Означават ли електромобилите край на резервните гуми?
Някога имаше нещо като неписан закон всички коли да имат резервна гума с размера на останалите, но в наши дни някои коли не разполагат дори с приличащите на мотоциклетни съвременни ‘резервни колелета’, които малко приличат на големи сплескани понички. Една такава кола е електромобилът с удължен пробег на General Motors – Chevrolet Volt.
Според коментар в GM-Volt.com, потребител на име “VoltSoundz” се оказал със спукана гума след среща с ‘пътна неравнина’, известна в България като дупка. Ейййй това си е направо успокоение – дупки, и то явно яки, си имало и в Америка. Олекна ни! Та, подобно ситуация не е приятна за никого, но още по-неприятното в случая с потърпевшия е, че новият Chevy Volt си няма резервна гумааааа… Нещата за съжаление на потърпевшия не свършват дотук, защото макар че GM поема разходите по подмяна на гумата и осигурява на клиента кола под наем, нашият приятел останал без своя Volt в продължение на цели две седмици, в очакване на резервна гума. Това разбира се е абсурдно и всъщност думата е джанта…
Гума или джанта, къде да му се не види е резервната? В наши дни стана практика вместо резервни гуми да се предлагат примерно комплекти за помпане (стандартни за всеки Volt). Ясно е, че няма да виним GM за нещо, което и други производители правят. Основният конкурент на Volt, Nissan LEAF също не е на ти с резервните гуми и предпочита ‘помпащия’ комплект… не че със сегашния пробег ще закъсате накъде твърде далече, но и на 5 километра да сте от ‘спасението’, кой си купува кола, ако ще го кара пеша. Дори някои от конвенционалните коли в днешно време нямат резервни гуми и са снабдени само с въпросните комплекти. Ами ако работата не се оправя с помпане…
Наистина, GM не са сами в това и вероятно си имат (и не само те) своите причини за такава политика. Да, всеки може да наблегне на факта, че липсата на резервна гума спестява от теглото и поне малко понижава разхода. Може и причината за липса на резервна гума да е в гълтащата пространство батерия. Там, където седи резервната гума на Chevy Cruze, под пода на багажника, при Volt мястото е заето от APM и AGM допълнителните батерии.
С разпространението на хибридите и електромобилите, вътрешното пространство ще започна да става все по-ценно, с борба за всеки сантиметър. Вече много коли с ДВГ биват преобразувани в електромобили, което налага техническия решения според съществуващата конфигурация на колата. Когато обаче инженерите разработват един електромобил от нулата, пространства като това, което обикновено заема резервната гума, може да бъдат ‘окупирани’ от други части, като например допълнителни батерии или контролни системи. Резервната гума май се е запътила към списъка на ‘застрашените видове’, но това може и да не е чак толкова лошо.
В случая с “VoltSoundz” обаче, неговият Volt е извън строя за две седмици в очакване на (най-вероятно) резервна джанта (която трябва да дойде новичка от GM). Защото електромобилите не са много приятелски настроени към тегленето, което може да им се отрази много зле, като в скорошна случка в САЩ, при която Nissan LEAF беше дърпан с въже от Toyota Tundra…
Въпросът е дали липсата на резервна гума би се отразила някак на средния шофьор? Кажете ни какво мислите по въпроса в коментарите отдолу.
Leave a Reply