ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! – ще ни стига ли токът и за електро коли

kampania_opoznai_elektromobila

ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА! – ще ни стига ли токът и за електро коли

kampania_opoznai_elektromobila

Колко рано е да мислим за това, при положение че по улиците ни има шепа електро коли? Никак не е рано, освен ако не искаме отвсякъде да валят фрази в стил “Зимата пак ни изненада” и “Трябва да стане нещо такова, за да вземе мерки”. Но какви са мерките и какво трябва да правим отсега, за да си гарантираме,че с увеличаване на броя на електромобилите в отделните държави производството на електричество ще покрива допълнителното потребление от зареждане на електромобили, което най-вероятно ще се увеличава с бързи темпове в следващите няколко години. Това е темата на поредния инфо бюлетин на нашата Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!, която след кратка пауза продължава с нова порция електромобилни съвети…

Стандартното (бавно) зареждане на електро коли сега отнема 4-8 часа и е повече “нощна работа” в гаражи. При капацитет от 20 кВ обикновено ще зареждаме не повече от 15 кВ, защото едва ли ще оставяме батериите на електро колите ни да падат до долу, което по сегашни цени прави под 2.5 лв разход за изминаване на до 150 км. Но темата не е за разхода, а за натоварването върху електро мрежите. Нормалното зареждане може да се прави и от обикновен контакт и не е някакъв особено натоварващ мрежата процес. В малки количества, обаче. Защото при едновременно зареждане на хиляди електро коли картинката се променя. Животът на повечето хора е обвързан със стереотипа на ежедневието, според който най-вероятно е да включваме колата си за нощно зареждане след прибиране от работа. И за да се избягват нежелани натоварвания ще ни бъде необходима интелигентна мрежа и електромери, които да управляват зареждането спрямо натоварването на мрежата. Трябва да имаме също и системи за изчисляване на натоварванията и в тази връзка експерти от английския Northumbria University са разработили калкулатор за капацитет на мрежата, който пресмята влиянието от зареждане на електрически превозни средства върху настоящата и бъдещата енергийна мрежа на местно и национално ниво.

Калкулаторът използва текущото енергийно потребление на дадена мрежа и изчислява бъдещите нужди от допълнително електричество с включването на все повече електромобили за зареждане. Инструментът позволява тестове и разиграване на всякакви сценарии за електрическо потребление, което позволява на планиращите екипи да предвидят какво може да се случи на съществуващата мрежова инфраструктура и съответно да спомогнат планирането на бъдещи интелигентни мрежи. Това от своя страна ще помогне при изработването на административни процедури, както и на разработчиците и операторите на енергийни мрежи да анализират влиянието на електрическите превозни средства при наличието на микро генератори и нисковъглеродни технологии. Целта на създателите на калкулатора е да помогнат за създаване на инфраструктура за електромобилите, а идеята е инструментът да може да се използва в множество държави.

Новият калкулатор е резултат на съвместната дейност на над 60 партньора, сред които местни власти, компании, транспортни доставчици, академични организации, оператори на бизнес паркове и авто паркове, както и, разбира се, електроразпределителни дружества. На всяка държава, без изключение, е нужен такъв консенсус, който определено би демонстрирал отговорност и ангажираност към разработване на инструменти за облекчаване навлизането на електромобили в нашия живот.

Повече интервюта с експерти от бранша показват почти единодушно мнение, че нашите електро мрежи ще се справят с натоварванията, предизвикани от зареждането на голяма брой електромобили. Сравнително бавното разпространение на електрическите превозни средства обаче е “прозорец”, който трябва да използваме много добре и да не губим нито минута в проучвания и изчисления на необходимите количества електроенергия, както и нужните преустройства на електро мрежите с преобразуването им в интелигентни инфраструктурни съоръжения, които да гарантират плавен преход и много по-ефективно управление на натоварванията.

Калкулаторът е създаден точно навреме за да се направят нужните изчисления в региона на североизточна Англия, където до 2013 г. се планира монтажа на около 1000 зарядни станции за електромобили. Защото домашното и служебно зареждане е само едната страна на нещата. Обществената инфраструктура за зареждане също ще наложи промени в електро мрежите, а строителите на сгради вече задължително трябва да започнат да изграждат електро системите в съответствие с бъдещите изисквания, като полагат необходимите кабели и инсталации за улеснен последващ монтаж на зарядни системи за електромобили.

Tа, токът ще ни стига, но трябва да сме подготвени за много различена начин на използване на електроенергията. Ние ще ви информираме постоянно за най-ефективните тенденции в това важно направление.

Кампания ОПОЗНАЙ ЕЛЕКТРОМОБИЛА!

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *