Празно за пълно: слагаш заредена батерия сам/а и само за 7 минути!

greenway_podmiana_bateria_elektromobil

Празно за пълно: слагаш заредена батерия сам/а и само за 7 минути!

greenway_podmiana_bateria_elektromobil

Един повдигач, малко побутване и ето ти заредена батерия в електромобила 🙂

Ето доказателство, че заменянето на изтощени със заредени батерии може да става лесно и по-евтино!

Не малко от опитите за реализиране на някакъв продукт в сферата на електрическата мобилност (леки и лекотоварни превозни средства) в последните години или завършват особено добре, или просто буксуват. Това вероятно можем да отдадем и на факта, че за успешно реализиране се иска и добър маркетинг, а очевидно такъв все още се гради в още новия свят на електромобилите…

Първият проект за подмяна на изтощени със заредени батерии е на Better Place и характерно за него е абсолютната автоматизация. Но като гледа човек тези станции за подмяна на батерии, не е трудно да отгатне, че идеята не е никак евтина. Нужен е огромен капитал. За реализация на идеята Better Place сключи договор с Renault и в резултат електрическият Fluence Z.E. разполага (заводски) с опция за подмяна на батерията. Но поне засега новият електро седан на Renault не се продава като топъл хляб и няма да е никак чудно, ако компанията изостави идеята за следващото поколение. Даже, ако това е индикация, по-малкият ZOE не е оборудван с такава функция…

Нищо не е провалено, така или иначе, защото електрическата мобилност тепърва набира скорост. Скъпите идеи може и да се реализират трудно, но пък с намиране на по-рационални решения започват да изглеждат доста по-различно.

Някои хора доказват, че тези решения са възможни още сега. В Словакия. Отдавна са си отделно словаците (от чехите), но те са все хора известни, с хайде да речем, пестеливостта си Embarassed. Затова и не е чудно, че подходът им е много различен от този на търсещата в момента около $100 милиона Better Place. Става дума за словашката компания Greenway, която го кара доста “по-бюджетно” със същата концепция, но както се вижда от видеото отдолу, доста ефективно. Това, разбира се, ни пасва чудесно и само можем да се надяваме, че малката сега фирма ще реализира скоростен растеж.

stancia_podmiana_iztoshteni_zaredeni_baterii_elektromobiliТака изглежда станцията за подмяна на изтощени със заредени електромобилни батерии на Greenway

Подходът на Greenway не е към сключване на договор с голям автопроизводител, като Better Place и Renault. В Greenway просто решили да купят няколко дизелови буса от Citroen и да поръчат на чешката компания EVC да им ги направи на електрически. И ето ти електрически бусове с LiFeYPo4 батерии за до 150 км пробег и електромотор с мощност 100 кВ. Ами скоростите? За по-лесно решили да оставят ръчната трансмисия където и е мястото Wink.

ОК, но това не е първият електромобилен бус, ще кажеш. Дори самите производители се ориентират в новото направление и наскоро Iveco показа своята идея по въпроса. Та, интересното е, че словаците решили да направят станция за подмяна на изтощени със заредени батерии, само че… ръчно. Самата станция изглежда достатъчно просто и работата по смяна на батериите в нея се извършва “на ръка”, с помощта на специално пригоден за целта повдигач. Кой прави смяната? Ами, който кара Laughing.

Това си е ръчна работа, не ще и дума, само че като гледа човек видеото определено не изглежда трудно както са го направили. Цялата процедура отнема само седем минути и вложенията за станцията със сигурност са значително по-малки от тези за автоматизираните пунктове на Better Place, които в Дания излизат по около милион долара всеки. В Словакия (хм, май важи и за България) милион долара от доставки с ванове едва ли ще направиш за целия живот на вановете, та словашкото “ръчно” решение изглежда доста по-целесъобразно.

Greenway, разбира се, има търговска цел с това начинание и планът на компанията е да дава електрически ванове под наем, като наемателите плащат за изминат километър с единична такса, която включва всичко от застраховка до зареждане с електроенергия, поддръжка и онлайн проследяване на колите. Идеята е да се използва евтиното нощно електричество, а пунктът за подмяна побира шест батерии. Има и бързо 60 кВ зарядно устройство, ако се случи така, че когато пристигнеш на станцията всичките батерии са все още в процес на зареждане, та бързо да си напълниш изтощената.

Всъщност станциите са вече две, а бусовете пет, но Greenway вече мисли за разширяване на мрежата си от станции за подмяна не само в Словакия, но и в съседните Австрия и Унгария – въобще, амбициите на компанията са да стане лидер в сферата на електрическата мобилност в Централна Европа. Моделът като нищо ще работи и в много други държави в Европа, а ние още си нямаме такава инициатива в България, ама това е само временно Wink. Че има и други компании с такува амбиции, при това не малко!

{youtube}z2V05qQClyI{/youtube}

[От: Plugincars]

eCars.bg / Elektromobili.bg

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *