Как ще се справят електромобилите и струват ли си парите?

Бъдещето на автомобилните технологии

Как ще се справят електромобилите и струват ли си парите?

Бъдещето на автомобилните технологии

Когато ви предстои да купувате нещо в по-голямо количество или просто да направите солидна инвестиция за обновяване на техника, най-вероятно добре проучвате пазара. Електромобилите са все още масово непознати и като такива будят допълнително ‘подозрение’. Точно затова, ITB Group, международна авто консултантска компания, публикува наскоро доклад по въпрос, на който мнозина в авто индустрията, енергийните компании, управителите на големи автопаркове и, разбира се, потребителите,търсят отговор: Как ще се справят електромобилите и струват ли си парите? Да видим…

Едва ли има ‘по-спешни’ за решаване технологични предизвикателства от усилията за разработване и производство на възможно най-енергийно ефективни превозни средства, които да пасват максимално на изградените шофьорски навици на потребителите. Още по-голямото предизвикателство за автоиндустрията обаче е разработката на множество различни задвижващи системи в среда на нежелаещи да поемат рискове клиенти, незапознати с предимствата на хибридните/електрическите технологии, подценяващи спестяванията в бъдещи енергийни разходи.

На пазара на ефикасни превозни средства определено доминира второто и третото поколение Toyota Prius. Вече от повече от година има и конкуренция обаче – Chevy Volt и Nissan Leaf представят две различни задвижващи системи. Въпреки известното изоставане германските производителите също приемат много сериозно електромобилите и от следващата година вече ще продават електрически модели, а още от тази Toyota пуска зареждаем Prius хибрид, което отново повдига въпроса коя технология печели най-много клиенти.

ITB Group заключава, че в периода между 2012 г. и 2020 г. ще има разнообразие от нови технологии, за чието допълнително разработване ще е нужно време, преди печелившите подходи да изпъкнат. Няма съмнение също така, че по отношение на разходите електрическите компоненти ще се превърнат в крайъгълен камък при производството на бъдещи превозни средства. В тази връзка ITB Group прави няколко предвиждания по отношение развитието на компоненти при конвенционалните модели, хибридите и електрическите задвижващи системи:

КОНВЕНЦИОНАЛНИ БЕНЗИНОВИ И ДИЗЕЛОВИ СИСТЕМИ

Тези вече доста утвърдени направления ще получат още технологични подобрения, като стоп/старт системите и се очаква да останат стабилни по отношение на качеството и надеждността. Намаляването на загубите при изпомпване в двигателите и преминаването към CVT и AMT трансмисии ще доведат до значителни подобрения в ефикасността. Това важи и за други технологии, като тези при смазващите течности, климатичните системи, намаляване на теглото и челното съпротивление, като най-напред ще бъдат масовизирани най-добре изплащащите се технологии. Пакет от технологични подобрения струващ 1500 лв, например, може да осигури икономии за над 3000 лв, изплащайки се за по-малко от три години.

ХИБРИДНИ СИСТЕМИ

Тук ще има полза от същите технологии както при конвенционалните модели, но подобрения в областта на топлинното управление, например, ще бъдат водещи при хибридните разработки. Електрическите водни помпи могат да се вграждат в по-прецизни и ефективни системи за топлинен контрол, намалявайки стартовите ефекти и разхода на гориво през зимата с около десет процента. Примери при въвеждането на напреднали топлинни системи за управление са отоплител на автоматичната трансмисия при Hyundai или вградения в двигателя модул за охлаждане и климатизация при FIAT.

РАЗВИТИЕ НА ЕЛЕКТРИЧЕСКИ ЗАДВИЖВАЩИ СИСТЕМИ

Електрическите разработки предлагат множество възможности за доставчиците, с акцент върху електромотори, помпи, интегрирана електроника и управляващи компютърни модули. ITB Group прогнозира, че пиковата ефективност при електрическите задвижващи системи ще се повиши от днешните 85% до над 90% през 2020 г. Индукционните мотори са много обещаващи заради своята простота и ниски разходи, но ключови области за усъвършенстване им са енергийната плътност и ефективност. Най-големите рискове по отношение на качеството в електромобилите носят батериите, DC/DC конверторите, зарядните системи и контролерите на електромоторите. Големи подобрения в производителността на електромобилите ще намалят значително притесненията от малкия пробег и ще ги направят много по-желани предвид ниските експлоатационни разходи и нуждата от много по-малко поддръжка.

ЗАРЕЖДАЕМИ ХИБРИДИ

Тази технология налага интегриране на модули като инвертор и зарядно, за намаляване на обема, теглото и цената. Зареждаемите хибриди разполагат с някои технологии, използвани и при други хибриди, но в зареждаем вариант те ще са по-натоварени и съответно не толкова сигурни. На този етап не е ясно дали клиентите ще предпочитат по-големи или по-малки хибриди и съответно кой вариант ще се наложи на пазара.

Тези кратки съпоставки показват по какъв начин анализаторите виждат развитието на различните технологични направления, а за нас заключението е едно: важно е да има голямо разнообразие от подобрени и нови ефективни технологии, за да се гарантира конкурентен пазар и независимост от определен енергиен източник. Вие също може да ни кажете какво мислите по въпроса в коментарите отдолу.

[Източник: ITB Group]

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *