ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!: Как работи, как се зарежда…

Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!

ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!: Как работи, как се зарежда…

Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!

Във втория инфо пакет от нашата кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!, отделяме внимание на принципа на работа на електромобила и методите за зареждане. Наистина, колите и компютрите си приличат по това, че няма нужда да знаете ‘какво има под капака’, за да ги използвате, но нали няма да откажете една ‘порция яснота’ :)…

Електрическите коли не отделят въглеродни емисии в атмосферата по време на движение, намаляват зависимостта от петрола и са по-евтини за експлоатация, поради доста по-малкия брой системи и агрегати, с които са оборудвани. Разбира се, в процеса на производство на електричество електроцентралите генерират вредни емисии, но дори с ‘мръсен’ ток електромобилите намаляват общото количество вредни газове в атмосферата. На помощ в това направление вече идват и възобновяемите енергоизточници, които допълват естествено предназначението на електрическите превозни средства, осигурявайки електроенергия, без замърсяване на околната среда.

И така…

Как работи

Електрическите коли се задвижват от електромотори, които черпят (преобразувана от контролери) електроенергия от монтирана на борда батерия. Както и при конвенционалните коли, разполагате с педал за ускорение и спирачен педал, но шофирането е до известна степен различно, заради системата за регенериращо спиране, която може да намалява скоростта с помощта на {tooltip}електрическия задвижващ модул{end-link}Обикновено се състои от преобразувател на напрежение, разпределител на енергийни потоци и/или редуктор/трансмисия{end-link}, вместо стандартната спирачна система, която, разбира се, не замества изцяло. Електромоторът задвижва колелата чрез редуктор или трансмисия. Повечето сегашни масови електромобили разполагат с едностепенна скоростна кутия/редуктор и ускорението е плавно, без смяна на предавки. Вече се разработват две и три-степенни трансмисии за подобряване на ефективността. За разлика от двигателите с вътрешно горене електромоторите разполагат с пълния си въртящ момент от нулеви обороти, което способства за бързо и безшумно ускорение на електромобилите.

  Съвременните електромобили са доста напреднал в технологично отношение продукт. Ако по някаква причина ги свързвате с нещо като ‘електрокар’, ще ви кажем само, че Tesla Model S, например, чийто пазарен старт е предвиден това лято в САЩ, ускорява от 0-100 км/ч за 4.5 сек. Има обаче и други интересни ‘неща’ – топ вариантът на семейния седан на Tesla разполага със седем места и пробег от 500 км с едно зареждане на батерията, на цена (около $90,000 в топ варианта) равна или под тази на луксозните лимузини, много от които на този етап определено превъзхожда по ефективност, разходи и производителност.

Характерна особеност в задвижването на новото поколение електромобили, което вече се предлага на пазара, е, че при отпускане на педала за ускорение се включва системата за регенериращо спиране (вкл. и преди натискане на спирачния педал). Тази система ‘улавя’ енергията, генерирана при намаляване на скоростта или отделяна от стандартната спирачна система под формата на топлина при триене между дисковете и накладките, преобразува я в електрическа и я съхранява в бордовата батерия. Така, при всяко спиране разполагате с малки дози възстановена енергия. За да разберете повече, вижте нашата подробна статия за работата на {tooltip}KERS{end-link}Kinetic Energy Recovery System{end-tooltip} системата.

Точно тази система провокира нещо като ‘шофиране с един педал’, за което говорят много от първоначалните собственици на електромобили, като супер активния Том Молоуни от Ню Йорк, който получи първите ключове за електрическия BMW ActiveE (1-серия) в САЩ, след като беше поканен официално от компанията да тества новия електромобил в Мюнхен миналата есен. С други думи, някои от новите електромобили работят така (чрез системата за регенериращо спиране), че с малко тренировка може да се научите да карате почти без да използвате спирачния педал, известно като ‘шофиране с един педал’. За да карата обаче, ще трява да заредите. Да видим какво специфично има в зареждането на електромобил.

Как се зарежда

Вариантите за зареждане на {tooltip}ЕПС{end-link}Електрически превозни средства{end-tooltip} са няколко, а вече има и стандартизирани щепсели, контакти и зарядни портове. Най-лесно е да заредите своя електромобил (кола, велосипед, мотор и т.н.) с директно кабелно включване в домакинската електрическа мрежа, но за по-безопасно и правилно функциониране на зарядната система е по-добре да разполагате с монтирано от квалифициран техник домашно устройство за зареждане. От изключителна важност е и предварителната проверка на съвместимостта на съответната (сградна) електрическа мрежа с изискванията за зареждане на електрически превозни средства, която също се изпълнява от оторизирани технически лица.

Общественото зареждане пък става чрез включване на електромобила към зарядна станция (електро колонка), монтирана на улица, паркинг, търговски обект и т.н., от сертифицирана организация. В България броят на станциите за зареждане е все още символичен, но в рамките на тази година инфраструктурата ще се разширява. На този етап в София има фотоволтаична станция за безплатно зареждане с електроенергия на A1 Eco и БИЕС ЕООД, както и седем електро колонки на Фулчарджър България и една до сградата на Риск Инженеринг в кв. Павлово. В страната самотно се откроява монтираната в центъра на град Исперих, отново от A1 Eco, електро колонка собствено производство, с официално одобрена и подкрепена от общината инсталация

Стандартното (бавно) зареждане на електромобилите отнема около 6-8 часа и е най-удобно нощно време, когато натоварването върху електро мрежата е по-малко и цената на електроенергията е по-ниска. На този етап от развитите на технологиите това е методът, който най-много щади батериите и се препоръчва поради горните предимства. Наистина, става бавно, но точно затова се препоръчва нощно време, когато едва ли ще бързате толкова, а на сутринта ще намерите колата си заредена. Всеки притежател на електромобил много бързо усеща предимството да тръгва (самостоятелно) зареден сутрин, без притеснения от чакане по бензиностанции, което често води и до закъснения за работа

Вече има и вариант за бързо зареждане, възможен само на обществени бързи зарядни станции (400 V), на които може да заредите батерията на своя електромобил в рамките на 30 минути. В скоро време на пазара се очакват и супер бързи зарядни станции, позволяващи пълно зареждане за по-малко от 15 минути. Този метод изисква сложна система за контрол на бордовата батерия, поради изключително високото натоварване, на която тя бива подлагана при процеса на бързо зареждане. Обикновено идеята е бързото зареждане да се използва за малки ‘допълвания’ на батериите и въпреки че не оказва огромно влияние, не се препоръчва за честа употреба и може да намали капацитета на батерията с до десет процента в рамките на нейния жизнен цикъл (6-10 г.)

НЕ, с това вариантите за зареждане на електромобили определено не се изчерпват. Множество компании работят по разработване на системи за безжично зареждане, а гиганти като Google и Facebook дори участват в консорциум, разработващ стандарти за безжичен пренос на енергия. Индукционното, както се нарича още, зареждане представлява пренос на електроенергия между предавател, обикновено вграден в пътната настилка или монтиран върху нея, и приемник в самия електромобил, който преобразува получената чрез тази електромагнитна индукция електроенергия и я зарежда в батерията. Мда, няма кабели – просто паркирате на обозначено място, плъзвате карта по четец или активирате функцията през мобилния си телефон и батерията на вашия електромобил започва да се зарежда, докато вие пазарувате в мола, разхождате се или обядвате. По всяко време имате информация за количеството заредена електроенергия, отново чрез мобилното приложение, и може да прекратите или подновите процеса от разстояние когато желаете.

И накрая, макар и далеч не на последно място – представяме ви Better Place, компанията, която променя ‘електромобилния пейзаж’. Накратко, Better Place изгражда инфраструктура (засега в Израел и Дания) за подмяна на изтощени батерии на електромобили. Услугата премина предварителни тестове в Япония и Израел миналата година и в партньорство с Renault Better Place вече предлага своите абонаментни пакети в горните страни. Как работи системата? Просто паркирате своя електромобил (например Renault Fluence Z.E.) на определено място в пункт на компанията (представете си, че спирате върху ‘канал’) и в рамките на 2-3 мин. роботизирана система изважда изтощената батерия и я подменя със заредена. Така може да продължите пътя си веднага и да пътувате на много дълги разстояния (където е изградена инфраструктура, разбира се), без да се притеснявате от ограничените възможности на батерията. Представете си, че искате да стигнете от Бургас до София. На Стара Загора спирате, подменят батерията, след което на Пазарджик, да речем, правите още една подмяна и така без почти никакво забавяне по пътя стигате спокойно до София. И всичко това в рамките на абонамента, който заплащате.

Е, сега вече знаете малко повече за начина на работа и зареждане на електромобилите. До следващия път, когато ще ви разкажем повече за цените, удобствата и безопасността на електромобилите.

Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *