Биогоривата готови да полетят
Миналата седмица, за първи път, jumbo jet използва биогориво и керосин за трансатлантически полет. Също миналата седмица, KLM Royal Dutch Airlines обяви споразумение за доставка на биогориво за 200 редовни полети Амстердам-Париж от септември. Lufthansa може и да бие това с месец, според вече обявени планове за старт на шестмесечен тест на полети Франкфурт-Хамбург.
Такова планиране на редовни полети отбелязва голям пробив за полетите на биогорива от 2009 г. насам. Източници от авиационния и бизнеса с биогорива коментират, че това е индикация за готовността за масово производство на биогорива за самолети. Ами Бан, директор по политиката за околната среда на подразделението на Boeing за търговски самолети, казва, че изявленията на KLM и Lufthansa са “сигнал до правителствата, операторите на горива и финансовия свят, че съществува търсене и пазар за такива горива.”
Натискът за ограничаване и драстично намаляване на емисиите на парникови газове е основен двигател за разработка и разпространение на биогорива. Европейската комисия прави полетите в рамките на Европа и извън континента обект на своята схема за продажба на въглеродни емисии от 2012 г., ход, който ще струва на авиационната индустрия около €1.4 милиарда следващата година и около €7 милиарда до 2020 г., според направено през март 2011 г. от базираната в Осло консултантска компания Thomson Reuters Point Carbon проучване.
Природозащитни групи казват, че биогоривата са добра инициатива за авиацията, защото са единствената алтернатива на сектора по отношение на петрола. “Няма да има електрически самолети”, смята Кейт Макмаон, координатор на кампанията за биогорива на базираната във Вашингтон Friends of the Earth. Дали, Кейт?
Биогоривата успяха да влязат в ограничена търговска употреба благодарение на получен през юни сертификат за горива, извлечени от животински и растителни масла от стандартизиращата ASTM International. Временното одобрение, което трябва да бъде финализирано през август, покрива авиационни биогорива, произведени от масла, чрез водно пресоване – каталитичен процес, използван при рафинирането на петрол.
Междувременно, миналата седмица Европейската Комисия се зарече да подкрепи зараждащото се производство на био горива за самолети, стартирайки инициатива с Airbus, големите авиокомпании и европейски производители на биогорива за стимулиране на доставките на авиационни биогорива до два милиона тона годишно до 2020 г. Биогоривата ще се произвеждат в Европа от отглеждани на континента сурови материали.
Американските авиокомпании все още не са обявили използването на биогорива, но обещават да го направят. Миналата седмица, Въздушната транспортна асоциация на Америка, индустриална търговска група, съобщи, че девет авиокомпании са обявили, че ще използват биогорива от базираната във Вашингтон Solena Fuels за полети от летища в района на залива на Сан-Франциско. Solena използва газификация в процеса на разграждане на общински и земеделски отпадъци до газообразни смеси (въглероден окис и водород), което след това се превръщат в синтетични горива.
Такива биомаса-към-течности тип горива за самолети бяха одобрени за употреба в авиацията от ASTM миналата година. На Solena обаче все още предстои да финансира своя планиран за $300 милиона завод, заради високата цена и недостатъчната политическа подкрепа в САЩ за биогоривата за самолети…
[Източник: Technology review
Leave a Reply