Кога Европа ще има стандарт за зареждане на електромобили?
На 18 юли 2011 г., фокус група по европейската електро-мобилност, формирана от CEN (партньор от българска страна разбира се е БДС) и CENELEC публикува доклад за стандартите за зареждане на електромобили. За съжаление обаче, формираната от национални стандартизиращи организации и асоциации на ниво ЕС не е успяла да изясни ситуацията в Европа и нито ще улесни разгръщането на зарядна инфраструктура, нито ще улесни автопроизводителите, засега…
Фокус групата е създадена на 28 юни 2010 г. и макар да признава, че създаването на “подходящи стандарти на европейско ниво е предшестващо масовото разпространение”, докладът й има само консултативен и повдигащ въпроси за адаптирането на европейските условия на някои от вече широко дефинираните стандарти и от International Electro-Technical Commission (IEC), и от International Organization for Standardization (ISO), на които CENELEC и CEN са съответни еквиваленти на европейско ниво.
Сега докладът на фокус групата е обект на одобрение от техническите бордове на CEN и CENELEC, които ще вземат решения за прилагането на различни препоръки, без да има краен срок за това одобрение.
Фокус групата е анализирала всеки параметър от зареждането на електромобили, които разглеждаме сбито по-долу. Много от препоръките са отправени към бъдещата CEN-CENELEC координационна група.
Конектори и зарядни системи
Според доклада, възприемането на електрическата мобилност ще бъде улеснено чрез следните мерки:
Защитено, удобно и евтино зареждане: фокус групата препоръчва колите, зареждани в домашни (гаражни) условия да разполагат с предназначени за целта букси, за предпочитане в Режим 3 на зареждане, както и обществено AC зареждане. Режим 1 обаче трябва да е достъпен за зареждане на малки превозни средства като скутери или електрически ATV.
Системи за бързо зареждане: Станциите за обществено зареждане следва да предлагат най-малко Режим 3 AC зареждане с цел оперативна съвместимост, но освен това у високоволтово AC и/или DC зареждане.
По отношение на конектора, фокус групата препоръчва дефинирането на един уникален модел с пет захранващи терминала, покриващи приложения от 16 до 63 ампера минимум, със защитено заземяване и допълнителни 2 терминала за контролна система в съответствие с Режим 3 на бъдещия EN 61851-1.
Умно зареждане
За оптимизацията на електрическата мобилност и употребата на енергия, се счита за наложително да се премине към зареждане на електрически превозни средства по интелигентен начин. Стандартизационните проблеми следва да бъдат решавани от CEN-CENELEC-ETSI Smart Grid Coordination Group.
Комуникация
По-обширна комуникация между превозното средство или потребителя и инфраструктурата (обмен на данни, проблеми със сигурността, таксуване/плащания и дори информация за наличие на близки зарядни станции) са застъпени в стандарта ISO/IEC 15118 и може да бъдат застъпени в редица контексти в други стандарти, например в свързаните с интелигентните транспортни системи и умните мрежи, по които европейските стандартизационни организации вече работят. Така ва комуникация може да използва един от множество канали за данни, включително информационен трансфер през AC зарядния кабел, радио комуникация и дори мобилни телефони или устройства от този тип.
Батерии
Фокус групата препоръчва нови стандартизационни процедури, особено във връзка с изискванията за съхранение, етикетиране и станции за смяна на батерии. Вероятността за стандартни батерийни дизайни и повторно използване на батерии в алтернативни приложения може да е интересна възможност, която да бъде изследвана, макар че това ще изисква допълнителна работа по стандартизиране. Този аспект ще бъде разгледан от бъдещата CEN-CENELEC координационна група.
Електромагнитна съвместимост
Стандартите за електромагнитна съвместимост (EMC) са силно-регулирана сфера, но различните налични стандарти в тази област обикновено не са разработвани с мисълта за масово зареждане на електромобили или за висока концентрация на електрически превозни средства на едно място, което може да се получи в резултат на такова разгръщане, което се задава в следващите години. Това може да наложи множество поправки в обхвата от стандарти. в настоящия момент UN-ECE Regulation 10 се преразглежда и ще покрива същите тези изисквания, отчитайки всички аспекти на електромагнитната съвместимост при електромобилите.
Фокус групата препоръчва CEN-CENELEC, ISO и IEC да работят заедно за подобряването и завършването на EMC стандарти за електрически превозни средства.
Регулация
- Фокус групата препоръчва следните приоритетно да се извършат следните стандартизационни действия:
- Сигурност на зарядните инсталации
- Оперативна съвместимост на зареждането
- Електромагнитно обезпечение на зарядни станции и превозни средства
- Комуникационни протоколи за Превозно средство-мрежа
Следващи стъпки за фокус групата
В доклада са набелязани две основни препоръки за бъдещата CEN-CENELEC координационна група и има нужда от хармонизиращи термини и дефиниции, свързани с електрическата мобилност. Фокус групата също така смята, че предложената нова координационна група “следва да направи детайлно проучване на изискванията за по-големи превозни средства”.
[Източник: cars21]
Leave a Reply