Екълстоун: Електричеството във Формула 1 може да е смъртоносно

Екълстоун: Електричеството във Формула 1 може да е смъртоносно

Промените във Формула 1 от 2014 са в посока природосъобразност

Емблематичният господин Формула 1, Бърни Екълстоун, никога не се е притеснявал да си казва, каквото мисли и нов повод за остро негово изказване е Формула 1 правилата за 2014 г., според които болидите ще трябва да се движат на електроенергия в зоната на боксовете.

В допълнение към коментара за липсата на шум при електромобилите, г-н Екълстоун казва: “Няма начин да е електрическо в питй лейна… Може да бъдат убити хора, които няма да чуват идващите коли.” За тази работа има генератори на шум, г-н Екълстоун, и такава технология идва точно от състезателна компания – Lotus вече има разработка с HARMAN Automotive

Правилата за 2014 г. заменят сегашните пищящи 2.4-литрови V8 двигатели с по-природосъобразни 1.6-литрови V6 версии, а развитието на сегашната {tooltip href=”/techno/item/1782-kakvo-triabva-da-znaem-za-kers”}KERS{end-link}Kinetic Energy Recovery System{end-tooltip} ще позволи на колите да усвояват спирачна енергия, която да им служи за придвижване изцяло на електроенергия в зоната на боксовете.

Жан Тод, настоящ президент на групата, която управлява Ф1, FIA, и преди е загатвал, че в бъдеще спортът може да стане изцяло електрически, виждане, което предизвика големи противоречия. Екълстоун твърди, че всъщност това не е идея на Жан Тод, обвинявайки за нея предшественика му, Макс Мозли.

Екълстоун изрази притесненията и на много фенове, че с електрическото изискване и преминаването към по-малки двигатели ще липсва звуковата атракция на сегашните V8 двигатели, която представлява голяма част от Формула 1 преживяването. Той добавя, че Формула 1 абсолютно не е мястото за използване на електромотори. Това е като балерините да танцуват с маратонки. По-удобно е, но не става така.”

Не е като да не сме фенове и ние на писъка на болидите и високите обороти, но г-н Екълстоун като че ли страда от малко преувеличени грижи, особено за убийствената опасност в пит лейна – че то си е достатъчно опасно там и се сещам за разни разплискани горива и за едни пожари например, та работещите в рази зона винаги ще си бъдат нащрек, независимо колко шумни (или тихи са колите). Вие бихте ли се заразхождали, без да се оглеждате?…

Освен това, точка 30.12 от правилника на FIA казва, че по време на квалификациите скоростта в зоната на боксовете е ограничена до 60 км/ч, а в останалата част на състезанието до 100 км/ч – при такава скорост електромоторите не са 100% безшумни – електромоторът на концептуалния Nissan LEAF Nismo RC 2011 например звучи малко като самолетна турбина и определено ще го чуете, ако идва към вас…

Някак си, коментарите на изключително влиятелния във Формула 1 Бърни Екълстоун звучат по-скоро комерсиално, отколкото със загриженост за сигурността, с това ‘намесване’ на мнението на феновете. Така е, този спорт винаги е бил, какъвто е и в момента, но и касетката отстъпи след ‘дългогодишно управление’ на компакт диска, нали?…

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *