Защо електромобилите ще се продават по-добре от хибридите?

elektricheska_mobilnst_ecars.bg

Защо електромобилите ще се продават по-добре от хибридите?

elektricheska_mobilnst_ecars.bg

Ми те, хибридите, също са (частично) електромобили, ще кажете. Ами да, така е. Само че за целите на това едно сравнение по продажби, ги разглеждаме като първата масова алтернатива на конвенционалните возила, задвижвани само с ДВГ, за да ги съпоставим с втората “алтернативна вълна” на изцяло задвижваните с електроенергия превозни средства. Преди вече повече от десет години Toyota прекрачи смело прага и започна да предлага хибриден модел, с което пося семената на алтернативното задвижване. През 2011 г. пък на пазара вече има няколко масови електромобила, които се продават по-добре в първата си година, отколкото Prius при своя дебют. Ето едно експертно мнение за причините за това развитие и защо тази тенденция ще се запази повече от пет години отсега нататък…

У нас миналата година първи внесоха и предложиха за продажба електро модели Peugeot и Citroen. Е, засега си оставаме само с тези предложения, но в Европа вече се предлагат електро модели и на Renault, Opel, Chevrolet и други по-малки производители. През 2011 г. продажбите в САЩ пък вървяха с прилично темпо, но не според предвижданията, което се случи и в Англия, където бяха продадени само 600 броя Nissan LEAF за цяла година. Последното провокира компанията да помисли за вариант за снижаване на цената на модела, което на този етап като че ли е възможно само с отделен лизинг за батерията за LEAF. Новата 2012-та не стартира добре за Chevolet с ниски продажби през първите два месеца, което провокира GM да затвори завода за производство на модела за пет седмици, но мартенските продажби се оказаха тройно по-големи и принудителната ваканция беше намалена с една седмица. Продажбите тръгват нагоре и това е хубаво, но да видим какъв беше стартът на Toyota Prius през 2000 г. и защо един анализатор смята, че електромобилите ще се продават по-добре от хибридите.

И двата електрически модела, за които говорим, в началото задминаха по продажби хибридния Prius в първата година на пазара. През 2000-та, обаче, нямаше нищо масово от типа на Prius и тогава за Toyota беше наистина трудно. Десет години по-късно изцяло електрическите модели стъпват до известна степен на пътя, утъпкан от хибридите като вече изцяло различни по отношение на задвижването модели, но с лекото хибридно електро въведение в продължение на десетина години, не са чак толкова странни за потребителя като първите хибриди.

Въпросът, обаче, е, да ли тази тенденция ще продължи и в следващите години. Дали електро колите ще продължат да се продават по-добре от хибридите на втората и третата година, и нататък. Според анализатора от Pike Research, Джон Гартнър, отговорът е да, при това чак до 2017 г. Гартнър пише:

Предвид по-високата цена на електромобилите и нуждата от значителни промени в обучението и поведението на потребителите (като разбирането на зарядния процес), стартът на електромобили може да се нарече сравнително успешен. Да не забравяме, че през 2011 в САЩ, например, пазарът на леки автомобили беше по-малък (13,7 милиона) отколкото в годините след 2000-та, което прави старта на електромобилните продажби толкова по-впечатляващ.

За да е още по-ясна картинката на предвиждането, според Pike след седем години електромобилите ще са задминали с 90% продажбите на хибриди за същия перидо, като се има предвид, че в своето проучване организацията включва и модели с удължаване на пробега, като Opel Ampera, както и зареждаеми хибриди, към електромобилите. Ето и три фактора в подкрепа на тези предвиждания:

  • Сега горивата са по-скъпи, пропорционално, в сравнение със средните цени пред първите седем години от продажбите на хибриди;
  • Много повече хора вече са наясно с проблемите, които недостигът на петрол и повишаващите се цени на горивата предизвикват; и
  • Броят на електрическите модели, предлагани от производителите в първите години е по-голям от този на хибридите.

Всъщност, всичко се крие в разбирането ни за това как трябва да използваме ресурсите на планетата оттук насетне. Тези дни гледах една “предупредителна перспектива” за възможните сценарии при изчерпване на петрола по Nat Geo TV и ми се иска да мисля, че повече хора са гледали филма. Защото имаме два пътя: производителите да продължат да правят неефективни в горивно и икономическо отношение модели с оправданието “клиентите ги търсят” и съответно ние наистина да ги търсим или да се разработват нови и нови енергийно ефективни модели, от които потребителите информирано да се интересуват.

Така, както виждаме нещата ние специално, идеята НЕ Е да популяризираме електромобилите като единствена алтернатива и да се опитваме да заменим конвенционалните модели с тях. Може и да е след 30 години, но това ще направи електричеството следващият монополен ресурс и макар то да се добива по съвсем друг начин от петрола и буквално всеки да може да си го набавя сам с фотоволтаична инсталация на покрива, по-скоро ни трябват няколко ефективни варианта, които да се допълват и да не създават стресови ситуации в световен мащаб. Като водорода, например…

Затова, ако продажбите на електромобили са по-високи от тези на хибридите при сравними времеви показатели, чудесно, но междувременно наистина ще трябва да променим много неща в поведението си и да се настроим към различен стил на шофиране и употреба на личните си превозни средства. С времето все повече хора ще осъзнават, че това не е толкова трудно, много по-изгодно и ефективно е и има неподозирани положителни ефекти.

Мартин Хаджистойков

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *