Cadillac ELR 2014: “Не ме наричайте маскиран Volt, моля!”
Новият електромобил с удължен пробег на GM може да спечели много сърца!
Колите с две врати определено не са най-масово продаваните. Но при купетата нещата като че ли винаги са се въртели около думата дизайн и в това отношение ELR има доста силни козове – изглежда модерно и като електрифицирано компактно луксозно купе, от което се очакват присъща за марката динамика, може да намери доста почитатели. Особено предвид (поне за Америка) приличната цена. eCars.bg, разбира се, е блог за изразяване на мнения, не за прес съобщения, затова идеята е да ви кажем какво точно мислим за способностите на ELR, вместо просто да изреждаме статистическата технически или други характеристики…
Казваме поне, защото в щатите не стига че си имат по-атрактивни цени, ами и супер приличен кредит от $7,500 за покупка на електромобил. В България имаме предложение за 5,000 лв, което още не е влязло в бюджета, но би било много добра стъпка в подкрепа на електрическата мобилност у нас. А цените на електромобилите, както става ясно от проведено в края на 2012 г. представително проучване, са “основна грижа” (това е ясно и без проучване, ще кажете и си е така ) . Проучването е на тема “България ЗА и ПРОТИВ електромобила” и съвсем скоро ще изработим подробен блог за него.
В GM, разбира се, определят ELR първо и основно като “Cadillac, независимо от това какво задвижва колелата”. Тънката нишка тук откриваме в материала на Plugincars от представянето на модела на провеждащия се в момента Автосалон Детройт 2013, където компанията не го дава много електромобилно. Джим Мотавали пише:
“Зелената страна на колата беше пренебрегната за сметка на лукса и мощността – ‘400 Нм въртящ момент – това е повече от BMW M3’ – каза дизайн гуруто на Cadillac Марка Адамс, без въобще да спомене Volt”.
“Не ме наричайте маскиран Volt, моля”, иначе казано, не са думи на колата, разбира се, а на нейните създатели! Не че не работят в посока “говорещи коли”, де…
GM предпочете да представя Ampera като кола, която може да те закара навсякъде, без да акцентира върху електро идеята и нуждата от презареждане, но от форуми като gm-volt.com или блогове от типа на Джей Лено кара своя Chevy Volt без бензин вече над 18,000 км бързо става ясно, че мнозинството от закупилите Volt, се интересуват най-вече от електрическите възможности на колата. Хайде, обаче, да оставим PR приказките настрана – важно е ние как възприемаме нещата, не как ни казват да ги възприемаме. По-добре да ви разкажем за това, което знаем за технологиите в новия ELR.
Режими на шофиране
Спорт (Sport): Когато шофираме ELR, ще можем да избираме спортен режим, който променя характеристиките на окачването за по-активно и прецизно управление. Спортният режим на ELR променя автоматично и “поведението” на педала за ускорение (за по-бързо “усвояване” на въртящия момент), и окачването и волана (за по-бърза реакция спрямо пътната настилка).
Тур (Tour): Това е режимът по подразбиране, който се очаква да използваме най-често, като баланс от комфорт и ефективност при шофиране.
Планински (Mountain): В този режим системата се настройва автоматично за нужната мощност в планинска обстановка. В нормалния Тур режим, например, ELR няма да осигурява оптимална производителност в планината. С предварително активиране на този режим, ELR запазва нивото на заряда в батерията, за да можем да го използваме като добавка при нужда. Повече информация ще намерите в специалния ни блог за планинския режим на Chevrolet Volt или в този за качването ни до Алеко с Opel Ampera. Да, колкото и да акцентира върху лукса и мощността GM, тези неща май са по-интересни. Така казва мрежата .
Съхранение на заряда (Hold): Известна като “липсващия режим в Chevrolet Volt”, първоначално тази опция беше само за Opel Ampera. Обновеният Volt 2013 също разполага с нея. С превключване в този режим правим точно това, което името му казва – запазваме заряда в батерията. Ето един възможен “сценарий”: Засега Volt/Ampera/ELR, което си изберете, осигуряват максимум 80 км електро пробег. Да, могат да се карат на ток и с максималната си скорост, но това изтощава много по-бързо батерията. Така, ако трябва да идете до друг град, на 200 км например, когато потегляте батерията е пълна, но включвате режим Съхранение на заряда. ELR ще се задвижва с помощта на бензиновия двигател/генератор. Излизате на магистралата, карате си на бензин с много приличен разход от 5-6 на 100, и когато пристигнете в другото населено място включвате Тур режима и отново сте на ток, но с пълна батерия, чийто заряд сте съхранили. Това би било особено важно (и полезно да го имаш като опция) в бъдеще, когато все повече градове ще разрешават в централни или определени градски зони да се шофират само коли, които не генерират никакви вредни емисии при движението си, като електромобилите. Всъщност, и сега има подобни инициативи, като в Лондон, където няма забрана, но за определени зони само с електромобил не се плаща такса за преминаване!
Возията ни е любим термин в България. Имаме си “икони” в това отношение. Технологиите при окачването на автомобилите се подобряват постоянно – ELR също е продукт на своето време и разполага с усъвършенствано окачване, което включва – да я оставим с оригиналното й име – Continuous Damping Control система, която “напасва” реакцията на амортисьорите на всеки две милисекунди за оптимално поведение при различните пътни настилки и условия. И все пак, като види човек разработеното от Bose® (боуз) преди години електрическо окачване и неговите уникални способности, може спокойно да забрави и за милисекунди и напасвания и прочие. Вижте сами:
{youtube}eSi6J-QK1lw{/youtube}
Откъм колела (и гуми) ELR е стандартно оборудван с 20 инча като размер, което подхожда и на дизайна, а, убедени сме, е съобразено и с окачването и динамичните характеристики. Е, този размер гуми не са от най-евтините, а по нашите улици могат да се видят много луксозни коли с големи “пистарки”, което поражда въпроса “Защо си купуваш скъпа кола, като не можеш да я обслужваш?”
След видеото отгоре, което на някой може да изглежда “нагласено”, но уви не е, няма да продължаваме с окачването на ELR… Все пак, ако подробности за него ви интересуват, ще ги намерите по мрежата.
Регенеративно спиране и регенериране при необходимост
ELR, бидейки на базата на Volt/Ampera, естествено е оборудван с електро-хидравлична спирачна система. От петдневния ни Opel Ampera тест можем да си представим как ще работи тя и в ELR, където със сигурност ще има и подобрения. Като цяло функцията на системата е да осигури много добра комбинация от регенеративно спиране, презареждане на батериите при спиране и традиционното “крачно” спиране, с което сме свикнали.
За онези, които не са запознати с работата на системата за регенеративно спиране, нейната функция е да преобразува инерцията на колата в електрическа енергия и да я съхранява в батерията. Ако батерията е пълна, спирачният контролер превключва към традиционната спирачна система, за чиято работа се използва акумулатор, работещ под високо хидравлично налягане.
Сега масово караме автоматици, но ръчните скорости не са тръгнали да ходят никъде. Много шофьори обичат да намаляват скоростта с понижаване на предавките – “моторна спирачка”, бейби . Cadillac ELR няма ръчни скорости, но пък са му сложили лостчета зад волана като на състезателните коли. С тях може да регенерирате енергия при нужда за кратко, което се изразява в по-бързо намаляване при движение по инерция, точно в стил познатата на мнозина “моторна спирачка”. Така може да трупате по някой и друг електрон в батерията и полека да се научите да карате само с единия педал. В Америка това вече се е оформило като стил на шофиране на електромобили – на известно разстояние преди светофар, например, просто отпускаш педала за ускорение и колата намалява, докато спре, без използване на крачната спирачка, на подходящо разстояние зад предната. Иска се практика, разбира се, различните модели имат различни системи за регенериране (и съответно намаляване), но наистина е факт – за някои хора това вече е (доста забавен) стил на шофиране.
Да поясним леко. За да регенерирате при необходимост, просто отпускате педала за ускорение и натискате лявата или дясната плочка зад волана, за да започне рекуперирането. Когато отпуснете плочката системата за регенериране при необходимост се изключва и колата продължава да върви нормално по инерция. Е, май ще си имаме ново определение за ръчна спирачка скоро .
Електрическо задвижване
Електрически, ELR се задвижва от EREV технологията на GM, която комбинира електрическото задвижване с бензинов двигател за общ пробег до 480 км, включително електрическия или движението с помощта на генератора. Двигателят се включва при изчерпване на енергията в батерията, но не за да движи колелата, а да осигурява енергия за електрическата система, която продължава да е основният задвижващ елемент на цялата система чрез електромотора.
Електрическият задвижващ модул е под предния капак и представлява комбинация от електромотор и безстепенна трансмисия. Всъщност, вътре в модула има един голям задвижващ електромотор, както и един по-малък, който изпълнява функцията на генератор, поддържащ минимално ниво на заряда в батерията и допълва задвижващата функция на основния в зависимост от текущата производителност на системата, скоростта и необходимата ефективност. Най-добрата ефективност се изчислява от оптимизиращо устройство стотици пъти в секунда (ох, пак тези техничарски работи ), което неусетно превключва от единия към другия електромотор за използване на минимално възможно количество енергия в зависимост от “задволанното устройство”.
Една последна “нотка” тук – при електромобилите челното съпротивление е много важно и с коефициент 0.305 Cadillac ELR 2014 като че ли малко “изостава”. Още през 1984 Audi 100, например, имаше показател от 0.29, а на същия този автосалон в Детройт, където сега представят ELR, има и един чисто новичък Mercedes-Benz CLA-Class, за чийто 0.23 твърдятм, че са “най-ниски в света” .
Литиево-йонна батерия и зареждане
Като на Volt и Ampera, батерията на ELR е с Т-образна форма и капацитет 16.5 кВтч. Намира се в централния тунел и под задната седалка, дълга е 1.6 м, тежи 198 кг и осигурява енергия за електрическия задвижващ модул, който дава 400 Нм тласък още от старта.
Самата батерия е защитена от изключително здрав стоманен кожух и се състои от девет свързани батерийни модула, които съдържат 288 призматични литиево-йонни клетки. Всяка от тях е с размер на 13 х 18 см фото рамка, с дебелина около половин сантиметър и тегло около половин килограм. Всяка клетка съдържа карбонов анод (отрицателен електрод), манганов катод (положителен електрод) и усилен сепаратор за изолиране на електродите, но позволяващ преноса на електрически заредени йони между елементите. Ъмм, добре че е достатъчно да познаваме волана и педалите .
От стандартен 240V източник батерията на ELR може да се зареди за около четири часа и половина, но външната температура има значение за скоростта на процеса. Първо включвате зарядния кабел на ELR в контакта, след което пъхвате зарядния конектор от другата страна на кабела в зарядния порт на колата.
Има и още възможности – ето едно полезно видео за вариантите на зареждане на Chevrolet Volt:
{youtube}1fnNuDFeTk0{/youtube}
След като свържете ELR с източник на електроенергия, може да стартирате зареждането веднага (то ще си започне така или инак) или да програмирате по-късен старт на процеса. Какъв е смисълът от това? Да речем, че се приберете от работа (или от някъде) в 7 вечерта. В този час електроенергията е още на дневна тарифа. Затова просто свързвате колата с мрежата по правилния начин (кабелът си има тестер, който ще позволи зареждането само ако контактът е заземен) и настройвате за 23:00. Така ще заредите на по-евтината нощна тарифа, без да се налага да идвате до колата в 11, когато може вече да спите, всъщност. И най-модерното в случая – може да следите и управлявате зареждането на Cadillac ELR (не с бензин ) от мобилния си телефон, с RemoteLink приложението на OnStar.
И за финал, нещо важно, че мнозина се притесняват от това – батерията на ELR е с осем години/160,000 км гаранция.
Разбира се, това е само началото за ELR и когато имаме интересни поводи пак ще пишем за новото електро купе на GM, чиято цена ще разберем тези дни.
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Leave a Reply