Инфо бюлетин 6 по проект ‘Електрическа мобилност за Исперих’

tesla_battery

Инфо бюлетин 6 по проект ‘Електрическа мобилност за Исперих’

tesla_battery

logo

Програма за развитие на селските райони 2007 -2013г. Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони. Европа инвестира в селските райони.

Информационен бюлетин 6 към проект “Електрическа мобилност за Исперих”

Проектът се изпълнява по “Програма за развитие на селските райони 2007-2013г. Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони. Европа инвестира в селските райони”

Проект “Електрическа мобилност за Исперих”

Пилотен проект за промоция на новите нисковъглеродни технологии, приложими в електрическите превозни средства и ползите от тях за опазване на околната среда по договор за финансово подпомагане № 40/3/710416/2014 от 13.03.2014г.

Изпълнител: СНЦ “Електромобили за регионите – Исперих”

Информационен бюлетин 6

Тема на бюлетина: Младежите, администрацията и бизнесът в община Исперих да добият представа за поддръжка на батериите на електрическите превозни средства.

Устройството на електрическите превозни средства е по-просто от това на задвижваните с ДВГ и най-общо се свежда до два основни компонента (в задвижването) – електромотор и батерия. И двата са около нас от много години, но в електрическата мобилност електромоторите имат много по-голямо приложение и са по-простият продукт. Батериите за задвижване на превозни средства са ‘по-необработена територия’ и определено предизвикват повече въпроси у потенциалните купувачи на електромобили. Дори да не сте още сред тях, поредният инфо пакет от кампанията ще ви запознае предварително с препоръките за използване и поддръжка на електромобилните батерии, защото никак не е зле да знаете как да се отнасяте към най-скъпия компонент от вашата електро кола или друго електро превозно средство…

Предупреждения от производителя

Обикновено, когато си купите кола, четете ли ръководството за потребителя? Ако по някаква причина пропускате този важен момент, не е зле да придобиете такъв навик. В противен случай, има вероятност да пропуснете съобщение от следния тип, което би трябвало да прочетете в книжката на своя електромобил, преди да го използвате:

Вашият електромобил е оборудван със запечатана високоволтова литиево-йонна батерия. Ако литиево-йонната батерия не се използва правилно, съществува риск от сериозни обгаряния и електрически шок, което може да доведе до тежки наранявания или смърт, както и нанасяне на щети на околната среда.

Да, има и още. Онези жълти или оранжеви карета в сервизната книжка на вашия електромобил в раздела за батерията, може да включват предупреждения за избягване на повреди от типа на:

  • Не излагайте своя електромобил на температура над 49°C повече от 24 часа;
  • Не оставяйте колата на място, където температурата е под -25°C за повече от седем дена;
  • Не оставяйте електромобила без заряд или много малко заряд в батерията повече от 14 дена
  • Използвайте батерията само по предназначение.

Това, разбира се, не е всичко, но да минем към реалната употреба:

Практически съвети

bateria_nissan_leaf

Електро коли на пазара има малко, затова избираме една от тях – хм, най-известната към момента – Nissan LEAF, за да видим какви препоръки за използването на батерията дава производителя.

Обичате ли да допълвате догоре просто, за да разполагате с максимума, дори да не ви е нужен? Ммм, шансовете да има много такива хора при днешните високи цени на горивата не са особено големи, но при електро колите има причини да се поддаваме на това изкушение. Първата причина е, че поне засега е супер евтино да караш електро кола (2-3 лв на 100 км) и ‘допълване’ за 80 ст. (как звучи само) няма да притесни никой. Втората причина да искаме да ‘допълним’ е (също засега) сравнително ограниченият пробег на електромобилите от около средно 150 км с едно зареждане на батерията. Тук, обаче, идва предупреждение, в случая на Nissan, против:

Ежедневното зареждане на литиево-йонната батерия догоре (98-100%), въпреки че е достатъчно заредена.

С други думи, производителят препоръчва да не дозареждате (излишно) своя LEAF догоре, когато нивото на заряд в батерията е над 80%, което всъщност означава редовно да го оставяте да ‘влиза’ в автоматичен цикъл на зареждане при ниво на заряда над 80 процента.

Ох, ама аз без да искам!

Ако се опитате да отваряте батерията или преднамерено да скъсявате живота й, знайте, че в случая с Nissan LEAF това е забранено. Уверени сме, че това ще бъде така и при всички останали производители. Освен това, по-добре не предприемайте някакви действия, свързани със сервизна поддръжка на батерията в неоторизиран сервиз. Резултатът, сигурни сме, знаете, може да бъде отпадане на гаранцията. Реално гаранцията едва ли ще отхвърля директно възможността за ‘намеса’ от страна на независим техник/сервиз, но сме почти убедени, че автопроизводителите ще си запазват правото да я отменят, ако превозното средство не е обслужвано в техен сервиз. Честно казано в първите няколко години от разпространението на електромобилите едва ли ще има сервизи (освен на самите производители), които да ги обслужват, а и не се очаква да има особена нужда от сервизна поддръжка на батерията, но все пак е добре да се съобразявате с горната препоръка, защото ‘без да искам’ вероятно няма да ви помогне.

Внимавайте с огъня и водата

Това звучи малко ‘каскадьорско’, но, да, ако батерията бъде изложена на огън или пък решите да минете през реката, докато сте на екскурзия и част от маршрута ви е по черен път, може да получи повреда, която гаранцията не покрива. А батериите са скъпи. Едва ли ще хукнете през долчинките с новия си електромобил, но в потребителските ръководства има предупреждения за всякакви случаи. Защо ли?

Иначе казано хората си ‘връзват гащите’. Батериите са капсуловани и добре защитени, но по-добре не мислете, че карате амфибия.

Гледайте, да не се ‘зазида’

В електромобилното общество придоби известност случката ‘зазида’ ли се Tesla с батериите си, затова да разясним малко нещата и тук.

Tesla ни препоръчва да не оставяме колата дълго време с почти празна батерия, а Nissan направо казва в потребителското ръководство (както вече споменахме по-горе): “Не оставяйте електромобила без заряд или много малко заряд в батерията повече от 14 дена, в противен случай гаранцията отпада.”

Към това добавяме следната добра препоръка на производителя:

Литиево-йонната батерия се разрежда постепенно, ако превозното средство е паркирано продължително време. Nissan препоръчва зареждане на литиево-йонната батерия на всеки три месеца в режима за дълъг живот, което ще поддържа батерията в добро състояние. Не оставяйте своята литиево-йонна батерията изцяло разредена или с много малко заряд за дълги периоди от време.

Всъщност, това се случва с всички други устройства, които работят с батерии, така че сме свикнали, но ако чифт изтощени батерии за фотоапарат може да подмените бързо и лесно, като си купите нови от първото магазинче, електромобилните батерии не влизат в ‘тази леснина’.

Един друг съвет, с който може да удължите живота на своята батерия, е да не използвате прекалено често функцията за бърза зареждане. Иначе казано, не е за препоръчване да изминавате разстояния 2-3 пъти по-дълги от максималния пробег с едно зареждане последователно, като след всяко ‘изцеждане’ използвате бързото зареждане за 20 мин, след което да потегляте отново. Да, казвали сме вече, че така може да стигнете лесно от Бургас до София по магистрала Тракия, с 2 междинни зареждания.

Когато купувате своя нов електромобил със сигурност ще трябва да подпишете гаранцията след като дилърът ви разясни описаните в тази статия и други важни неща, свързани с употребата. Ние пък ви призоваваме отново да обърнете сериозно внимание на ръководството за потребителя – там има много важни уточнения и препоръки, които със сигурност ще ви спестят много главоболия и, разбира се, пари. В eCars.bg и Elektromobili.bg винаги ще може да намерите много материали и препоръки, свързани с батериите (и всичко останало) на електромобилите, затова следете редовно нашите публикации и се осведомявайте навреме!

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *