ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!: Видове електромобили

Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!

ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!: Видове електромобили

Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!

Ясно е, че няма да се ‘потопим’ на бърза ръка само в електромобили. Всъщност, по-важно е да развием достатъчно алтернативни технологии, които да ни осигурят по-голям избор и гъвкавост при взимане на решения. Затова е време да ви съберем превозните средства, в чието задвижване има електрически елемент, на едно място. Точно с такъв ‘списък’ продължава кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! и целта ни е да ви покажем какви технологии на задвижване се предлагат на пазара днес и да ви помогнем да се ориентирате по-лесно в начина им на работа, за да направите най-подходящия за вас избор при покупка…

Изцяло електрически превозни средства

Това са всички превозни средства, които се задвижват само с електромотор и по-точно електрически задвижващ модул (система), захранван с електроенергия от бордова тягова батерия. Батерията се нарича така (за разлика от акумулаторната), защото осигурява енергия (тяга) за задвижване. На този етап от развитие на технологиите повечето масови съвременни електромобили имат пробег от около 150 км с едно зареждане на батерията. Когато говорим за лична употреба, обаче, проучванията показват, че ежедневният пробег на средния шофьор в Европа е под 90 км, което прави излишни притесненията от ‘ограничения’ пробег.

Друга типична черта (засега) и до известна степен по-високото тегло на електромобилите, за което допринасят все още тежките батерии. Това има и своите предимства – батериите на повечето модели са разположени в централния тунел, под пода, под багажника или в комбинация от тези места и способстват за понижаване на центъра на тежестта и съответно по-добро поведение на пътя.

Автопроизводителите се стараят максимално да правят своите електрически модели достъпни и познати за потребителя и в общия случай ще имате нужда от кратка практика, за да свикнете с някои специфични елементи по време на управление, като използване на системата за регенериращо спиране или ‘плъзгане’ по магистралата. Електромобилите спират по различен начин от конвенционалните електромобили и при намаляване на скоростта улавят генерираната от забавянето или използването на стандартната спирачна система енергия, преобразуват я до електрическа и я зареждат в батерията. При шофиране с по-висока скорост пък може да се използва нещо като ‘плъзгащ’ режим, за спестяване на електроенергия.

  За разлика от превозните средства с {tooltip}ДВГ{end-link}Двигател с вътрешно горене{end-tooltip}, електромобилите са по-ефективни в градски условия вместо на магистралата, защото високата скорост изтощава по-бързо техните батерии. С други думи, ще трябва да отвикнете от познатото “на дълго ми харчи по-малко”.

И за да не сме ‘праволинейни’, отдаваме нужното внимание и на превозните средства с по-малко колела. Към настоящия най-разпространения вид ЕПС за лично придвижване са електрическите велосипеди – които в Китай, например, представляват по-голямата част от стоте милиона електро превозни средства… Вече има и компании, които се грижат активно за популяризирането на електрическите мотоциклетири – Zero Motorcycles и Brammo се отличават в новата битка за този разрастващ се пазар, с отваряне на завод в Унгария, американската Brammo вече е много близо и до България.

На пазара, разбира се, има и електрически скутери, ATV и, макар и засега в концептуален или предпроизводствен вид, електрически триколки като KTM E3W, Rak-e на Opel и Arcimoto.

Най-популярният съвременен масов електромобил без съмнение е Nissan LEAF, но макар и далеч по млада и неизвестна като компания, калифорнийската Tesla Motors е смятана за нещо като пионер на съвременната лична електрическа мобилност, с изключително успешния си Tesla Roadster от 2008 г., очаквания на пазара тази година седем-местен електро седан Model S и току-показания супер електрически кросовър SUV или както ви харесва, Model X.

{becssg}ev/leaf|width=608|height=371{/becssg}

{becssg_c}0|2011_nissan_leaf_13_cd_gallery.jpg|Nissan LEAF|Най-известният масов съвременен електромобил{/becssg_c}{becssg_c}0|2011_nissan_leaf_19_cd_gallery.jpg|Nissan LEAF|В популярния небесносин цвят{/becssg_c} {becssg_c}0|2011_nissan_leaf_36_cd_gallery.jpg|Nissan LEAF|Зарядният порт под емблемата на предния капак{/becssg_c} {becssg_c}0|2011_nissan_leaf_38_cd_gallery.jpg|Nissan LEAF|Арматурното табло с модерни уреди и електромобилна функционалност{/becssg_c} {becssg_c}0|2011_nissan_leaf_41_cd_gallery.jpg|Nissan LEAF|Централният дисплей в пасващо сини акценти{/becssg_c} {becssg_c}0|2011_nissan_leaf_42_cd_gallery.jpg|Nissan LEAF|В централната конзола няма познат скоростен лост{/becssg_c} {becssg_c}0|2011_nissan_leaf_43_cd_gallery.jpg|Nissan LEAF|Нещо като електронна игра или…{/becssg_c} {becssg_c}0|2011_nissan_leaf_4_cd_gallery.jpg|Nissan LEAF|Лесно разпознаваем и отзад{/becssg_c}

От изцяло електрическите модели минаваме към тези, които си имат бензинов (или дизелов) помощник.

Eлектромобили с удължен пробег

Малко по-нагоре стана дума за ‘ограничения’ пробег и точно той е причината да има и технология, която да позволява изминаване на по-големи разстояния. Както и ‘чистите’ електромобили, и тези с удължен пробег са все още малко и на този етап до скоро тази роля ‘солово’ играеше електромобилът с удължен пробег на General MotorsChevrolet Volt. На пазара (в САЩ) от декември 2010 г. този модел (и всички останали от този тип, които се разработват) също се задвижва от електрически модул, на който помага двигател с вътрешно горене, обикновено с малък обем, оборудван с генератор, който произвежда допълнителна електроенергия след изчерпване на заряда в батерията и я зарежда по време на движение.

‘Соло’ акцията на Volt обаче беше прекъсната от супер луксозния Fisker Karma, нов {tooltip}EREV{end-link}Extended Range Electric Vehicle – Електромобил с удължен пробег{end-tooltip} ‘играч’, който както и Volt изминава 40-80 км само на електроенергия. Големият ‘марж’, разбира се, е заради променящите се атмосферни условия и ‘тежината’ на крака ви.

Какво става когато зарядът в батерията се изчерпи? Не, колата не спира. Вместо това почти незабелязано се включва бордовият двигател/генератор и вече се движите в нещо като хибриден режим. Бързаме обаче да ви кажем, че GM, например, са изключително чувствителни към думата ‘хибрид’ и реално от Chevrolet Volt (или по-скоро Opel Ampera, европейският близнак на шевито, с разработената от Opel технология, въпреки че първо на пазара излезе Volt) и Fisker Karma се създаде понятието електромобил с удължен пробег.

В редки случаи (според GM), е възможно двигателят с вътрешно горене да задвижва дирекно колелата, но ако питате Джей Лено, до това може и да не се стига. Защо? Ами, със своя Chevy Volt топ ТВ водещият кара цялата 2011 г. почти само на електроенергия, изразходвайки само половината от горивото (с което е получил колата при покупката) в резервоара (вместимост 35 л.) В цифри – примерно 18,000 км с няма и 20 кила бензина. Ежедневният пробег на Лено е в рамките на 50 км – абсолютно по ‘електрическите’ способности на Volt – и, да, той не спира на бензиностанции, а просто зарежда отново батерията на колата всяка нощ и сутрин потегля ‘зареден’.

Сега вече знаете точно какво е ЕЛЕКТРОМОБИЛ С УДЪЛЖЕН ПРОБЕГ, а утре ще ви разкажем за видовете хибриди, както и са приликите и разликите с електромобилит.

Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *