Защо в Норвегия толкова обичат електромобилите?

zarezhdane_elektromobil_norvegia_ecars_bg

Защо в Норвегия толкова обичат електромобилите?

zarezhdane_elektromobil_norvegia_ecars_bg

На улицата в Норвегия често може да се види електромобил – Снимка: Стефан НиколовeCars.bg

В страната към края на 2012 г. са продадени около 10,000 електрически превозни средства.

Според Световната банка в Норвегия живеят близо 5 милиона души. Това е по-малко дори от България, но 5.2 процента от колите в Норвегия са електромобили. Стандартът там е доста висок, разбира се, но има и други причини за тази “любов”, при това не малко. Доста норвежци купуват Nissan LEAF, например, а най-много европейски резервации за Tesla Model S са направени пак от Норвегия (чуваме, че швейцарците ще са конкуренция по този показател). Мнозина се притесняват от това, че пробегът на електромобилите е по-малък в студено време, но явно в Норвегия, където не е като да няма дълго време през годината студ, явно не намират това за проблем…

Но все трябва да има нещо, дето да ги прави толкова атрактивни за покупка електромобилите там. Те, норвежците, са хора като всички останали, та защо и при тях цената да не е определяща? И отговорът е, че докато в повечето страни електромобилите са по-скъпи от колите с ДВГ, в Норвегия, където бензинът е най-скъп и авто данъците астрономически, има много облекчения за покупка на електро кола. Най-важното от тях, е, че ги няма точно тези потресаващо високи данъци – в Норвегия не се налагат вносни такси на електромобили. Затова не е чудно, че Nissan LEAF се превърна в 13-та най-продавана кола в страната…

Има и още нещо. Всъщност, Норвегия е отдавна на ти с електрическите превозни средства. При моето посещение в страната останах изумен колко много електро коли има по улиците. Дори пред хотела имаше зарядни колонки на тротоара, в които бяха включени за зареждане бивши автомобили. Да, такива, превърнати с конверсия в електромобили. В Норвегия всички електрически коли са с регистрация EL‘, независимо от това в кой град се намират. Така, с това категорично разграничение, за мен бе лесно да разпознавам големия брой преобразувани електромобили, както и да потвърждавам подозренията си относно някои малки коли, за които имах “електрически съмнения”. Почти на всяко кръстовище имаше поне по един електромобил, а станциите за зареждане бяха както на специално отредени паркинги, така и на случайни, и дори изненадващи места, но рядко се виждаше свободна колонка.

Чистосърдечно си им завидях на норвежците, но тя тази работа с електромобилите там си има солидна подкрепа. Правителството поддържа и увеличава стимулите за покупка на електро коли, каквито, не искам да се повтарям, но в Осло има наистина много. Просто прави осезаемо впечатление. С електромобил в Норвегия можеш да караш в бус лентите, което сега въпреки забраната все още мнозина правят на Цариградско шосе. Но ако правилата се спазват и имаш право да минаваш в празната лента, на места трафикът направо няма да те интересува. Това си е супер прилична причина да имаш електромобил. Остава въпроса как камерите го разпознават Laughing.

И паркирането е безплатно, каквото вече стана в Бургас и София на синя зона. В Норвегия с електромобил не се плаща и за такса задръстване, което с ДВГ кола не може да се избегне. А 3,500 електро колонки как звучи? Та и 100 бързи зарядни станции. Ми те са си вече готови отвсякъде!

Предвид всичката тази “положителна вълна”, предполагам норвежците не са цъфнали от щастие по все още ограничените възможности на електромобилите – и там със сигурност мнозина все още не намират за атрактивно да имаш кола с ограничен пробег с едно зареждане. Но пък ето че с държавна подкрепа и добри заплати нещата с електрическата мобилност определено се получават там, на север. Не че сме близо до тях така или иначе, но сега май можем да минем на “Кога ще ги стигнем, норвежците?”

Хубаво е, че в България вече има предложение за 5,000 лв отстъпка при покупка на електромобил. След като от тази година вече не се плаща годишен данък за електро кола, един такъв данъчен стимул с намаляване на цената ще ни дойде добре като следваща стъпка. А мисля, че определено ще бъде и повод за вносителите най-после да започнат да ни предлагат електро модели. Че то не е проблем да си купиш и сега от Европа, но ето че не е практика – нова технология без местна поддръжка засега изглежда като възпиращо препятствие. Ще го прескочим, де Wink!

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

{loadposition newsletter}

  Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *