Електрически коли – пазар и цени, статистика 2011, очаквания 2012

Електрически коли - пазар и цени през 2012 г.

Електрически коли – пазар и цени, статистика 2011, очаквания 2012

Електрически коли - пазар и цени през 2012 г.

През 2011 г. в България бяха продадени (и регистрирани) първите електрически коли от големи автопроизводители. Близнаците Peugeot iOn и Citroen C-Zero, макар и лишени от компанията на своя първообраз – Mitsubishi i-MiEV (поне откъм продажби) маркираха една повратна и в нашата автомобилна култура точка и въпреки супер ограниченото количество от има няма 5 продадени електро коли у нас, тенденцията е заложена. На цена от 75,000 лв това определено не са най-примамливите предложения на нашия пазар и определено има да свършим доста работа, преди електрическите коли да станат еднакво атрактивни като цени (и достатъчно ‘далекобойни’ като пробег) с конвенционалните. В следващите редове обаче ще ви запознаем с новите попълнения, които очакваме на пазара – пазар, който независимо от малките количества (като процент от общия продаван брой коли) се развива изключително бързо…

Несъмнено най-важната информация би била тази за българския пазар, защото едно е да си пишем статии, да разказваме за този и онзи модел някъде по света, а съвсем друго родната реалност, състоянието на нашия пазар и наличните марки и модели с електрическо задвижване. На този етап информацията ни за ‘електромобилните’ планове на различните представители на автомобилни компании у нас е оскъдна, но каквото знаем (или очакваме), ще го споделим Smile. Повечето ни ‘заключения’ са базирани на общата пазарна информация, от която се опитваме да направим съответните извадки, които евентуално да отнесем към нашия пазар.

От какво беше белязана 2011 г. в електромобилно отношение? Дебютиралите през декември 2010 г. {tooltip}Nissan LEAF{end-link}Изцяло електрически{end-tooltip} и {tooltip}Chevrolet Volt{end-link}Електромобил с удължен пробег{end-tooltip} св впуснаха в люта рекламна и пазарна битка за завладяване сърцата на първите електро ентусиасти и поставиха началото на нова ера в личното транспортиране, но не с бензинов, а електрически привкус. Засега спечелилят множество награди Nissan LEAF не намира пътя към България, но за сметка на това американският посланик и нас, Джеймс Уорлик, направи изненадваща обиколка из софийските улици с предоставен от chevrolet.bg Volt, който по-рано (през юни) видяхме и на Автосалон София 2011. Възроденият авто форум определено не страдаше от липса на електрически модели – само една стена делеше Chevrolet Volt от неговия близнак Opel Ampera – моделът, който очакваме у нас през втората половина на 2012 г. Всъщност, малко известен факт е, че техническата идея за тази разработка идва точно от Opel, но така или иначе първо беше реализиран Volt. Това, както казват в Chevrolet, всъщност е “един голям плюс” за нас потребителите. Защо? Всяка технология страда от някакви недостатъци и често отнема няколко години за да се излекуват ‘детските болести’ на някой нов модел. Става дума за (преувеличено) нашумелите случаи с пожари на Chevrolet Volt, отдавани на недостатъци на батериите на колата и за отстраняване на недостатъците и в момента GM продължава да разработва пакет от поправки, които да изгладят недостатъците. Съответно дойде и информацията, че производството на Opel Ampera ще се забави, но това е наистина в наша полза, защото с направени корекции ще получим по-качествени и производителни коли.

Основният играч на електромобилния фронт, разбира се, е Tesla Motors – калифорнийската компания, която запали фитила на съвременния бум при електрическите коли с невероятния си Roadster, който пусна на пазара през 2008 г. Още тогава ‘електро спортистът; предлагаше пробег от над 200 км с едно зареждане, а спортната версия прави смешни разни наточени 911 изпълнения, с ускорение от 0-100 км/ч за 3.7 сек. За Tesla Motors ще говорим отново малко по-нататък, когато започнем с изброяването на очакваните през 2012 г., за да отдадем сега заслужено внимание на друг, вече дори по-голям играч на пазара на електромобили. Това, разбира се, е френската компания Renault, която първа в света ще предлага пълна гама от електромобили още през 2012 г. Като казваме пълна гама имаме предвид мини кола, компактен модел, семеен седан и лекотоварно превозно средство. Това са съответно Twizy, Zoe Z.E., Fluence Z.E. и Kangoo Z.E. Бързаме да кажем, че у нас (отново през втората половина на 2012 г.) очакваме последните два модела, а през следващите няколко месеца се надяваме от Renault България да постъпи повече информация за пазарната реализация и, разбира се, цените на първите електрически коли, които компанията ще продава у нас. Във Франция и Великобритания (и двете държави има по €5,000 /в Англия паунди/ правителствена дотация при покупка на електромобил) Fluence Z.E. се продава за около 40,000 лв наши пари – 50,000 лв, ако я нямаше държавната помощ – и предвид липсата на такава на този етап у нас, вторият ценови диапазон изглежда по-вероятен, без да правим каквито и да било прогнози на този етап. Ако сме близо, значи само в рамките на една година ще имаме сериозен прогрес – от 75,000 лв за компактен електрически модел – надолу до 50,000 лв за семеен седан.

В играта през 2012 г. ще се включат и други големи автопроизводители, а през 2013-та и 2014-та конкуренцията вече ще бъде сериозна. Но сега да се фокусираме върху 2012, когато на пазара очакваме друг доста известен модел – електрическият вариант на Ford Focus. В дните преди и около Автосалон София 2011 опитахме да научим повече за електрическите планове на Moto PFOHE, но на този етап такива абсолютно липсваха, така че ще разчитаме на изненади през 2012 г.

Време е да подредим нещата малко по-прегледно и на помощ идва добрата стара табличка:

Електрически коли 2012 – очаквано производство и цени
Renault Fluence Z.E. *
Renault Kangoo Z.E. *
10,000 бр. ~ €18,000-30,000 bg ~ 50,000-60,000 лв 20,000 бр. От €19,000 bg ~ 50,000 – 60,000 лв
Renault Twizy Z.E. *
Renault Zoe Z.E. *
От €8,000 bg – нямаме информация 5-10,000 бр. От €17,000 bg – не се очаква през 2012
Chevrolet Volt Opel Ampera
30-50,000 бр. – От $39,000 bg ~ 80,000 лв 10,000 бр. bg ~ 85,000 лв
Nissan LEAF Mitsubishi i-MiEV
50,000 бр. – От €27,000 bg – нямаме информация 30,000 бр. От €25,000 bg ~ 75,000 лв
Smart For Two Electric Drive Honda Fit EV
От €17,000 bg – нямаме информация До 1,000 бр.От $36,625 bg – не се очаква през 2012
Fisker Karma Tesla Model S
5-10,000 бр. – От $106,000 bg – нямаме информация 5,000 бр. – От $49,400 bg – не се очаква през 2012
Toyota Prius Plug-in Hybrid Ford C-Max Energi Plug-in Hybrid
10,000 бр. – От $32,000 bg – нямаме информация Нямаме информация bg – не се очаква през 2012
Ford Focus Electric Ford Transit Connect Electric
5-10,000 br. – От $39,900 bg – нямаме информация От $57,400 bg – нямаме информация
Toyota RAV4 Electric
Вероятно от $50,000 bg – не се очаква през ’12 bg

* – Електромобилите на Renault се продават без батерията – тя ще се отдава само на лизинг на средна цена €70 на месец.

ВСИЧКИ ЦЕНИ ЗА БЪЛГАРИЯ СА ОРИЕНТИРОВЪЧНИ И ЕКИПЪТ НА ECARS.BG НЕ ПОЕМА ОТГОВОРНОСТ ЗА ТЯХНАТА ТОЧНОСТ.

Горното уточнение има цел наистина да покаже, че целта ни е по-скоро да опитаме да ви ориентираме в очакваните цени на различните електрически модели у нас през 2012 г. На този етап не разполагаме с точна информация за конкретни цени от различните представители и дилъри на авто марки в България.

Разбира се, има и други електрически коли на по-малки и неизвестни компании, които очакваме на пазара през 2012 г., макар и не в България. Coda, BYD, Zap, Zenn и City Stromer са някои от марките, които работят за своя пазарен дебют при електромобилите и които ще наблюдаваме в процес. Изненади са възможни, а горната таблица все пак показва едни внушителен списък от коли – през 2011 г. само три електрически коли бяха произведени в количество по над 5,000 бр. (Volt, LEAF и iMiEV). Виждате каква е разликата с предвидените за 2012 г. бройки от доста повече марки и модели.

От всичко това няма как да не направим едно просто заключение – по всичко личи, че електрическите коли навлизат много по-бързо на пазара от хибридната технология, която Toyota донесе със своя Prius през 1997 г. А за 2013 г. вече има над 15 коли, от които ще се произвеждат по над 5,000 бр. Няма друга задвижваща технология, която е била възприета толкова бързо от автомобилната индустрия.

Статията ще бъде допълнително актуализирана.

От екипа на eCars.bg

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *