ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!: Първи въпроси – първи отговори
Ето какво – наистина дойде време за тази кампания – сега е момента да я започнем, разгърнем и направим ефективна и успешна. Ще публикуваме материалите на колкото можем повече места и за да ни станете партньор в ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! просто ни пишете на opoznai@ecars.bg – ще се радваме да ви включим и да видим как помагате за отваряне на вратата за масова електрическа мобилност в България….
Първият инфо пакет от Национална информационна кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! е начален електромобилен ориентир. Даваме кратък отговор на някои от най-често задаваните въпроси за електромобилите и правим бързо сравнение на техническите показатели на електрическа и дизелова кола. Няма да ни притесните, ако искате да попитате нещо – пуснете ни имейл на opoznai@ecars.bg или opoznai@elektromobili.bg и нашият технически екип ще има грижата бързо да ви ‘осветли’. Ето как стартираме:
Какво е електромобил?
Представете си стандартен автомобил, който вместо двигател с вътрешно горене има електромотор, а на мястото на резервоара – батерия.
Съвременен сериен електромобил е Nissan LEAF, който външно не се отличава по нищо от повечето автомобили.
Има и смесен вид превозни средства, наричани хибриди. Те се задвижват и с двигател с вътрешно горене, и с електромотор.
Батериите на някои хибриди може да се зареждат с електроенергия, което позволява изминаването на кратки разстояния (около 20 км) само на ток.
Каква е мощността на електромобилите, как ускоряват и колко ‘харчат?
Параметър | Електромобил | Дизелов автомобил |
Nissan LEAF | Volskwagen Golf VI 1.6 TDi | |
Мощност | 80 кВ (110 кс) | 77кВ (104 кс) |
Ускорение 0-100 км/ч | 8.5 сек | 11 сек |
Комбиниран разход | 2-3 лв/100 км | 4.5 л/100 км ~ 10 лв/100 км |
Пробег с едно зареждане | 150 км | 1,000 км |
Цена | €36,990* | от 28,990 лв с ДДС** |
* Цена валидна за Германия, където продажните на модела стартират от април
** Източник Volkswagen България
Nissan LEAF вече се продава в няколко други европейски държави на цени под обявената за Германия, където няма и (все още) дотации за покупка на електромобили, като тези в Англия и Франция, например, където има държавна отстъпка в размер на €5,000. В някои щати на САЩ, Nissan LEAF може да се закупи на цени от около $22,000, поради наличието и на федерална, и на щатска отстъпка.
Как се зареждат електромобилите?
Като повечето електрически устройства, електромобилите могат да се зареждат с кабел от обикновен контакт, свързан с електрическата мрежа или от обществени зарядни станции (електро колонки). Понастоящем нормалното зареждане отнема 6-8 часа, с възможност за 30 минутно зареждане от бързи зарядни станции. В близко бъдеще се очаква времето за пълно зареждане на батериите на електрическите коли да се изравни с това за пълнене на резервоарите на традиционните автомобили с течни горива. Някои държави вече правят това близко бъдеще реалност – наскоро Естония подписа договор за покупка и монтаж на 200 бързи зарядни станции с швейцарската компания ABB.
Безопасни ли са електромобилите?
На краш тестовете първите модерни серийни електромобили получават по 5 точки и отговарят на всички съвременни изисквания за безопасност. Volvo също се включи в ‘демонстрациите’, с тестове на електрическия C30, чиято батерия остава непокътната при челен удар. В САЩ Chevrolet Volt беше сериозно атакуван на медийно и политическо ниво заради няколко пожара, свързани с батериите, но в крайна сметка допълнителните продължителни тестове на Националната агенция за безопасност на магистралния трафик потвърдиха безопасността на модела, а General Motors преоборудва всички продадени коли с усилен пакет за защита на батерията. Така произведен може да очаквате и Opel Ampera по-късно тази година на българския пазар.
Колко струват електромобилите и има ли такива на българския пазар?
На пазара у нас се предлагат няколко френски електромобила, като Citroen C-Zero, който и в момента може да купите от Автомотор Корпорация за около €29,000 без ДДС, с предстоящ старт на продажбите на други марки/модели от 2012 г., някои от които на цените на аналогичните традиционни варианти с двигатели с вътрешно горене. Ето повече информация за това, което може да очаквате през 2012 г.
Електромобилите нямат ауспух, но абсолютно ‘чисти’ ли са?
Електромобилите не изхвърлят въглеродни емисии в атмосферата при движението си, но са истински чисти само при зареждане с електроенергия, произведена от възобновяеми енергийни източници, като вятърни и слънчеви паркове или пък от ВЕЦ. На този етап ‘замърсяването’ или CO2 емисиите на електромобилите се измерват при източника на електрическа енергия – електроцентралите. Скорошно проучване в Китай например показа, че електрическите превозни средства може да са причина за дори по-големи замърсявания, отколкото конвенционалните, защото 95% от електроцентралите на страната работят на въглища и не разполагат с необходимите съвременни филтриращи системи. Когато електроцентралите са извън населени места въглеродните емисии са по-далеч от хората, но замърсяването на околната среда е все така факт. Обратно, както вече споменахме малко по-напред – при зареждане с възобновяема електроенергия електромобилите не са причина за генериране на никакви CO2 емисии. А най-добре се получава, когато зареждате от фотоволтаична зарядна станция като тази на А1 Лимитед и БИЕС ЕООД в Студентски град, където зареждането е не само с безплатна слънчева енергия, но инсталацията захранва с абсолютно чиста електроенергия и малък офис на една от компаниите в прилежащата сграда. Електромобилите наистина могат да бъдат абсолютно ‘чисти’.
Това са някои първи насоки, които да ви помогнат да се ориентирате в света на електромобилите. Ако вече сте наясно с тези неща, значи имате още повече стимул да кажете на други какво знаете за електрическите превозни средства, а ние продължаваме утре с повече подробности по въпросите, с които стартираме днес.
Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!
Leave a Reply