Кога Европа ще има стандарт за зареждане на електромобили?

Mennekes конектор за зареждане на електромобили

Кога Европа ще има стандарт за зареждане на електромобили?

Mennekes конектор за зареждане на електромобили

На 18 юли 2011 г., фокус група по европейската електро-мобилност, формирана от CEN (партньор от българска страна разбира се е БДС) и CENELEC публикува доклад за стандартите за зареждане на електромобили. За съжаление обаче, формираната от национални стандартизиращи организации и асоциации на ниво ЕС не е успяла да изясни ситуацията в Европа и нито ще улесни разгръщането на зарядна инфраструктура, нито ще улесни автопроизводителите, засега…

Фокус групата е създадена на 28 юни 2010 г. и макар да признава, че създаването на “подходящи стандарти на европейско ниво е предшестващо масовото разпространение”, докладът й има само консултативен и повдигащ въпроси за адаптирането на европейските условия на някои от вече широко дефинираните стандарти и от International Electro-Technical Commission (IEC), и от International Organization for Standardization (ISO), на които CENELEC и CEN са съответни еквиваленти на европейско ниво.

Сега докладът на фокус групата е обект на одобрение от техническите бордове на CEN и CENELEC, които ще вземат решения за прилагането на различни препоръки, без да има краен срок за това одобрение.

Фокус групата е анализирала всеки параметър от зареждането на електромобили, които разглеждаме сбито по-долу. Много от препоръките са отправени към бъдещата CEN-CENELEC координационна група.

Конектори и зарядни системи

Според доклада, възприемането на електрическата мобилност ще бъде улеснено чрез следните мерки:

Защитено, удобно и евтино зареждане: фокус групата препоръчва колите, зареждани в домашни (гаражни) условия да разполагат с предназначени за целта букси, за предпочитане в Режим 3 на зареждане, както и обществено AC зареждане. Режим 1 обаче трябва да е достъпен за зареждане на малки превозни средства като скутери или електрически ATV.

Системи за бързо зареждане: Станциите за обществено зареждане следва да предлагат най-малко Режим 3 AC зареждане с цел оперативна съвместимост, но освен това у високоволтово AC и/или DC зареждане.

По отношение на конектора, фокус групата препоръчва дефинирането на един уникален модел с пет захранващи терминала, покриващи приложения от 16 до 63 ампера минимум, със защитено заземяване и допълнителни 2 терминала за контролна система в съответствие с Режим 3 на бъдещия EN 61851-1.

Умно зареждане

За оптимизацията на електрическата мобилност и употребата на енергия, се счита за наложително да се премине към зареждане на електрически превозни средства по интелигентен начин. Стандартизационните проблеми следва да бъдат решавани от CEN-CENELEC-ETSI Smart Grid Coordination Group.

Комуникация

По-обширна комуникация между превозното средство или потребителя и инфраструктурата (обмен на данни, проблеми със сигурността, таксуване/плащания и дори информация за наличие на близки зарядни станции) са застъпени в стандарта ISO/IEC 15118 и може да бъдат застъпени в редица контексти в други стандарти, например в свързаните с интелигентните транспортни системи и умните мрежи, по които европейските стандартизационни организации вече работят. Така ва комуникация може да използва един от множество канали за данни, включително информационен трансфер през AC зарядния кабел, радио комуникация и дори мобилни телефони или устройства от този тип.

Батерии

Фокус групата препоръчва нови стандартизационни процедури, особено във връзка с изискванията за съхранение, етикетиране и станции за смяна на батерии. Вероятността за стандартни батерийни дизайни и повторно използване на батерии в алтернативни приложения може да е интересна възможност, която да бъде изследвана, макар че това ще изисква допълнителна работа по стандартизиране. Този аспект ще бъде разгледан от бъдещата CEN-CENELEC координационна група.

Електромагнитна съвместимост

Стандартите за електромагнитна съвместимост (EMC) са силно-регулирана сфера, но различните налични стандарти в тази област обикновено не са разработвани с мисълта за масово зареждане на електромобили или за висока концентрация на електрически превозни средства на едно място, което може да се получи в резултат на такова разгръщане, което се задава в следващите години. Това може да наложи множество поправки в обхвата от стандарти. в настоящия момент UN-ECE Regulation 10 се преразглежда и ще покрива същите тези изисквания, отчитайки всички аспекти на електромагнитната съвместимост при електромобилите.

Фокус групата препоръчва CEN-CENELEC, ISO и IEC да работят заедно за подобряването и завършването на EMC стандарти за електрически превозни средства.

Регулация

  • Фокус групата препоръчва следните приоритетно да се извършат следните стандартизационни действия:
  • Сигурност на зарядните инсталации
  • Оперативна съвместимост на зареждането
  • Електромагнитно обезпечение на зарядни станции и превозни средства
  • Комуникационни протоколи за Превозно средство-мрежа

Следващи стъпки за фокус групата

В доклада са набелязани две основни препоръки за бъдещата CEN-CENELEC координационна група и има нужда от хармонизиращи термини и дефиниции, свързани с електрическата мобилност. Фокус групата също така смята, че предложената нова координационна група “следва да направи детайлно проучване на изискванията за по-големи превозни средства”.

[Източник: cars21]

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *