AABC прогнозира ръст на пазара за електромобилни батерии

Пазарът на електромобилни батерии ще бъде изключително динамичен през следващото десетилетие

AABC прогнозира ръст на пазара за електромобилни батерии

Пазарът на електромобилни батерии ще бъде изключително динамичен през следващото десетилетие

От 6-10 юни 2011 г. в Майнц, Германия се проведе Advanced Automotive Battery Conference (AABC). Председателствана от Менахем Андерман, президент на AAB, форумът привлече ключови партньори в батерийната индустрия, както и консултантски компании, които направиха своите прогнози за пазара на електромобилни батерии до 2015 и 2020 г. Колегите и наши партньори от cars21.com участваха в AABC конференцията като официален медиен партньор и ни предоставиха преглед на очаквания размер на пазара и разходите по развитие на батерийните технологии…

До 2020 г. пазарът на литиево йонни батерии за електромобили може да нарасне до €44 милиарда.

Пазарните прогнози за батериите за различните типове електромобили (хибриди, зареждаеми хибриди и изцяло електрически коли) са били представени по време на Application and Market (AABTAM) на 8 юни. Изследователски институти и консултанти се различават значително в своите предвиждания за тенденциите на пазара на електромобилни батерии през следващото десетилетие.

За AAB, общата стойност на пазара на електромобилни батерии ще бъде малко на €4 милиарда до 2015 г. и €7.6 милиарда през 2020 г. Sanyo очаква да стане пазарен лидер с около €353) оборот, а AESC (Automotive Energy Supply Corporation), съвместно предприятие, основано през 2007 г. от Nissan и NEC, не изостава много с предвиждания за €328 милиона. Пазарът на клетки за електромобилни батерии от друга страна представлява €1.8 милиарда и там лидер е AESC с очакван оборот от €277, а Sanyo остава на второ място с изчислен оборот от €118 милиона до 2015 г.

Според Avicenne Energy, 100% от батериите, вграждани в електрическите коли и зареждаемите хибриди може да са литиево-йонни до 2015 г. В последния си доклад “Worldwide Rechargeable Batteries Market 2010-2020”, Avicenne Energy предполага, че производството на електромобилни батерии ще нарасне от 200,000 през 2015 г. до 1 милиард през 2020 г. за електрическите коли и от 100,000 литиево-йонни батерии през 2015 г. до 400,000 през 2020 г. за зареждаемите хибриди. Avicenne Energy предвижда и един милиона комплекта батерии да бъдат продадени в световен мащаб до 2020 г. В своята презентация обаче, г-н Пилот, директор на Avicenne Energy, казва, “на пазара на хибридите доминират NiMH батериите, тенденция, която продължава”. Зареждаемите хибриди и електрическите коли определено ще бъдат литиево-йонни, като химическите компании ще се фокусират върху пазар, който може да бъде оценен, по отношение на печалби от електрически превозни средства, на €2 до €3.5 милиарда.

И накрая, консултантската компания Roland Berger очаква пазарът на електромобилни литиево-йонни батерии да достигне стойности от €44 милиарда през 2020 г.(с изравнена стойност от €13 милиарда в най-лошия случай).

Цените на батериите

Експертите, изказали се по време на форума не демонстрираха такива различия в преценките си за цените на батериите. Всички са съгласни, че те ще зависят силно от производствените обеми и цените на материалите. Като цяло, можем да очакваме цените на батериите да спаднат с около 40% до 2020 г. от нивата през 2010 г.

AAB очаква средната цена на клетка да е около €381/кВтч за хибриди, €235/кВтч за зареждаеми хибриди и €194/кВтч за изцяло електрически коли до 2020 г. Цените обаче може да се влияят значително от мерки за сигурност по отношение на дизайна и производствените процеси на клетките/комплектите. Свързан с цената е и животът на батериите, който ще бъде ограничен или откъм време – в случая с пълните електромобили – или жизнен цикъл – за зареждаемите хибриди – като оперативната температура ще бъде май-критичният фактор.

Avicenne Energy очаква комплектите литиево-йонни батерии за електромобили да струват €242-277/кВтч до 2015 г. при производство над 100,000 комплекта годишно. След това тази цена се очаква да падне бързо до около €104/кВтч до 2020 г., което и целта на на Advanced Battery Consortium (USABC) до 2020 г. в САЩ например.

Волфганг Бернхарт, партньор в Roland Berger, казва, че “до 2015 г., цените на материалите ще паднат от €135/кВтч до €118/кВтч, най-вече заради спадащите цени на катодите”. Консултантската компания очаква, че увеличената ефективност при производството на клетки и поевтиняването на материалите ще свалят общите цени на батериите под €250/кВтч през 2020 г., от €450/кВтч през 2010 г.

Първи впечатления от масовия пазар

AESC е името на съвместно предприятие, създадено от Nissan и NEC за производство на комплекти батерии за електрическия LEAF. Nissan LEAF е първата масово произвеждана изцяло електрическа кола в света и AESC е първият доставчик на батерии, започнал серийно производство на литиево-йонни батерии за електромобили. Компанията има капацитет от 90,000 високоенергийно, евтини, леки и компактни батерии на година с ламинатно покритие, което осигурява дълъг живот и надеждност. AESC осигурява и различен тип батерия за хибридния Nissan FUGA, с капацитет от 10,000 комплекта батерии на година.

Шуичи Матсумото, президент на AESC, казва, че “глобалното разрастване на AESC се очаква да доведе до глобално производство от 500,000 батерии на година до 2015 г.”

Коя батерия за хибриди/зареждаеми хибриди/електрически коли?

“Ако ползите от спестяване от гориво не са по-големи от 15-20%, потребителят не е склонен да плати за хибрид”, казва Менахем Андерман, президент на AAB. По отношение на типа батерии, г-н Андерман добавя, че “тенденцията е за конфигурация с NMC призматични метални клетки при зареждаеммите хибриди/електромобилите”. Според него, почти всички електромобили ще се задвижват с литиево-йонни батерии до 2015 г. Това следва да се очаква и за хибридите до 2015 г., след като Toyota, която държи повече от 70% от настоящия хибриден пазар смята да използва NiMH дотогава.

Колкото до доставчиците на литиево-йонни батерии за хибриди, AAB очаква пазарен лидер да бъде Sanyo, с оборот от €128 милиона, следвана от Hitachi с €83 милиона и A123 Systems с €65.7 милиона. Общият литиево-йонен пазар за хибриди се очаква да достигне около €519 милиона до 2015 г.

Roland Berger предвижда комбиниран, че комбинирано. EV/PHEV/HEV технологиите ще представляват около 10% от глобалните авто продажби. Различните електромобилни технологии няма да имам равен дял в рамките на тези 10% и успехът на всяка от тях ще варира в различните страни. Например, серийните зареждаеми хибриди изглежда е бъдат най-силно представени в Западна Европа, докато хибридите ще доминират в Япония и Америка.

Roland Berger очаква електрическите коли и зареждаемите хибриди да използват енергийни клетки (с акцент върху енергия на килограм, вместо производителност на килограм). Само 10-25% от нуждата от батерии през 2020 г. ще бъде за клетки (между €3.7 милиарда и €4.8 милиарда).

Бизнес модел за производители на батерии

Според Nomura Research Institute (NRI), стандартният бизнес модел за доставчици на батерии досега е в създаването на съвместни предприятия с мощни автопроизводители. Днес обаче, пазарът е насочен към ценова конкуренция от мулти-доставчици. Мулти-доставките обаче може да се окажат проблемни, ако пазарът на електромобили не оправдае очакванията, защото предлагането на клетки на ниски цени се основава на масовото производство.

Advanced Automotive Batteries (AAB) очаква китайски автопроизводители да водят в производството на изцяло електрически коли до 2013 г., след което да се развият прогресивно до достигане на около 90,000 бройки на година до 2015 г. До 2020 г., NRI очаква глобалният HEV/PHEV/EV пазар да достигне 13 милиона коли на година (16% от авто пазара).

Всички участници в конгреса са единодушни, че правителствените транспортни планове ще влияят значително на разпространението на електромобили на глобалния авто пазар в следващото десетилетие, чрез национални и глобални регулации като CAFE и чрез финансови и нефинансови стимули за по-бързото въвеждане на електромобилите на пазара.

[Източник: cars21]

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *