Колко удобни трябва да са електромобилите
Изглежда, че дори за най-непретенциозните електрически коли с днешния ограничен пробег на своите литиев-йонни батерии, ако са рекламирани добре в среди от хора с подходящи навици на шофиране, има достатъчно голям пазар.
Искате Nissan Leaf? И аз искам. Но ще трябва да се наредите след други 20,000 в списъка на чакащите. Chevy Volt ви се харесва? GM обяви увеличаване на производството на електромобила, но това не ни помага особено тук, в България, поне за момента…
С навлизането на последното поколение електромобили, екип от Университета на Делауеър (UD) информира за решенията на автопроизводителите по отношение на екологично ориентираните коли.
Резултатите от тяхното проучване показват, че най-важните за потребителите параметри на електрическите коли са: пробег, спестяване от разходи за гориво и време за зареждане. Данните се базират на национално допитване извършено от университетските професори Джордж Парсънс, Уилет Кемптън и Мерил Гарднър, както и от Майкъл Хидрю, който наскоро се е дипломирал с докторска титла от университета и като водещ автор е използвал проучването за своя дисертация.
Допитването, в което са анкетирани над 3,000 души, показва какво различните хора са склонни да заплатят за различни параметри на електрическите коли. Например, с намаляване на времето за зареждане на батериите от десет на пет часа за пробег от 80 км, нагласата на потребителите е да плащат по около $427 (590 лв) на всеки намален от времето за зареждане час. Свалете времето от пет на един час и клиентите са склонни да платят около $930 (1280 лв) на час сваляне. А при рязкото слизане от час на 10 минути, цифрата е $3,250 (4,450 лв на час).
По отношение на пробега, потребителите оценяват всеки допълнителен километър на $47 (65 лв) до 320 километра и $22 (30 лв) на километър от 320 – 480 километра (колкото е пробегът на най-високо оборудвания Tesla Model S електрически седан, който трябва да излезе на пазара през 2012 г.). Така, например, ако електрическа кола има пробег от 320 км а еквивалентен бензинов автомобил 480 километра, клиентите биха търсили отстъпка от около $3,500 (4,800 лв) за електрическата версия. Останалите параметри са еднакви и очевидно с електромобила има много по-ниска цена за придвижване и често по-добра производителност. Така че при финалния анализ на всяка кола трябва да се отчитат всички параметри.
“Тази информация казва на автопроизводителите какво хората са склонни да плащат за по-голям пробег”, обяснява Парсънс. “Дава им насока за нивата на разходи, които трябва да поддържат, за да са конкурентни колите на пазара.”
Изследователите са установили, че е нужно значително намаляване на цената на батериите без наличието на субсидии и при сегашните цени на горивата, за да станат електрическите коли конкурентни на пазара. В доклада обаче се посочва още, че сегашният правителствен стимул от $7,500 (10,300 лв) в САЩ може да свие разликата между цените на електромобилите и склонността на клиентите да плащат, ако цената на батериите падне до $300 (410 лв) на киловат/час – предвижданата от енергийното министерство цена за 2014 г. Много анализатори смятат, че тази цел е постижима.
Анализът на екипа може да помогне и на маркетинговите усилия на автопроизводителите — той показва, че вероятността клиент да закупи електрическа кола се увеличава с личните характеристики, като възраст, образование и екологичен начин на живот. Доходите не са посочени като важен елемент.
В друго изследване екипът разглежда пробегът на електромобилите с разглеждане на записи от шофиране секунда-по-секунда. Проучването, базирано на събирани година данни от шофиране на почти 500 оборудвани бензинови коли, показва, че 9% от колите никога не са изминавали повече от 150 километра дневно. За онези, които са склонни към адаптиране шест пъти годишно — например с наемане на бензинова/дизелова кола — този пробег от 150 км ще върши работа на 32% от шофьорите.
“Изглежда, че дори за най-непретенциозните електрически коли с днешния ограничен пробег на своите литиево-йонни батерии, ако са рекламирани добре в среди от хора с подходящи навици на шофиране, има достатъчно голям пазар”, заключават авторите.
[Източник: Udel]
Leave a Reply