Дания – морското свинче на електромобилите

Новото съоръжение на Better Place в Глазаксе, Дания

Дания – морското свинче на електромобилите

Новото съоръжение на Better Place в Глазаксе, Дания

Вече стана практика проучвания да показват, че при повишаване на цените на горивата търсенето на електромобили в интернет се засилва.

Със спадането на цените обаче, интересът отново намалява.

Електромобилите може и да изпъкват – поне визуално – като природосъобразни средства за придвижване, но тлъстите им цени и естественият консерватизъм на потребителите по отношение на новите технологии ги държат най-вече в изложбените зали на дилърите.

Нова амбициозна програма в Дания, обаче, стартирана от родената в Силиконовата долина Better Place, стартира с надежда за привличане на повече внимание към задвижваните с батерии коли…

Като мобилен оператор

Решението на компанията е да справи с проблемите на хората по отношение на електрическите коли – скъпите батерии, късия пробег и липсата на инфраструктура – и всичко това с една технология.

“Най-доброто сравнение би било, ако ни оприличите на мобилен оператор. Това, което ние правим е, че изграждаме инфраструктура,” обяснява директорът по комуникациите Сузане Толструп пред EUobserver.

Компанията изгражда 900 зарядни точки из Дания в очакване на старта на продажбите на електрическата кола на своя партньор Renault през септември. Клиенти, които се включат в схемата ще получат и електро колонка пред дома си.

А за пътуващите на по-дълги разстояния, роботизирани станции за няколкоминутна замяна на батерии, ще бъдат изградени покрай магистралите в страната.

Първите електрически коли се очаква да тръгнат по датските пътища през ноември с наличието на “няколкостотин предварителни поръчки”.

С този бизнес модел, датчаните ще могат да си купят електро кола с един от четири възможни пакета, най-скъпият от които – all-you-can-drive – на стойност €399 на месец, а Better Place смята, че цените на горивата ще продължават да растат.

Изборът на Дания за първа Евро инсталация не е случаен. Електрическите коли не са обект на ултра високата такса за регистриране на автомобили в Дания, което ще ги направи два пъти по-евтини от конвенционалните превозни средства. Според компанията като цяло датските потребители ще спестят около 20 процента.

Еуфорията настрана, успехът ще зависи от това дали датчаните ще направят тази “радикална промяна”, казва Толструп.

Възприемане и планове

По-рано тази година Естония обяви, че иска да има 1000 електрически коли по улиците си до края на следващата година, а Германия си постави цел за един милион електро возила до края на десетилетието. Големи градове като Лондон и Париж пък вече разгръщат мащабни схеми за електромобили. Формула 1 – с всичката й любов към скоростта и двигателите с вътрешно горене – обеща да стартира шампионат за електрически коли през 2013 г.

Европейският съюз също се включва в тази суетня с наскоро предоставени €41.8 милиона за изследователска дейност в сферата, а дискусионен документ по транспорта подсказва, че в до 2050 г. в градовете не трябва да има повече коли с ДВГ.

Да, но…

… Електрическите коли са все още далеч от природосъобразната рецепта, на която мнозина се надяват.

“Проблемът”, казва Дъдли Къртис от зелената транспортна група Транспорт и околна среда, “е как правим електричество ефективно.”

Ако електричеството не се декарбонизира – Полша например осигурява по-голямата част от нуждите си с въглища – електромобилите може да се окажат по-замърсяващи от колите с ДВГ, които стават все по-ефикасни. “Необходима е наистина солидна възобновяема енергийна инфраструктура,” казва Дъдли.

Има и много други грижи.

“Нужен е и стандартизиран контакт, за да може електро колите да се зареждат лесно в различните страни и разбира се е след това е нужно да разполагаме с различни възможности за застраховане на тези коли, както и сервизно обслужване в случай на аварии и повреди,” казва Кристиан Егенхофер от Центъра за европейски политически проучвания.

Макар да е смята, че електро колите са тук и ще се настанят трайно в живота ни – биогоривата останаха извън полезрение заради потенциала от ‘окупирането’ на земеделските земи и разработчиците все още не са намерили чист начин за производство на водородни горивни клетки – Егенхофер смята, че дори до 2020 г. все още ще има само големи пилотни проекти, докато индустрията и законодателните органи се опитват да изгладят първоначалните проблеми.

Друг фактор е разнопосочните сигнали по проблема от Европейския съюз. Макар че принуди автопроизводителите да правят по-горивоефективни коли, супер-кредит система им позволява да продават гълтащи гориво модели за всяка продадена ниско емисионна или електро кола, която подадат. С други думи, горивните стандарти не са толкова ограничаващи, че да направят електрическите коли по-атрактивни за производителите.

Става дума и за пари. Масовият натиск за електромобили ще иска милиарди Евро от нашите, обществените пари. “Ще бъдат нужни обществени средства за изграждане на мрежи,” казва Къртис, “но в миналото, тези модели се проваляха.”

Но той заключава, че петролът става “наистина противен за и опасен за извличане и на един етап ще стигнем до момент, в който ще се нуждаем от фундаментална промяна в технологията и изглежда това ще бъде електричеството.”

Толструп от Better Place е съгласна. “Ще се случи, въпросът е колко бързо ще се случи.”

Дотогава, датчаните ще бъдат пионери в електромобилността, но само в рамките на собствената си държава. Ще трябва да наемат конвенционални коли с ДВГ, ако искат да пътуват зад граница.

[Източник: Euobserver]

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *