Ръководство на потребителя: Съвети за ‘по-дълголетна’ батерия

Батериите на електромобилите са защитени, но има с какво ги 'поглезим'

Ръководство на потребителя: Съвети за ‘по-дълголетна’ батерия

Батериите на електромобилите са защитени, но има с какво ги 'поглезим'

Електрическите коли все още далеч не са масово популярни, но пък и за да станат някой трябва да ги популяризира. С точно такова нещо сме се заели ние в eCars.bg и то с най-голямо удоволствие, за да ви помогнем, когато дойде момента да обмисляте покупка на електромобил, да сте в състояние бързо да вземете информирано решение, използвайки събраната от нас информация. Поредната порция потребителска помощ имаме възможност да ви представим благодарение на усилията на колегите от Plugin Cars, които показват на загрижените за живота на електромобилните батерии хора как да удължат техния живот максимално, с практични съвети за употреба и поддръжка. Както и при всяко друго устройство, начинът на използване определя производителността и издръжливостта, така че батериите на електромобилите не правят изключение и ако следвате указанията в тази статия, когато някой ден решите да продавате първия си електромобил, офертата ви хич няма да е лоша и ‘болна’. Не че има от какво толкова да се притеснявате – в момента Nissan и General Motors, например, дават осем години или 150,000 км гаранция на батериите на произвежданите от тях електрически коли, но не пречи да сте информирани за по-ефективно използване и поддръжка. Хвърлете едно око на тези съвети, но ако в оригиналното ръководство на потребителя пише нещо различно, разбира се, придържайте се към заводските препоръки…

При възможност избягвайте пълно зареждане.

Една от причините батериите в мобилните устройства да издържат само няколко години е ‘насилването’ им до максималния капацитет или иначе казано често пълно разреждане и зареждане, а в потребителските реклами обикновено става дума за оперативното време на работа на батериите, не за продължителността на живота им. Зареждането до максималния капацитет може да ви осигури и максимално време за употреба с пълен заряд, но е едно от най-лошите неща, които може да причините на литиево-йонните батерии.

В Nissan LEAF 2012, например, има настройка Дълъг живот на батерията, която при активиране ограничава зареждането на батерията до 80 процента от капацитета. Да, това намалява пробега, но може значително да удължи живота на батерията. Ако нормалното ви ежедневно шофиране е в рамките на тези 80 процента заряд или ако имате възможност да зареждате през деня, тази проста настройка е едно от най-лесните неща, които може да направите, за да удължите живота на батерията на своята електрическа кола.

Едно допълнително предимство от непълното зареждане е, че остава капацитет за съхранение на енергия от регенеративното спиране. Често, когато батериите са почти пълни, регенериращата функция се изключва, за да се избегне презареждането им.

Избягвайте пълно разреждане на батериите на 100% електрически коли.

Литиево-йонните батерии предпочитат частичното пред пълното разреждане и тъй-като литиево-йонните химически технологии нямат запаметяващ ефект, частичното разреждане не ги уврежда. С това не само се избягва допълнително износване, но с малко планиране ще успявате да стигате до крайната точка в маршрута си с ‘излишък’ в пробега.

Така и така сме взели Nissan LEAF за пример – моделът има 12 ‘горивни деления’, които показват нивото на заряда в батерията и точно по подобие на препоръката да държите ръцете си на волана на 10 и 2 ч., ще направите добре, ако поддържате нивото на заряда в батерията между 10 и 2 деления на индикатора.

Често хората питат притежателите на електромобили, “Колко километра минаваш с ‘една батерия’?”. Веднъж за тест, ОК, но ако имате възможност, избягвайте да проверявате колко километра ще изминете, изтощавайки батерията докрай.

Използвайте ‘планинския режим’ при зареждаемите хибриди или изключвайте електро режима в точните моменти.

При зареждаем хибрид като Toyota Prius Plug-in Hybrid или електромобил с удължен пробег като Chevrolet Volt, е по-прието да се използва целия капацитет на батерията преди превключване на бензиново задвижване. За щастие, системата за управление на батерията на електромобила знае кога да спре да черпи енергия от нея с избягване на пълно разреждане.

Но ако знаете, че планираният маршрут включва дълго изкачване, превключете на Планински режим – при който се включва бензиновия двигател, запазвайки ‘сока’ в батерията – поне 20 минути преди да започнете изкачването, стига да имате такава възможност. С това се избягва пълното разреждане на батерията по време на дългото изкачване, като в същото време разполагате с достатъчно мощност за ‘прехвърляне на планината’.

Toyota Prius Plug-in Hybrid има подобна функция за изключване на електрическия режим и за определен период от време използва повече гориво, отколкото електроенергия от батерията.

Използвайте таймери за минимизиране на времето в състояние на пълен заряд.

Вероятно сте чували, че в много случаи нощното зареждане на електромобили е по-добро за електрическата мрежа, околната среда и потребителския портфейл. Но внимателното планиране на времената за зареждане също е добро за вашата батерия. Затова ви припомняме отново, че батериите са най-стабилни, когато са заредени наполовина, нито твърде пълни, нито твърде празни. Петдесет процента заряд обаче може да не е достатъчен за ежедневния ви маршрут, особено ако се налага да пътувате допълнително.

Но как да поддържате батериите на електромобила си възможно най-дълго в най-стабилно състояние, като в същото време сте сигурни, че ще покриете спокойно планираното за деня разстояние? Много от електрическите коли и зарядните устройства имат опция за програмиране на времето за зареждане. Най-добре е да настроите таймера така че батерията да е заредена до желаното ниво около 60 минути преди потегляне. Забавянето на зарядния процес намалява времето, което батериите прекарват във високо състояние на волтажа на клетките.

Този 60-минутен буфер има две предназначения. Първо, ако изскочи нещо неочаквано, като непредвидена работна среща, няма да се налага да чакате колата ви да се зареди, за да тръгнете. Второ, това време позволява на батериите да се охладят след зареждането, преди да бъдат използвани. (Второто има по-малко значение в студено време, защото натрупаната топлина може да помогне в студа.)

Едно изключение на забавянето на зарядния процес е, ако батериите са почти изцяло изтощени. В такъв случай е по-добре да започнете зареждането възможно най-скоро.

Повечето електрически коли и зарядни устройства предлагат възможност за настройване на времето за зареждане.

Настройка на зареждане на електромобил

В горещи дни, опитвайте да паркирате на сянка, а пред зимата в гараж, по възможност.

Електрическите коли вече разполагат и с топлинно управление – течно или въздушно – което помага много на батериите, но коства ценни електрони. Вентилаторите и компресорите на климатиците харчат електроенергия. В горещ ден, ако паркирате колата си на напечения асфалт на някой паркинг, не бихте искали системата за топлинно управление да работи продължително, защото когато се върнете след часове батериите може да са до известна степен изтощени от самоохлаждането си. Алтернативен вариант е системата за топлинно управление да работи няколко минути след паркиране на колата и след това да се изключва до повторно стартиране на електромобила. Това означава, че след приключване на цикъла на охлаждане, вашите батерии бавно се затоплят от околната температура и нито едно от тези решения не спомага за удължаване на живота на батерията.

Съвет: Ако електро колата ви има топлинно управление и температурата е много ниска или много висока, включето за зареждане при първа възможност.

Това, разбира се, означава, че батерията ще започне да се зарежда, но по-важното е, че системата за топлинен контрол ще работи, без да изтощава батериите. Не забравяйте, че батериите предпочитат същите температурните диапазони като хората. Ако трябва да седите на слънце на горещ паркинг ще искате ли климатикът да работи? Да, съответно и батериите ще искат ‘своя климатик’.

Планирайте предварително период на дълго съхранение.

Спортната електрическа Tesla Roadster разполага с лесен за използване “режим съхранение”: включваш колата към мрежата, настройваш на режим съхранение и електрониката поема грижата за батериите. Ако вашата електрическа кола има такава функция – използвайте я. Ако не (и не смятате да карате електромобила си цял месец), ето няколко препоръки: (1) Приберете колата на хладно, но не студено място; (2) Заредете до 60 процента; (3) Батериите ще се разредят постепенно сами; (4) Когато зарядът спадне до под 20 процента или три месеца по-късно, което дойде първо, заредете отново до 60 процента. Е, кой ще си купува електро кола, за да я държи толкова дълго ‘на трупчета’, но все пак това е един полезен съвет.

Допълнително улеснение идва от факта, че при коли като Nissan LEAF и Chevrolet Volt, които са настроени за връзка с интернет, може да използвате мобилни приложения за смарт телефони, с които да проверявате нивото на батерията и когато то спадне под 20 процента да заредите батерията до желано ниво само с едно натискане на бутон в приложението, ако разбира се колата ви е свързана с електрическата мрежа.

В случай че колата ви е в режим на съхранение за повече от месец, батериите може да се дебалансират и ако това стане пробегът ви ще намалее значително. За да заобиколите този проблем, просто заредете догоре батерията преди да използвате колата следващия път. Дори по принцип да зареждате до 80 процента, следващите два пъти, когато зареждате след периода на съхранение, правете го догоре и това ще върне баланса в батериите.

За да увеличите живота на батерията използвайте по-рядко трифазно зареждане.

Най-доброто запазваме за последно. Бързите зарядни устройства могат да заредят батерията на Nissan LEAF до 80 процента за около 30 минути и бързото зареждане е много удобно, ако планирате по-дълъг маршрут от максималния пробег с едно зареждане на батерията, но батериите плащат висока цена за това удобство.

Редовното бързо зареждане ще ви струва около 1 процент от капацитета на година. Например, ако избягвате бързо зареждане, може да имате 80 процента капацитет след 10 години нормална употреба. Ако обаче бързото зареждане е предпочитаният от вас вариант, след 10 години капацитетът ще е 70 процента. И ако тези проценти не ви притесняват толкова, при сегашното ниво на технологиите бързото зареждане по принцип не се отразява особено добре на батериите и е по-добре да се избягва, заради бързата промяна в състоянията на химическия състав.

Заключение

Тези съвети могат да удължат живота на батериите, но повечето от тях не са абсолютно задължителни. Нивото на производителност на съвременните електромобили е такова, че може да зареждате по всяко време и да ги използвате както намерите за добре и все така да имате добра батерия след десетина години, при положение че смятате да задържите колата толкова, което е малко вероятно. Иначе казано производителните са взели предохранителни мерки и няма как да презаредите, източите докрай или прегреете батериите, а това са параметрите, които оказват най-силно влияние върху живота на батерията. Съветите обаче могат да ви помогнат да изцедите някой и друг цикъл допълнително от своята батерия и да ви спестят разни недоразумения или изненади.

Как ще се отнасяте към своя електромобил зависи изцяло от вас, но информираната употреба определено ще ви направи по щастлив собственик на електрическа кола.

[Имаме шанса да ви осигурим тази ценна информация благодарение на прекрасния труд на колегите от Plugin Cars]

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *