Електромобилите в България: какво се случва при (и под) -20°С

И в големите студове, можем да разчитаме на електромобилите - разбира се, при определени условия

Електромобилите в България: какво се случва при (и под) -20°С

И в големите студове, можем да разчитаме на електромобилите - разбира се, при определени условия

Тази зима в България е доста мразовита, със сняг, който не помним от няколко години и с температури, които не помним от още повече. Отбелязани бяха редица температурни рекорди с отрицателен знак, съответно доста тела в хоризонтално положение заради хлъзгавите настилки… За колите, многото градуси минус са си истинско изпитание, не само при десетките аварирали по шосетата, но още със стартирането на мотора сутрин. Какво се случва с ‘нашите’ електромобили и как те понасят/преборват студа, решихме да научим от ‘първа ръка’, директно от родните ‘зелени пионери’, които са най-точния барометър за поведението на електро-колите…

Мартин Заимов е председателят на {tooltip href=”blog/item/2146-baeps-bulgarskata-entusiazirana-elektromobilnost”}БАЕПС{end-link}Българска Асоциация Електрически Превозни Средства{end-tooltip}, един от главните ‘мотори’ на електрическата мобилност у нас, основен инициатор за създаването на асоциацията и активен поддръжник на зелената идея. Г-н Заимов е част от управата на банка Societe Generale, първата финансова институция одобрила (и одобряваща) клиенти за закупуване на електромобили на лизинг. Самата банка беше от първите закупили за служебно ползване електрически Peugeot iOn – електромобилът, който М. Заимов има удоволствието да управлява. Ето как отговори той на въпрос на eCars.bg за ‘зимата и електромобилите’:

Направи ми впечатление осезаемият спад в пробега с едно зареждане, а колата се зарежда в закрит гараж, където температурата е положителна, дори при сериозните студове навън. И все пак, мога да кажа, че ако не наполовина, то поне с 30-40% капацитетът на батерията спада. Служебните ми задачи ‘изискват’ 40-50 км пробег на ден и за електромобила не е проблем да ги покрива с едно зареждане, но софтуерът отчита наличие на ток за по-малко оставащи километри, спрямо лятото и есента. Което, между другото, е нормално за батериите – просто ми беше интересно в какви граници ще е разликата.

Мартин Заимов

Добавяме само, че колата се зарежда нощем, но и при по-голяма пауза през деня, отново се включва към ел. мрежата.

Впечатление за поведението на електрическия Citroen C-Zero пък сподели Иво Цачев, главен мениджър на Renergy и собственик на електромобила:

Със спада на температурите, забелязах и спад в пробега на колата. При това, далеч преди да се стигне до сегашните минусови рекорди. Още при минус 10-12°С, Citroen-ът започна да покрива по-малки дистанции с едно зареждане. Не съм допускал да ме ‘остави’ на пътя с изчерпана батерия, но се улавям, че все по-често мисля за ‘проблема с пробега’, непрекъснато следя уредите за наличие на ток и оставащи километри, и изобщо има лек дискомфорт. Като цяло, колата се справя нормално със зимните условия и ако човек внимава, и си планира точно задачите с колата, не би трябвало да има проблем. Мен, лично, ме изненада размера на спада в пробега – разбира се, че го очаквах, но честно казано в по-малки граници.

Иво Цачев

Отново – и този електромобил се зарежда нощем, в закрит гараж, с дозареждане през деня, при възможност.

Друг съвременен български ‘електромобилен пионер’ – Борислав Ангелов – представи своите ‘зимни’ наблюдения над електромобил така: (Боби е човекът, на когото е зачислен електрическият Peugeot iOn на Globul)

Като цяло съм изключително доволен от поведението на електромобила през зимата – дори при много под нулата и не-добре почистени улици – колата се справя отлично. Отчитам спад в пробега с едно зареждане, но мисля че при тези температури е нормално. Правя различни тестове, за да опознавам максимално iOn, да знам какво да изисквам и какво да очаквам. Ето, например, преди няколко дни го оставих да ‘нощува’ навън. Сутринта го стартирах при -5°С, през нощта е било и по-студено. Нямаше проблем, сравнително бързо затопли купето и измина почти същото разстояние, каквото и след нощуване в гаража. Да, действително е по-малък пробега, но не драстично. Иначе, спрямо топлото време, наистина колата изминава по-малко разстояние с ‘една батерия’. Това е преодолимо, с внимателно шофиране и с дозареждане при възможност, през деня. Казвам ‘при възможност’, тъй като при няколко опита за въпросното дозареждане (добре, че не ми беше супер-належащо) да се възползвам от някоя от поставените зарядни станции в центъра на столицата, ударих на камък – на местата за зареждане бяха паркирали автомобили, без въобще да се съобразят (или забележат), предназначението на определеното паркомясто.

Накрая, за десерт, потърсихме мнението на Теодор Иванов, един от директорите на А1 Лимитед – човекът разработил и изпълнил топ-професионално  българското електрическо Audi A2 и електрическият Nissan Micra заедно с БИЕС ЕООД; също така разработил и реализирал зарядни станции – стандартна и фотоволтаична – за електромобили; и най-сетне – заявил, че със субсидия в размер на 60,000 евро, може да ‘произведе’ електрическа кола, засрамваща Quimera-таCool:

Нормално е да има спад в пробега при студено време и с това едва ли изненадвам някого. Все пак, оптималната температура на батерията е 18°С, а сега сме далеч от тези показатели, дори и в закрит гараж. При една от модификациите ми – Micra-та – отчетох намаляване на изминаваното разстояние, но не драстично, може би в рамките на 15%. Не, не се дължи на някаква моя тайна при конвертирането/преоборудването; много е важно как се кара колата. И като стил и техника на водача, и като употреба на уредите и екстрите на колата. Да, трябва да караме с включени фарове, но е важно на каква степен е климатика, колко е натоварен с отоплението на интериора и дали има включени допълнителни консуматори. Реално, за да спада така разхода, батерията не харчи повече ток или пък да съхранява по-малко; просто при студена батерия енергията се отдава по-трудно. Ако електромобилът се ускори рязко, волтажът намалява драстично и компютърът отчита спад в батерията, и наличие на по-малко ток (за по-малко оставащи километри). При плавно потегляне, отчитането ще е реално и всичко ще е нормално, при същото наличие на ток в батерията. За моите конверсии съм намерил вариант за затопляне на батерийния комплект през зимата, чрез компонент, предлаган от някои производители на батерии – за по-разбираемо, мога да го сравня с нагреваема лента, обвиваща батерията. За охлаждането на батериите през лятото, имам вариант – собствена разработка, но за това – когато се затопли Laughing.’

Теодор Иванов

Накратко, след коментари на ‘първопроходци’ и специалисти: разчитайте на електромобила си и през зимата, и то при сериозни студове. Важно е да планира, внимава и да се дозарежда при възможност (или по-интензивна употреба), да се кара разумно и да се познават възможностите на техниката. Но нима не е така при всяка?

eCars.bg

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *