 101 ГВ, 30 ГВ от които инсталирани само през 2012-та!!! Това, разбира се, има огромно значение за климата, емисиите, здравето ни, както и за предмета на този сайт или блог – електрическите превозни средства…

Наистина, сега токът е много гореща тема в България, направо пари. Зелената енергия не е сред евтините неща, а и не разполагаме с кой знае какви фотоволтаични мощности. С вятърни, също. ОК, ние може и да не сме още напред, но ВЕИ капацитетът в световен мащаб се увеличава с много бързи темпове. Ето капацитета, които някои държави добавиха през 2012 г.:

  • Германия – 7.6 ГВ (общ капацитет – 32.1 ГВ)
  • Италия – 3.6 ГВ
  • Франция – 1.2 ГВ
  • Китай – 4.5 ГВ
  • САЩ – 3.2 ГВ
  • Япония – 2.5 ГВ

България разполага с общ фотоволтаичен капацитет 870 МВ – справка Българска фотоволтаична асоциация.

Окончателните стойности за 2012 г. ще бъдат публикувани през май 2013 г., и е вероятно да са с 1-2 ГВ повече, но едва ли преди десетина години някой си е представял, че човечеството ще разполага с над 100 ГВ фотоволтаичен капацитет през 2012 г. Ето най-после и нещо, което да ви ориентира по-добре за слънчевия ток:

Тези 100 ГВ мощност отговарят на 16 ядрени реактора по 1 ГВ всеки и всяка година соларните инсталации в световен мащаб намаляват CO2 емисиите с 53 милиона тона.

Както вече споменах по-горе, фотоволтаичната индустрия определено среща спънки, за което България (засега) е пример, но като цял резултатите, особено за 2012 г., за много добри. Това, съответно, показва, че има голяма световен пазар за соларните технологии. И най-изненадващото е, че браншът реализира супер растеж в не особено благоприятните икономически условия в последните години.

На последната среща на БАЕПС докато си говорихме и някой попита, “Добре де, не те ли притеснява, че ще си зареждаш електро колата с ток от Марица Изток?”. Ами, притеснява ме, разбира се, на-малкото защото мръсният ток до голяма степен обезсмисля иначе абсолютно чистите (поне) при движението си електромобили и както стана ясно от предишния ми блог по темата, заради “въглищния” ток да караш електромобил в държави като Индия или Австралия е направо ужасно, заради изключително замърсяващите електроцентрали.

В България пък още са ни кът електромобилите, но вече си имаме двойна, при това автономна, фотоволтаична зарядна станция, пред Интер Експо Център в София. Там, на шкафа с батериите седи (с повече детайли) графиката, която служи за главна илюстрация към този блог. Станцията няма връзка с мрежата, произвежда и съхранява ток сама и ако зареждаме от такива, електромобилите ни ще са истински чисти Smile.

fotovoltaicha zariadna stancia elektromobili inter expo center sofiaФотоволтаичната зарядна станция за електромобили пред Интер Експо Център – Снимка: eCars.bg

Това е положението, хора, вече наистина има много соларен капацитет, което по отношение на електромобилите е чудесна новина (вятърният капацитет надмина 100 ГБ още през 2008 г.) А и всичко това има много общо с цените на тока и зависимостта ни от ЕРП-та и всякакви други подобни елементи – не е лесна и евтина инвестиция, но ако на покрива на фирмената сграда имате фотоволтаици за собствен ток, понятието независимост започва да придобива много по-голям смисъл, нали?. Трудно ще е масово да се снабдяваме с “личен” фотоволтаичен ток, но технологиите се развиват, цените падат и просто няма как да не вървим натам.

Сега първо да се оправим с монополите някак, а междувременно няма да е зле да започнем да се възползваме все повече от слънцето и вятъра.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

{loadposition newsletter}

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *