Какво му е толкова интелигентното на зареждането на електромобил?
Ще става все по-удобно, но и прозрачно 😉
Отбиваш, спираш на колонката, сипваш, плащаш и заминаваш. Проста работа! Няма какво да й мислиш. Няма какво да й подобряваш. Ама електро колите? Различно е – може да зареждаш на много места, та по-добре да има интелигентно управление на процесите на зареждане и мрежата, че да сме спокойни, пък и да не ни е по-сложно, отколкото сега. Защото не е като да не се изказват в коментарите под някои статии в eCars.bg притеснения дали ще издържа националната електро мрежа на едновременно зареждане на много електромобили. За националната още не знам, но един проект на IBM и ESB ecars (о, това звучи познато 🙂 изпробва въвеждане на изцяло интегрирана интелигентна зарядна IT система, която помага за управление на обществените зарядни станции за електромобили, които ESB ecars из цяла Ирландия. IBM и ESB ecars опростяват процеса на зареждане и плащане като предлагат една идентификационна карта и това с чудесно, стига картите да не започнат да ни стават в повече, като на някои хора в щатите, например…
Та, притесненията за едновременното зареждане, казваш… И да ги има, в рамките на своя проект IBM и ESB ecars ще подават данни и към електро компаниите в Ирландия за енергийното потребление, което да помогне за усъвършенстване на смарт грид системите, да намали натоварването върху мрежите в пикови часове на зареждане и да гарантира надеждно разпределение на електроенергия към потребителите.
С вече наличните почти 1,000 обществени зарядни точки в Ирландия (ох, ние се опитваме да стигнем 20 в България…), ESB Networks е сред най-големите интегрирани и действащи зарядни инфраструктури за електромобили в Европа. ESB Networks ще използва Интелигентната платформа за включване на електромобили, за да управлява зарядните устройства из цялата страна.
Всъщност, то си е до държавна политика – в Ирландия тя се насочена към развитие на сектора за устойчива енергия за транспортни нужди до 2020 г., като днешната цел е 40% от енергийната консумация в страната да е от възобновяеми източници и всяка десета кола по ирландските пътища да е електрическа. О!
Ние също си имаме платформа (Elektromobili.bg), по проект за чието разширяване вече работим, а в Ирландия, тази на ESB Networks, ще осигурява връзка с ЕРП-та и самите зарядни точки, за постоянен и директен обмен на данните от зареждането. Бензиностанциите може да са (вече) финансово свързани, ама такива директни данни от тях няма как да се засичат в реално време. При електро колонките и зареждането, и финансовите транзакции могат да се контролират в реално време – кофти за някои хора, може би…, но това ще осигури ценни данни за балансиране на натоварването на зарядната мрежа, както и състоянието на електро колонките. Това последното е много удобно – контрол от разстояние .
Това, което по-директно ни интересува като потребители е, че проекта ще бъде създадена платформа за платежни операции (с възможност за надграждане) за ЕРП-та и за нас (ок, за ирландците… пък някога и за нас), в която ще бъдат комбинирани услуги за управление, финанси и почасова обработка на транзакциите. И понеже въпросната система на IBM е облак-базирана, оператори като ESB Networks ще имат гъвкавостта да добавят зарядни станции, нови функции и да обслужват повече електромобили с развитие на пазара. ОК, може да е по-късно, но това ще дойде и в България.
Замисляйки се върху думата сетълмент и в контекста на заглавието е интересно да разберем как точно ще се управлява този процес. У нас, да речем, ще бъде ли ангажиран и оператор като Борика в този комуникационен поток?
Но и това не е всичко, защото ESB Networksще може подсигурено да събира данни за потребителите и зарядните точки като консумация на енергия, местоположение на зарядните точки и сетълмент информация. И съответно с тази детайлна финансова информация участниците в процеса (оператори и ЕРП-та всъщност) може да предлагат фиксирани тарифи.
Колкото до нас потребителите, система като тестваната от IBM би следвало да ни осигури удобство, да речем, под формата на различни типове плащания с една карта, откъдето да се намалят допълнително разходите ни и да се улесни таксуването. А системата е разработена така, че където и да зареждаш, по всяко време и независимо от оператора, няма да ти трябват множество отделни карти. Ето за това говорех в началото, защото в Америка, например, има такъв синдром и кой не би се объркал от 5-6 различни карти и оператори. Пък и е готино да си намираш станции през мобилния, като с нашето приложение към зарядния локатор, да виждаш статуса им, че и да си правиш резервация за зареждане. Приложението ни има всичките тези функции, ама ни липсват зарядни станцийки в България . Хм, всъщност, и електромобили…
[От: Green Car Reports]
[Снимка: Flickr – ibmphoto24]
eCars.bg / Elektromobili.bg
Leave a Reply