Автосалон София 2011 – Opel Ampera за нова електрическа мобилност
Дългоочакваното (поне за нас) пристигане на Opel Ampera в България е факт и сега всеки може да пробва колата, макар и не в движение. Изложен на челна позиция на щанда на Opel на Автосалон София 2011, Ampera изглежда доста различен от останалите коли и хубавото е, че не става дума само за (външен) изглед, а и за изцяло нова усъвършенствана технология на задвижване.
Дефиницията за тази технология е електромобил с удължен пробег и ако все още не сте наясно какво е Ampera или защо й е нужно удължаване на пробега, сега ще ви разкажем подробно за всичко това…
Всъщност, нещата могат да се обяснят много просто. В режим на задвижване само на електроенергия, Ampera може да измине от 40 до 80 километра. По статистика в Европа се изминават средно 60 км на ден, което означава, че електрическият Opel може да се използва в по-голямата част от времето само като електромобил. Искате да идете до морето през уикенда? Няма проблем. Когато електроенергията в батерията на Ampera свърши, автоматично се включва бензинов двигател с генератор, който осигурява допълнителни 500 км пробег. Когато горивото ви свърши може да отбиете на бензиностанция, а ако ежедневните ви пътувания са в рамките на изцяло електрическия пробег на Ampera, нощното зареждане в гаража за 4 часа ще ‘напълни’ батерията догоре за следващия ден, когато отново ще се движите, без колата ви да изхвърля каквито и да било въглеродни емисии в атмосферата.
Режими на движение
А сега малко повече за четирите режима на движение на Ampera.
Новите технологии определено се различават от досегашните и с навлизането на електромобилите ще трябва да свикваме с оптимизираните им системи за всякакви пътни условия. В крайна сметка ефективността е най-важна и е време човечеството да се осъзнае сериозно в това направление.
На централната си конзола Opel Ampera разполага с бутон ‘Drive Mode’, който недвусмислено подсказва своето предназначение. Вариантите на задвижване, които може да изберете с този бутон за режим на движение са: Normal (стандартен), Sport (спортен), Mountain (планински) или Hold Charge (съхрани заряда).
Режим Normalе настройка по подразбиране и е създаден с цел максимална енергийна ефективност. Когато нивото на оперативния заряд на батерията спадне под определена граница, бензиновият двигател се стартира автоматично, а задвижваният от него генератор не позволява нивото на заряда да слезе под зададен минимум. Принос за зареждането има и регенериращото спиране. В този случай електрическият мотор функционира в режим на генератор и зарежда батерията.
Режимът Sport променя поведението на колата посредством различна реакция на педала за ускорение. Въртящият момент се усвоява още по-бързо и, в сравнение с режим Normal, Ampera реагира по-спонтанно.
Режим Mountain
гарантира необходимата мощност при стръмни изкачвания чрез увеличаване заряда на батерията. Този режим може да изберете при достигане на пълен заряд или 10-15 минути преди достигане на хълмист планински терен. Планинският режим не е нужен при изкачване на наклони по магистрални пътища, а нашата подробна статия за неподозираните възможности на Планинския режим на Chevrolet Volt – американският близнак на Opel Ampera ще ви разкрие много по-интересното му приложение.
Режимът Hold Charge адаптира управлението на батерията съобразно нуждите на модерния градски шофьор. Избирането на този режим активира генератора за удължаване на пробега, запазвайки енергията в батерията. Когато режимът се изключи, двигателят с вътрешно горене се деактивира и Ampera разполага със съхранената в батерията енергия за чисто електрическо придвижване, особено подходящо за градски зони с ограничение на вредните емисии.
Нещата са различни, нали – вече не опира до изключване от скорост, подходяща смяна на предавки или избягване на супер резки спирания – коли като Ampera ще опитомява все повече ефикасността.
Това е повод да продължим с техническите параметри и затова преминаваме към оперативните режими на работа.
В своето сърце Ampera разполага с електрически мотор с мощност 111 кВ/150 к.с., батерия с капацитет 16 кВтч и генератор с мощност 54 кВ/72 к.с. Двигателят и генераторът стартират автоматично, когато зарядът на батерията достигне определено минимално оперативно ниво. Мощността за предава към предните колела с помощта на планетарен механизъм с корона, слънчеви зъбни колела и планетарни зъбни кола с водило. Задвижването е конструирано така, че дори в електрически режим на движение може да осигури пълно ускорение и максималната скорост на електромобила. Генераторът може да създаде достатъчно електрическа енергия, за да осигури същата динамика дори при изтощена батерия. Основният електрически тягов мотор функционира постоянно.
Задвижване с батерията с един електромотор
Когато батерията е напълно заредена и електромобилът се движи с ниска скорост, основният тягов мотор се захранва изцяло от батерията и задвижва предните колела чрез диференциал. Двигателят с вътрешно горене и генераторът на функционират и са отделени чрез съединителите С2 и С3. Съединителят С1 е затворен и блокира короната на планетарния механизъм към корпуса.
Удължен пробег с един електромотор
При стартиране на бензиновия двигател, удължаващ пробега, той задвижва генератора чрез зацепването на съединителя С3. При ниски скорости генераторът осигурява електричество за основния тягов електромотор и едновременно с това поддържа заряда на батерията на определено ниво. Ако Ampera е в Mountain режим, генераторът ще поддържа заряда на батерията в текущото му състояние. Съединител С1 е зацепен и блокира короната. Отделеният съединител С2 предотвратява предаването на въртящ момент между генератора и короната. Основният тягов електрически мотор задвижва предните колела.
Движение при високи скорости с два електромотора и захранване от батерията
При високи скорости основният тягов електромотор получава помощ от генератора, който функционира като втори електромотор. Посредством съединителя С2 короната е свързана с генератора и той добавя въртящ момент към диференциала. По този начин основният тягов електромотор работи по-ефективно, при по-ниски оборотни режими.
Комбиниран режим на удължен пробег с два електромотора
С цел постигане на максимална ефективност при по-високи скорости, съединителят С2 също се активира и по този начин короната получава част от мощността по механичен път директно от бензиновия двигател. Това означава, че основният електрически мотор работи по-ефективно при по-ниски оборотни режими. Тази организация на енергийния поток позволява увеличаване с 10 до 15 процента на коефициента на полезно действие, отколкото в случая на чисто електрическо захранване. Дори в този режим, Ampera се задвижва с електричество. Механичната ‘подкрепа’ от страна на бензиновия двигател с вътрешно горене просто подобрява ефективността.
Всичко това предстои да тестваме някой ден, защото някои от основните дилъри на Opel в България вече са заявили желание да предлагат Ampera и въоръжени с тази информация ще следим за всякакво нейно актуализиране, което да предадем и на вас.
Дотогава, не ви остава нищо друго, освен да ‘хванете’ Ampera докато е на първото си посещения в България. С безшумната й работа като електромобил, може спокойно да си представите, че се движите, въпреки че сте върху подиума на щанда на Opel.
И пак накрая, но не на последно място – ЦЕНАТА… Вероятната цена на Opel Ampera ще е около €42,000, а между другото, не мислите ли, че емблемата на Opel пасва на Ampera повече, отколкото на всеки друг модел на компанията?
В публикацията са използвани официални материали от Opel.
Leave a Reply