До 2020 г. масово с до 3.7 кВт бордови зарядни

zarezhdane_elektromobil

До 2020 г. масово с до 3.7 кВт бордови зарядни

zarezhdane_elektromobil
В този блог: Зареждането за 5-6 часа от обикновен контакт остава масово според Frost & Sullivan.

Все още повечето електромобили (с малки изключения) са оборудвани с 3 до 3.7 кВт бордови зарядни устройства. Това означава, че зареждането от стандартен ел. контакт отнема средно 6 часа. От година и половина насам Nissan LEAF, например, се предлага и с двойно по-мощно 6.6 кВт зарядно, но според анализ на Frost & Sullivan зарядните с до 3.7 кВт мощност (и съответно бавното зареждане) ще продължат да доминират (около 60%) дори през 2020 г…

Бордовото зарядно е устройство, което управлява зареждането на батерията. То елиминира нуждата от зарядна станция, но само при зареждане от стандартен 220V контакт. За по-бързо зареждане е необходимо външно зарядно устройство (станция), което поема контрола.

Ефикасността на бордовите зарядни е между 90% и 95%, като целта е тя да се повиши над 95%. Това означава 5-10% “загуби” при зареждане. С други думи, ако на електромера показва, че си заредил/а 11 кВтч, реално в батерията са влезли около 10 кВтч. Или казано обратно, ако батерията ти е 20 кВтч, за зареждането и отиват 22 кВтч.

Има и електромобили като Renault ZOE, чието бордово зарядно е с мощност 43 кВт. В момента вече се произвежда новата версия на колата с 22 кВт бордово зарядно, като “старото” 43 кВт остава като опция.

За да се възползваш от тези 22 кВт  ефективно ти е нужна специализирана 25 кВт AC зарядна станция, но става и от разпределителна кутия с червен трифазен 32А контакт (нужен е обаче адаптер за кабела от Тип 2 към CEE32). Подобни табла/кутии има в софийския България мол, само че с 16А контакти, което означава 11 кВт мощност или зареждане на батерията на ZOE за около два часа и половина. От тези табла авторът на блога зарежда редовно Рено Туизи, само че от стандартния (шуко) контакт.

Това, че вградените в електромобилите зарядни ще останат с ниска мощност в следващите 5 години не е проблем, ако говорим за нощно зареждане (в гараж или на паркинг). Но за кратки дневни зареждания тази мощност просто не върши работа. Ако пътуваш 100 км с Nissan LEAF или VW e-Golf, ще трябва да изчакаш 5-6 часа батерията да се зареди, за да можеш да се върнеш. Ако си със ZOE или Smart ED с 22 кВт BRUSA бордово зарядно, е различно. При наличие на трифазен 32A контакт зареждаш за час и пак си в движение (можеш да се върнеш).

Възможно е прогнозите на Frost & Sullivan да се сбъднат, но по мое мнение в периода 2017-2020 г. повече производители ще започнат да вграждат поне 6.6 кВт зарядни.

Това са в общи линии разликите между сегашните електромобили по отношение на бордовите зарядни. Целта на този блог е да те информира за вариантите на зареждане, за да си наясно с възможностите на различните електро возила на пазара.

eCars.bg / Elektromobili.bg

Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.


Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин

{loadposition newsletter}

Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *