Електромобилът те ‘мами’ при зареждането… Ами сега?

zarezhdane elektromobil

Електромобилът те ‘мами’ при зареждането… Ами сега?

zarezhdane elektromobil

Зареждаме електро кола от параклис на Боровец. Пък 2-3 кВтч загуба ще ги преглътнем 😉
В този блог: Батерията на електромобил може да изглежда като аналог на резервоар, но при нея има известни “течове”.

Към тях ме насочина коментарите под блога “Колко да струва едно бързо зареждане на електромобил в България” – темата загуби (в енергия) при зареждане на електромобил. В общия случай те са около 15-20% в процеса на зареждане [или само 5% както се отбелязва в коментарите под блога]. Ако заредиш, например, 12 кВтч ток, в батерията влизат около 10 кВтч. Защо се получава така и “измама” ли е това? Да видим…

Да започна с това, че на батерията до известна степен наистина може да се гледа като на аналог на резервоара в ДВГ кола. И при нея има капацитет, зареждане и съответно пробег, който първите две осигуряват. Но там са и разликите с резервоара за гориво и е добре човек да е наясно с тях, преди да си купи електро кола.

Капацитет на батерията

Ако в резервоара сипваш литри гориво, капацитетът на батерията се измерва в киловат-часа (кВтч). Първоначално може да не ти говори нищо в сравнение с литрите, но не е толкова непознато понятие. В крайна сметка всеки месец получаваш сметка за ток, в която пише колко кВтч си изразходвал/а (за битови нужди), нали?. Така че в известен смисъл при електромобила пак сипваш “нещо в нещо”, но кВтч в батерията не е като да сипваш бензин в резервоар.

Разликата е в това, че не можеш да използваш целия капацитет на батерията, както го посочва производителят. Батерията си има защитна система, която й пречи да се зареди до 100% в буквалния смисъл, както и да се разреди изцяло – и от двете страни има резерв, единия отгоре, другия отдолу. Това, което батерията поема като заряд се нарича използваем капацитет. И той не е 100% точен, но количеството заряд е измеримо, както при зареждане от мрежата, така и изразходваното, чрез борд компютъра на колата.

Какво ни спестяват производителите

Точно този използваем капацитет, а това не е много добре, защото все пак си има разлика. Съответно до реалните стойности на разход и зареждане все пак се стига, но след лични измервания. Ще се промени ли това? Някои производители посочват повече данни за батериите си, а с развитие на технологията те ще стават и все по-достъпни.

Стигам и до темата от коментарите в предния блог – че зареждането на електромобил НЕ струва само 2 лв за 100 км. пробег. Въпросните до 20% загуби – това, което зареждаш от мрежата не отговоря на съхраненото в батерията. Да, има го това нещо, че получаваш на разположение по-малко, отколкото зареждаш.

Получава се нещо от сорта на капацитета на багажника – рекламират го като 540 литра, да речем, но трябва да надуеш балон с вода вътре, за да го изпълниш докрай, нали? Като редиш багажа все остава по някоя неизползвана празнина…

Защо до 20% загуби при зареждането

Такива са настоящите зарядни системи в електромобилите. От контакта, през вграденото зарядно, до батерията, се получават такива загуби от 15-20%. Това имам предвид под “мами” в заглавието. Факт е, няма спор, зареждаш и плащаш, например, 12 кВтч, а получаваш около 10 кВтч. Това е загуба, за която трябва да знаеш отсега. Има и още. Ако електро колата ти седи неизползвана, може да губи още някой и друг процент от заредения в нея ток дневно.

И какво сега? Не е гот така, нали? Факт: това е настоящата технология и затова идеята е електро колите да се зареждат нощем, когато е по-евтино. За да се минимизира тази загуба. Но предвид ползите и забавлението, което ти дава електромобила, повече от видно е, че тази загуба се преглъща. Това, разбира се, абсолютно не означава, че трябва да я пренебрегваме.

И все пак електро колите се харесват много

Ето, ако не си знаел/а за тази “измама”, сега вече знаеш. В България поизоставаме, но защо в други държави въпреки тези недостатъци електромобилите си намират не малко купувачи? Ето, в Норвегия например има над 1,000 Tesla Model S продажби през септември 2013 (ОК, за доходите ясно…)?

Защото дават неща, за които мнозина от нас жадуват. Можеш ли да си заредиш бензиновата кола в личния гараж? Не. От параклис на Боровец? Тц. Да й пуснеш климатика предварително от мобилния, че да се охлади вътре преди да се качиш? Пак не…

Качи се, повози се, когато ти се удаде възможност, покарай, знаейки, че ще заредиш “догоре”, ОК да не е за 2, за 4 лв (за 100 км) да е, без да ти смърди и да стъпваш в пъстроцветни локвички, пък ще си говорим пак. А и дали това, което пише на колонката ти влиза в резервоара или бутилката Wink?

Сметката е важна. Минимизирането на загубите също. Както и това да имаш повече личен контрол, време и удоволствие. Останалото е просто шофиране Cool.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

{loadposition newsletter}

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *