Колко ток ще платиш, ако заредят електромобил при теб
Днес се случи на два пъти да помогна за зареждане на Tesla Model S. Звъннаха ми от морето, където на нашенско семейство на гости са французи обикалящи Европа с Model S. Труден случай, защото не си носят червения трифазен CEE адаптер, с който може да заредят в повечето молове из България, а само синия, който е по-вероятно да намериш по къмпингите. А бързи зарядни станции ще имаме скоро, но сега още се работи по проекта. Междувременно можеш да намираш и качваш места за зареждане в нашия заряден локатор VsichkoTok.bg…
Малко след това направих връзка за Model S човек, който тръгва от София и наредихме нещата да може да зареди в Русе на път за Букурещ.
По-късно от морето ми звъннаха отново с резонен въпрос. Хората, при които Model S се зарежда (от битов контакт), попитали колко ток ще дръпне колата. С други думи колко ще струва, та да поискат от собственика на колата да им покрие разхода за ток. Затова реших да напиша блог по темата, за да може хората, които предоставят ток за зареждане на електромобил да знаят колко (им) струва това.
Слагам им в скоби в случай че някой реши да не иска пари за зареждането.
Всъщност, сметката се прави лесно. Обикновено повечето електромобили дърпат от битов контакт на 220V по 2 кВт (не по 3 кВт колкото е максималната мощност). За един час (по цени на ЧЕЗ) това струва (направена е корекция в стойността на нощната тарифа след уместни коментари по блога):
- ~ 23 ст. с ДДС (2 кВт х ~11.5 ст на кВтч) при зареждане на нощна тарифа;
- ~ 20 ст. с ДДС (2 кВт х ~10 ст на кВтч) при зареждане на нощна тарифа;
- ~ 40 ст. с ДДС (2 кВт х ~20 ст. на кВтч) на дневна тарифа.
Дори не ти е нужно да знаеш колко голяма е батерията на електромобила. Просто умножаваш часовете на зареждане по тарифата. Ако колата е включена в продължение на примерно 8 часа в контакта ти, това струва:
- 1.84 лв за 8 ч. на нощна тарифа (8 ч. по 2 кВт = 16 кВтч х 11.5 ст. на кВтч = 1.84 лв);
- 1.60 лв за 8 ч. на нощна тарифа (8 ч. по 2 кВт = 16 кВтч х 10 ст. на кВтч = 1.60 лв);
- 3.20 лв за 8 ч. на дневна тарифа (8 ч. по 2 кВт = 16 кВтч х 20 ст. на кВтч = 3.20 лв).
Примерът с 8-те часа е, защото повечето електромобили на пазара ще се заредят почти догоре за 8 часа. Бавно е, но затова са зарядните станции – на тях става (доста) по-бързо. Там и цените за зареждане обикновено са различни.
Добавка: Първоначалният вариант на блога съдържаше добавката, че при зареждане на електромобилите има 10-12% загуби. От съображения, че може да предизвика объркване премахнах този параграф, но реших да го върна след засягане на въпроса в коментарите. Загубите имат значение само за шофьора на електромобила, но не и за собственика на електромера. Ако електромерът показва изразходени 20 кВтч, толкова ще трябва да се платят. Загуби от 10-12% означава, че шофьорът на електромобила ще разполага с 10-12% по-малко или иначе казано ако заредиш 22 кВтч, реално ще имаш достъп до 20 кВтч, защото 2 кВтч се губят в процеса на зареждане като отдадена топлина, енергия консумирана за поддръжка на работата на различни устройства в електромобила и др.
Изключение при зареждане от битов контакт прави Tesla Model S, заради доста по-голямата си 85 кВтч батерия. Ако е празна, може да идат над 40 часа, за да я заредиш от битов контакт на 220V догоре. Затова Tesla изгражда Supercharger зарядни станции, на които зареждането на Model S е безплатно и отнема 40 мин до 80% или малко повече от час за пълно зареждане. Според сайта на компанията, до края на 2015 г. в България трябва да има две такива станции по коридора от Сърбия към Турция.
И накрая, оставям на теб да прецениш дали да черпиш притежателя на електромобил в нужда едно зареждане или да поискаш да си плати изхарчения ток. Ако е лев, два и ти е било полезно да научиш нещо за електромобилите (и да се повозиш) може да го поемеш ти. Ако пък е 10-15 лв за пълно Tesla зареждане, нещата са други. Изборът е твой.
Какъвто и да е случаят:
- Сега си по-подготвен/а по въпроса колко струва зареждане на електромобил от битов контакт;
- Помощта ти може да е (без)ценна; и
- Най-вероятно всички ще са доволни.
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.
Comments (90)
V Sofia plashtame po 14 stotinki na kWh prez noshtta 🙁
Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.
[QUOTE=firesword:1548]Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.[/QUOTE]
Ще променя стойностите за нощна тарифа, защото наистина са различни от момента, когато при събиране на всички компоненти съм сметнал малко над 10 ст. Сега е 11.5 ст., което например на всеки заредени 1000 кВтч прави разлика от 11.5 лв. и е редно да се отчетат. 1000 кВтч са да заредиш 50 пъти 20 кВтч батерия (грубо), което е 2 месеца употреба с 25 пълни заряда месечно (нощем). Общо дава 6 х 11.5 – близо 70 лв повече годишно тази разлика от стотинка и половина.
Prav si, firesword, toku-shto namerih
http://www.daspestimtok.com/uploads/1/1/7/3/11737274/electricity_prices_cez_household_2014-10-01.pdf
Martin, blagodarja ti za interesnata statija 🙂 No imaj pred vid i efektivnostta pri zarezhdaneto, kojto v naj-dobrija sluchaj e okolo 85% 🙂
http://my.teslamotors.com/de_DE/forum/forums/how-much-does-it-cost-fully-charge-model-s-85
Чудесно, радвам се, че е полезен блогът. При Tesla са така нещата наистина.
Сега малко съжалявам, че изтрих параграфа за загубите, който присъстваше в първоначалната версия на блога, защото реших, че може да предизвика объркване и грешна асоциация.
Не при всички електромобили е като при Tesla, затова бях заложил един ред, в който давам средно 10% загуби при зареждане. При моя Туизи например постоянно правя замервания. При общ капацитет 7.1 кВтч, от 1 до 100% уредът показа заредени 7.6 кВтч, което дава около 7% загуби. Засичал съм и 8%.
V Sofia plashtame po 14 stotinki na kWh prez noshtta 🙁
Да си призная не съм чел много по въпроса със загубите. Но 7-8% ми се струват адски малко, толкова са загубите само от зарядното устройство, за което прочетох сега , че в началото били към 70% ефективност , после switch mode power supply ги дигнал на 80 и нещо %, а имало вече и zero voltage незнамси квоси, което стигало 96. Та мисълта ми е че това 7.6квч е ОК, уреда го измерва, но не го съпоставяй на 7.1, защото вероятно не пълниш цялата батерия , нали има и запас. Най-точно ще е ако тръгнеш с пълно Туизи и като стане време за зареждане, електрониката в колата да ти каже колко квч е изразходило до тук, след това зареждаш и с уреда съпоставяш двете цифри. Така мисля аз. Друг пример – аз имам устройство, което мери заряда но с USB. Сметката показва че за да заредя таблета ми ~4000mah батерия, отиват около 6000!
Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.
Ммм, не съм съгласен с това. Загубите не са толкова големи и преди да напиша това в предния коментар съм проучил и мерил доста. Батерията на туизито е с общ капацитет 7.1 кВтч и с използваем 6 кВтч.
Туизи като цяло не е толкова показател, заради супер опростената система. При Mitsubishi i-MiEV, например, загубите са около 12%. Вероятно е по-добре да говорим за средни загуби от 12% отколкото за 10%, които първоначално смятах взимайки предвид малки електромобили като Туизи.
Но идеята на блога е повече хора да разберат колко струва зареждането (плюс минус 10% и други неща ще ги използвам при по-конкретни блогове за ефективност ).
[QUOTE=firesword:1548]Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.[/QUOTE]
Ще променя стойностите за нощна тарифа, защото наистина са различни от момента, когато при събиране на всички компоненти съм сметнал малко над 10 ст. Сега е 11.5 ст., което например на всеки заредени 1000 кВтч прави разлика от 11.5 лв. и е редно да се отчетат. 1000 кВтч са да заредиш 50 пъти 20 кВтч батерия (грубо), което е 2 месеца употреба с 25 пълни заряда месечно (нощем). Общо дава 6 х 11.5 – близо 70 лв повече годишно тази разлика от стотинка и половина.
Prav si, firesword, toku-shto namerih
http://www.daspestimtok.com/uploads/1/1/7/3/11737274/electricity_prices_cez_household_2014-10-01.pdf
Martin, blagodarja ti za interesnata statija 🙂 No imaj pred vid i efektivnostta pri zarezhdaneto, kojto v naj-dobrija sluchaj e okolo 85% 🙂
http://my.teslamotors.com/de_DE/forum/forums/how-much-does-it-cost-fully-charge-model-s-85
Охо, не видях, че си поправил блога. Много си прав, че сметката се получава с часовете зареждане. Това колко са загубите, и колко са големи батериите е леко в страни от тази тема. Сега си спомням, че даже преди време имах идея точно за този блог, но така и не ти предложих. Благодаря , че го написа, основната идея е видна, кое колко струва. Сигурен съм, че има хора които си мислят, че за една нощ електромобила би им навъртял не по-малко от 20 лева сметка, а това съвсем не е така. М/у другото вчера видях място за зареждане, което трябва да се провери – Мега Мол на тунела Люлин, долния паркинг, срещу апарата за таксуване на билети, има шуко и червен контакт 6 пина, един до друг. Сложени са обаче на колона, а не на паркова клетка, та не съм 100% сигурен.
Ааа ми ще мина през тоз Мега Мол – то явно е като в другите молове, разпределителна кутия с контакт 220V и 380V. Имам да минавам през мол София за същото, та ще ги комбинирам.
Чудесно, радвам се, че е полезен блогът. При Tesla са така нещата наистина.
Сега малко съжалявам, че изтрих параграфа за загубите, който присъстваше в първоначалната версия на блога, защото реших, че може да предизвика объркване и грешна асоциация.
Не при всички електромобили е като при Tesla, затова бях заложил един ред, в който давам средно 10% загуби при зареждане. При моя Туизи например постоянно правя замервания. При общ капацитет 7.1 кВтч, от 1 до 100% уредът показа заредени 7.6 кВтч, което дава около 7% загуби. Засичал съм и 8%.
Да си призная не съм чел много по въпроса със загубите. Но 7-8% ми се струват адски малко, толкова са загубите само от зарядното устройство, за което прочетох сега , че в началото били към 70% ефективност , после switch mode power supply ги дигнал на 80 и нещо %, а имало вече и zero voltage незнамси квоси, което стигало 96. Та мисълта ми е че това 7.6квч е ОК, уреда го измерва, но не го съпоставяй на 7.1, защото вероятно не пълниш цялата батерия , нали има и запас. Най-точно ще е ако тръгнеш с пълно Туизи и като стане време за зареждане, електрониката в колата да ти каже колко квч е изразходило до тук, след това зареждаш и с уреда съпоставяш двете цифри. Така мисля аз. Друг пример – аз имам устройство, което мери заряда но с USB. Сметката показва че за да заредя таблета ми ~4000mah батерия, отиват около 6000!
Ммм, не съм съгласен с това. Загубите не са толкова големи и преди да напиша това в предния коментар съм проучил и мерил доста. Батерията на туизито е с общ капацитет 7.1 кВтч и с използваем 6 кВтч.
Туизи като цяло не е толкова показател, заради супер опростената система. При Mitsubishi i-MiEV, например, загубите са около 12%. Вероятно е по-добре да говорим за средни загуби от 12% отколкото за 10%, които първоначално смятах взимайки предвид малки електромобили като Туизи.
Но идеята на блога е повече хора да разберат колко струва зареждането (плюс минус 10% и други неща ще ги използвам при по-конкретни блогове за ефективност ).
Охо, не видях, че си поправил блога. Много си прав, че сметката се получава с часовете зареждане. Това колко са загубите, и колко са големи батериите е леко в страни от тази тема. Сега си спомням, че даже преди време имах идея точно за този блог, но така и не ти предложих. Благодаря , че го написа, основната идея е видна, кое колко струва. Сигурен съм, че има хора които си мислят, че за една нощ електромобила би им навъртял не по-малко от 20 лева сметка, а това съвсем не е така. М/у другото вчера видях място за зареждане, което трябва да се провери – Мега Мол на тунела Люлин, долния паркинг, срещу апарата за таксуване на билети, има шуко и червен контакт 6 пина, един до друг. Сложени са обаче на колона, а не на паркова клетка, та не съм 100% сигурен.
Ааа ми ще мина през тоз Мега Мол – то явно е като в другите молове, разпределителна кутия с контакт 220V и 380V. Имам да минавам през мол София за същото, та ще ги комбинирам.
V Sofia plashtame po 14 stotinki na kWh prez noshtta 🙁
Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.
[QUOTE=firesword:1548]Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.[/QUOTE]
Ще променя стойностите за нощна тарифа, защото наистина са различни от момента, когато при събиране на всички компоненти съм сметнал малко над 10 ст. Сега е 11.5 ст., което например на всеки заредени 1000 кВтч прави разлика от 11.5 лв. и е редно да се отчетат. 1000 кВтч са да заредиш 50 пъти 20 кВтч батерия (грубо), което е 2 месеца употреба с 25 пълни заряда месечно (нощем). Общо дава 6 х 11.5 – близо 70 лв повече годишно тази разлика от стотинка и половина.
Prav si, firesword, toku-shto namerih
http://www.daspestimtok.com/uploads/1/1/7/3/11737274/electricity_prices_cez_household_2014-10-01.pdf
Martin, blagodarja ti za interesnata statija 🙂 No imaj pred vid i efektivnostta pri zarezhdaneto, kojto v naj-dobrija sluchaj e okolo 85% 🙂
http://my.teslamotors.com/de_DE/forum/forums/how-much-does-it-cost-fully-charge-model-s-85
Чудесно, радвам се, че е полезен блогът. При Tesla са така нещата наистина.
Сега малко съжалявам, че изтрих параграфа за загубите, който присъстваше в първоначалната версия на блога, защото реших, че може да предизвика объркване и грешна асоциация.
Не при всички електромобили е като при Tesla, затова бях заложил един ред, в който давам средно 10% загуби при зареждане. При моя Туизи например постоянно правя замервания. При общ капацитет 7.1 кВтч, от 1 до 100% уредът показа заредени 7.6 кВтч, което дава около 7% загуби. Засичал съм и 8%.
V Sofia plashtame po 14 stotinki na kWh prez noshtta 🙁
V Sofia plashtame po 14 stotinki na kWh prez noshtta 🙁
Да си призная не съм чел много по въпроса със загубите. Но 7-8% ми се струват адски малко, толкова са загубите само от зарядното устройство, за което прочетох сега , че в началото били към 70% ефективност , после switch mode power supply ги дигнал на 80 и нещо %, а имало вече и zero voltage незнамси квоси, което стигало 96. Та мисълта ми е че това 7.6квч е ОК, уреда го измерва, но не го съпоставяй на 7.1, защото вероятно не пълниш цялата батерия , нали има и запас. Най-точно ще е ако тръгнеш с пълно Туизи и като стане време за зареждане, електрониката в колата да ти каже колко квч е изразходило до тук, след това зареждаш и с уреда съпоставяш двете цифри. Така мисля аз. Друг пример – аз имам устройство, което мери заряда но с USB. Сметката показва че за да заредя таблета ми ~4000mah батерия, отиват около 6000!
Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.
Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.
[QUOTE=firesword:1548]Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.[/QUOTE]
Ще променя стойностите за нощна тарифа, защото наистина са различни от момента, когато при събиране на всички компоненти съм сметнал малко над 10 ст. Сега е 11.5 ст., което например на всеки заредени 1000 кВтч прави разлика от 11.5 лв. и е редно да се отчетат. 1000 кВтч са да заредиш 50 пъти 20 кВтч батерия (грубо), което е 2 месеца употреба с 25 пълни заряда месечно (нощем). Общо дава 6 х 11.5 – близо 70 лв повече годишно тази разлика от стотинка и половина.
Ммм, не съм съгласен с това. Загубите не са толкова големи и преди да напиша това в предния коментар съм проучил и мерил доста. Батерията на туизито е с общ капацитет 7.1 кВтч и с използваем 6 кВтч.
[QUOTE=firesword:1548]Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.[/QUOTE]
Ще променя стойностите за нощна тарифа, защото наистина са различни от момента, когато при събиране на всички компоненти съм сметнал малко над 10 ст. Сега е 11.5 ст., което например на всеки заредени 1000 кВтч прави разлика от 11.5 лв. и е редно да се отчетат. 1000 кВтч са да заредиш 50 пъти 20 кВтч батерия (грубо), което е 2 месеца употреба с 25 пълни заряда месечно (нощем). Общо дава 6 х 11.5 – близо 70 лв повече годишно тази разлика от стотинка и половина.
Туизи като цяло не е толкова показател, заради супер опростената система. При Mitsubishi i-MiEV, например, загубите са около 12%. Вероятно е по-добре да говорим за средни загуби от 12% отколкото за 10%, които първоначално смятах взимайки предвид малки електромобили като Туизи.
Но идеята на блога е повече хора да разберат колко струва зареждането (плюс минус 10% и други неща ще ги използвам при по-конкретни блогове за ефективност ).
Prav si, firesword, toku-shto namerih
http://www.daspestimtok.com/uploads/1/1/7/3/11737274/electricity_prices_cez_household_2014-10-01.pdf
Martin, blagodarja ti za interesnata statija 🙂 No imaj pred vid i efektivnostta pri zarezhdaneto, kojto v naj-dobrija sluchaj e okolo 85% 🙂
http://my.teslamotors.com/de_DE/forum/forums/how-much-does-it-cost-fully-charge-model-s-85
Охо, не видях, че си поправил блога. Много си прав, че сметката се получава с часовете зареждане. Това колко са загубите, и колко са големи батериите е леко в страни от тази тема. Сега си спомням, че даже преди време имах идея точно за този блог, но така и не ти предложих. Благодаря , че го написа, основната идея е видна, кое колко струва. Сигурен съм, че има хора които си мислят, че за една нощ електромобила би им навъртял не по-малко от 20 лева сметка, а това съвсем не е така. М/у другото вчера видях място за зареждане, което трябва да се провери – Мега Мол на тунела Люлин, долния паркинг, срещу апарата за таксуване на билети, има шуко и червен контакт 6 пина, един до друг. Сложени са обаче на колона, а не на паркова клетка, та не съм 100% сигурен.
Prav si, firesword, toku-shto namerih
http://www.daspestimtok.com/uploads/1/1/7/3/11737274/electricity_prices_cez_household_2014-10-01.pdf
Martin, blagodarja ti za interesnata statija 🙂 No imaj pred vid i efektivnostta pri zarezhdaneto, kojto v naj-dobrija sluchaj e okolo 85% 🙂
http://my.teslamotors.com/de_DE/forum/forums/how-much-does-it-cost-fully-charge-model-s-85
Чудесно, радвам се, че е полезен блогът. При Tesla са така нещата наистина.
Сега малко съжалявам, че изтрих параграфа за загубите, който присъстваше в първоначалната версия на блога, защото реших, че може да предизвика объркване и грешна асоциация.
Не при всички електромобили е като при Tesla, затова бях заложил един ред, в който давам средно 10% загуби при зареждане. При моя Туизи например постоянно правя замервания. При общ капацитет 7.1 кВтч, от 1 до 100% уредът показа заредени 7.6 кВтч, което дава около 7% загуби. Засичал съм и 8%.
Ааа ми ще мина през тоз Мега Мол – то явно е като в другите молове, разпределителна кутия с контакт 220V и 380V. Имам да минавам през мол София за същото, та ще ги комбинирам.
Чудесно, радвам се, че е полезен блогът. При Tesla са така нещата наистина.
Сега малко съжалявам, че изтрих параграфа за загубите, който присъстваше в първоначалната версия на блога, защото реших, че може да предизвика объркване и грешна асоциация.
Не при всички електромобили е като при Tesla, затова бях заложил един ред, в който давам средно 10% загуби при зареждане. При моя Туизи например постоянно правя замервания. При общ капацитет 7.1 кВтч, от 1 до 100% уредът показа заредени 7.6 кВтч, което дава около 7% загуби. Засичал съм и 8%.
Да си призная не съм чел много по въпроса със загубите. Но 7-8% ми се струват адски малко, толкова са загубите само от зарядното устройство, за което прочетох сега , че в началото били към 70% ефективност , после switch mode power supply ги дигнал на 80 и нещо %, а имало вече и zero voltage незнамси квоси, което стигало 96. Та мисълта ми е че това 7.6квч е ОК, уреда го измерва, но не го съпоставяй на 7.1, защото вероятно не пълниш цялата батерия , нали има и запас. Най-точно ще е ако тръгнеш с пълно Туизи и като стане време за зареждане, електрониката в колата да ти каже колко квч е изразходило до тук, след това зареждаш и с уреда съпоставяш двете цифри. Така мисля аз. Друг пример – аз имам устройство, което мери заряда но с USB. Сметката показва че за да заредя таблета ми ~4000mah батерия, отиват около 6000!
Да си призная не съм чел много по въпроса със загубите. Но 7-8% ми се струват адски малко, толкова са загубите само от зарядното устройство, за което прочетох сега , че в началото били към 70% ефективност , после switch mode power supply ги дигнал на 80 и нещо %, а имало вече и zero voltage незнамси квоси, което стигало 96. Та мисълта ми е че това 7.6квч е ОК, уреда го измерва, но не го съпоставяй на 7.1, защото вероятно не пълниш цялата батерия , нали има и запас. Най-точно ще е ако тръгнеш с пълно Туизи и като стане време за зареждане, електрониката в колата да ти каже колко квч е изразходило до тук, след това зареждаш и с уреда съпоставяш двете цифри. Така мисля аз. Друг пример – аз имам устройство, което мери заряда но с USB. Сметката показва че за да заредя таблета ми ~4000mah батерия, отиват около 6000!
Ммм, не съм съгласен с това. Загубите не са толкова големи и преди да напиша това в предния коментар съм проучил и мерил доста. Батерията на туизито е с общ капацитет 7.1 кВтч и с използваем 6 кВтч.
Ммм, не съм съгласен с това. Загубите не са толкова големи и преди да напиша това в предния коментар съм проучил и мерил доста. Батерията на туизито е с общ капацитет 7.1 кВтч и с използваем 6 кВтч.
Туизи като цяло не е толкова показател, заради супер опростената система. При Mitsubishi i-MiEV, например, загубите са около 12%. Вероятно е по-добре да говорим за средни загуби от 12% отколкото за 10%, които първоначално смятах взимайки предвид малки електромобили като Туизи.
Но идеята на блога е повече хора да разберат колко струва зареждането (плюс минус 10% и други неща ще ги използвам при по-конкретни блогове за ефективност ).
Туизи като цяло не е толкова показател, заради супер опростената система. При Mitsubishi i-MiEV, например, загубите са около 12%. Вероятно е по-добре да говорим за средни загуби от 12% отколкото за 10%, които първоначално смятах взимайки предвид малки електромобили като Туизи.
Но идеята на блога е повече хора да разберат колко струва зареждането (плюс минус 10% и други неща ще ги използвам при по-конкретни блогове за ефективност ).
V Sofia plashtame po 14 stotinki na kWh prez noshtta 🙁
Охо, не видях, че си поправил блога. Много си прав, че сметката се получава с часовете зареждане. Това колко са загубите, и колко са големи батериите е леко в страни от тази тема. Сега си спомням, че даже преди време имах идея точно за този блог, но така и не ти предложих. Благодаря , че го написа, основната идея е видна, кое колко струва. Сигурен съм, че има хора които си мислят, че за една нощ електромобила би им навъртял не по-малко от 20 лева сметка, а това съвсем не е така. М/у другото вчера видях място за зареждане, което трябва да се провери – Мега Мол на тунела Люлин, долния паркинг, срещу апарата за таксуване на билети, има шуко и червен контакт 6 пина, един до друг. Сложени са обаче на колона, а не на паркова клетка, та не съм 100% сигурен.
Охо, не видях, че си поправил блога. Много си прав, че сметката се получава с часовете зареждане. Това колко са загубите, и колко са големи батериите е леко в страни от тази тема. Сега си спомням, че даже преди време имах идея точно за този блог, но така и не ти предложих. Благодаря , че го написа, основната идея е видна, кое колко струва. Сигурен съм, че има хора които си мислят, че за една нощ електромобила би им навъртял не по-малко от 20 лева сметка, а това съвсем не е така. М/у другото вчера видях място за зареждане, което трябва да се провери – Мега Мол на тунела Люлин, долния паркинг, срещу апарата за таксуване на билети, има шуко и червен контакт 6 пина, един до друг. Сложени са обаче на колона, а не на паркова клетка, та не съм 100% сигурен.
Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.
Ааа ми ще мина през тоз Мега Мол – то явно е като в другите молове, разпределителна кутия с контакт 220V и 380V. Имам да минавам през мол София за същото, та ще ги комбинирам.
[QUOTE=firesword:1548]Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.[/QUOTE]
Ще променя стойностите за нощна тарифа, защото наистина са различни от момента, когато при събиране на всички компоненти съм сметнал малко над 10 ст. Сега е 11.5 ст., което например на всеки заредени 1000 кВтч прави разлика от 11.5 лв. и е редно да се отчетат. 1000 кВтч са да заредиш 50 пъти 20 кВтч батерия (грубо), което е 2 месеца употреба с 25 пълни заряда месечно (нощем). Общо дава 6 х 11.5 – близо 70 лв повече годишно тази разлика от стотинка и половина.
Ааа ми ще мина през тоз Мега Мол – то явно е като в другите молове, разпределителна кутия с контакт 220V и 380V. Имам да минавам през мол София за същото, та ще ги комбинирам.
Prav si, firesword, toku-shto namerih
http://www.daspestimtok.com/uploads/1/1/7/3/11737274/electricity_prices_cez_household_2014-10-01.pdf
Martin, blagodarja ti za interesnata statija 🙂 No imaj pred vid i efektivnostta pri zarezhdaneto, kojto v naj-dobrija sluchaj e okolo 85% 🙂
http://my.teslamotors.com/de_DE/forum/forums/how-much-does-it-cost-fully-charge-model-s-85
V Sofia plashtame po 14 stotinki na kWh prez noshtta 🙁
Чудесно, радвам се, че е полезен блогът. При Tesla са така нещата наистина.
Сега малко съжалявам, че изтрих параграфа за загубите, който присъстваше в първоначалната версия на блога, защото реших, че може да предизвика объркване и грешна асоциация.
Не при всички електромобили е като при Tesla, затова бях заложил един ред, в който давам средно 10% загуби при зареждане. При моя Туизи например постоянно правя замервания. При общ капацитет 7.1 кВтч, от 1 до 100% уредът показа заредени 7.6 кВтч, което дава около 7% загуби. Засичал съм и 8%.
Да си призная не съм чел много по въпроса със загубите. Но 7-8% ми се струват адски малко, толкова са загубите само от зарядното устройство, за което прочетох сега , че в началото били към 70% ефективност , после switch mode power supply ги дигнал на 80 и нещо %, а имало вече и zero voltage незнамси квоси, което стигало 96. Та мисълта ми е че това 7.6квч е ОК, уреда го измерва, но не го съпоставяй на 7.1, защото вероятно не пълниш цялата батерия , нали има и запас. Най-точно ще е ако тръгнеш с пълно Туизи и като стане време за зареждане, електрониката в колата да ти каже колко квч е изразходило до тук, след това зареждаш и с уреда съпоставяш двете цифри. Така мисля аз. Друг пример – аз имам устройство, което мери заряда но с USB. Сметката показва че за да заредя таблета ми ~4000mah батерия, отиват около 6000!
Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.
[QUOTE=firesword:1548]Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.[/QUOTE]
Ще променя стойностите за нощна тарифа, защото наистина са различни от момента, когато при събиране на всички компоненти съм сметнал малко над 10 ст. Сега е 11.5 ст., което например на всеки заредени 1000 кВтч прави разлика от 11.5 лв. и е редно да се отчетат. 1000 кВтч са да заредиш 50 пъти 20 кВтч батерия (грубо), което е 2 месеца употреба с 25 пълни заряда месечно (нощем). Общо дава 6 х 11.5 – близо 70 лв повече годишно тази разлика от стотинка и половина.
Ммм, не съм съгласен с това. Загубите не са толкова големи и преди да напиша това в предния коментар съм проучил и мерил доста. Батерията на туизито е с общ капацитет 7.1 кВтч и с използваем 6 кВтч.
Туизи като цяло не е толкова показател, заради супер опростената система. При Mitsubishi i-MiEV, например, загубите са около 12%. Вероятно е по-добре да говорим за средни загуби от 12% отколкото за 10%, които първоначално смятах взимайки предвид малки електромобили като Туизи.
Но идеята на блога е повече хора да разберат колко струва зареждането (плюс минус 10% и други неща ще ги използвам при по-конкретни блогове за ефективност ).
Prav si, firesword, toku-shto namerih
http://www.daspestimtok.com/uploads/1/1/7/3/11737274/electricity_prices_cez_household_2014-10-01.pdf
Martin, blagodarja ti za interesnata statija 🙂 No imaj pred vid i efektivnostta pri zarezhdaneto, kojto v naj-dobrija sluchaj e okolo 85% 🙂
http://my.teslamotors.com/de_DE/forum/forums/how-much-does-it-cost-fully-charge-model-s-85
Чудесно, радвам се, че е полезен блогът. При Tesla са така нещата наистина.
Сега малко съжалявам, че изтрих параграфа за загубите, който присъстваше в първоначалната версия на блога, защото реших, че може да предизвика объркване и грешна асоциация.
Не при всички електромобили е като при Tesla, затова бях заложил един ред, в който давам средно 10% загуби при зареждане. При моя Туизи например постоянно правя замервания. При общ капацитет 7.1 кВтч, от 1 до 100% уредът показа заредени 7.6 кВтч, което дава около 7% загуби. Засичал съм и 8%.
Охо, не видях, че си поправил блога. Много си прав, че сметката се получава с часовете зареждане. Това колко са загубите, и колко са големи батериите е леко в страни от тази тема. Сега си спомням, че даже преди време имах идея точно за този блог, но така и не ти предложих. Благодаря , че го написа, основната идея е видна, кое колко струва. Сигурен съм, че има хора които си мислят, че за една нощ електромобила би им навъртял не по-малко от 20 лева сметка, а това съвсем не е така. М/у другото вчера видях място за зареждане, което трябва да се провери – Мега Мол на тунела Люлин, долния паркинг, срещу апарата за таксуване на билети, има шуко и червен контакт 6 пина, един до друг. Сложени са обаче на колона, а не на паркова клетка, та не съм 100% сигурен.
Да си призная не съм чел много по въпроса със загубите. Но 7-8% ми се струват адски малко, толкова са загубите само от зарядното устройство, за което прочетох сега , че в началото били към 70% ефективност , после switch mode power supply ги дигнал на 80 и нещо %, а имало вече и zero voltage незнамси квоси, което стигало 96. Та мисълта ми е че това 7.6квч е ОК, уреда го измерва, но не го съпоставяй на 7.1, защото вероятно не пълниш цялата батерия , нали има и запас. Най-точно ще е ако тръгнеш с пълно Туизи и като стане време за зареждане, електрониката в колата да ти каже колко квч е изразходило до тук, след това зареждаш и с уреда съпоставяш двете цифри. Така мисля аз. Друг пример – аз имам устройство, което мери заряда но с USB. Сметката показва че за да заредя таблета ми ~4000mah батерия, отиват около 6000!
Ааа ми ще мина през тоз Мега Мол – то явно е като в другите молове, разпределителна кутия с контакт 220V и 380V. Имам да минавам през мол София за същото, та ще ги комбинирам.
Ммм, не съм съгласен с това. Загубите не са толкова големи и преди да напиша това в предния коментар съм проучил и мерил доста. Батерията на туизито е с общ капацитет 7.1 кВтч и с използваем 6 кВтч.
Туизи като цяло не е толкова показател, заради супер опростената система. При Mitsubishi i-MiEV, например, загубите са около 12%. Вероятно е по-добре да говорим за средни загуби от 12% отколкото за 10%, които първоначално смятах взимайки предвид малки електромобили като Туизи.
Но идеята на блога е повече хора да разберат колко струва зареждането (плюс минус 10% и други неща ще ги използвам при по-конкретни блогове за ефективност ).
Охо, не видях, че си поправил блога. Много си прав, че сметката се получава с часовете зареждане. Това колко са загубите, и колко са големи батериите е леко в страни от тази тема. Сега си спомням, че даже преди време имах идея точно за този блог, но така и не ти предложих. Благодаря , че го написа, основната идея е видна, кое колко струва. Сигурен съм, че има хора които си мислят, че за една нощ електромобила би им навъртял не по-малко от 20 лева сметка, а това съвсем не е така. М/у другото вчера видях място за зареждане, което трябва да се провери – Мега Мол на тунела Люлин, долния паркинг, срещу апарата за таксуване на билети, има шуко и червен контакт 6 пина, един до друг. Сложени са обаче на колона, а не на паркова клетка, та не съм 100% сигурен.
Ааа ми ще мина през тоз Мега Мол – то явно е като в другите молове, разпределителна кутия с контакт 220V и 380V. Имам да минавам през мол София за същото, та ще ги комбинирам.
V Sofia plashtame po 14 stotinki na kWh prez noshtta 🙁
Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.
[QUOTE=firesword:1548]Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.[/QUOTE]
Ще променя стойностите за нощна тарифа, защото наистина са различни от момента, когато при събиране на всички компоненти съм сметнал малко над 10 ст. Сега е 11.5 ст., което например на всеки заредени 1000 кВтч прави разлика от 11.5 лв. и е редно да се отчетат. 1000 кВтч са да заредиш 50 пъти 20 кВтч батерия (грубо), което е 2 месеца употреба с 25 пълни заряда месечно (нощем). Общо дава 6 х 11.5 – близо 70 лв повече годишно тази разлика от стотинка и половина.
Prav si, firesword, toku-shto namerih
http://www.daspestimtok.com/uploads/1/1/7/3/11737274/electricity_prices_cez_household_2014-10-01.pdf
Martin, blagodarja ti za interesnata statija 🙂 No imaj pred vid i efektivnostta pri zarezhdaneto, kojto v naj-dobrija sluchaj e okolo 85% 🙂
http://my.teslamotors.com/de_DE/forum/forums/how-much-does-it-cost-fully-charge-model-s-85
Чудесно, радвам се, че е полезен блогът. При Tesla са така нещата наистина.
Сега малко съжалявам, че изтрих параграфа за загубите, който присъстваше в първоначалната версия на блога, защото реших, че може да предизвика объркване и грешна асоциация.
Не при всички електромобили е като при Tesla, затова бях заложил един ред, в който давам средно 10% загуби при зареждане. При моя Туизи например постоянно правя замервания. При общ капацитет 7.1 кВтч, от 1 до 100% уредът показа заредени 7.6 кВтч, което дава около 7% загуби. Засичал съм и 8%.
Да си призная не съм чел много по въпроса със загубите. Но 7-8% ми се струват адски малко, толкова са загубите само от зарядното устройство, за което прочетох сега , че в началото били към 70% ефективност , после switch mode power supply ги дигнал на 80 и нещо %, а имало вече и zero voltage незнамси квоси, което стигало 96. Та мисълта ми е че това 7.6квч е ОК, уреда го измерва, но не го съпоставяй на 7.1, защото вероятно не пълниш цялата батерия , нали има и запас. Най-точно ще е ако тръгнеш с пълно Туизи и като стане време за зареждане, електрониката в колата да ти каже колко квч е изразходило до тук, след това зареждаш и с уреда съпоставяш двете цифри. Така мисля аз. Друг пример – аз имам устройство, което мери заряда но с USB. Сметката показва че за да заредя таблета ми ~4000mah батерия, отиват около 6000!
Ммм, не съм съгласен с това. Загубите не са толкова големи и преди да напиша това в предния коментар съм проучил и мерил доста. Батерията на туизито е с общ капацитет 7.1 кВтч и с използваем 6 кВтч.
Туизи като цяло не е толкова показател, заради супер опростената система. При Mitsubishi i-MiEV, например, загубите са около 12%. Вероятно е по-добре да говорим за средни загуби от 12% отколкото за 10%, които първоначално смятах взимайки предвид малки електромобили като Туизи.
Но идеята на блога е повече хора да разберат колко струва зареждането (плюс минус 10% и други неща ще ги използвам при по-конкретни блогове за ефективност ).
Охо, не видях, че си поправил блога. Много си прав, че сметката се получава с часовете зареждане. Това колко са загубите, и колко са големи батериите е леко в страни от тази тема. Сега си спомням, че даже преди време имах идея точно за този блог, но така и не ти предложих. Благодаря , че го написа, основната идея е видна, кое колко струва. Сигурен съм, че има хора които си мислят, че за една нощ електромобила би им навъртял не по-малко от 20 лева сметка, а това съвсем не е така. М/у другото вчера видях място за зареждане, което трябва да се провери – Мега Мол на тунела Люлин, долния паркинг, срещу апарата за таксуване на билети, има шуко и червен контакт 6 пина, един до друг. Сложени са обаче на колона, а не на паркова клетка, та не съм 100% сигурен.
Ааа ми ще мина през тоз Мега Мол – то явно е като в другите молове, разпределителна кутия с контакт 220V и 380V. Имам да минавам през мол София за същото, та ще ги комбинирам.
V Sofia plashtame po 14 stotinki na kWh prez noshtta 🙁
Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.
[QUOTE=firesword:1548]Гледам си последната фактура от ЧЕЗ при мене са ~ 13.5 и 6. Като сложиш различните добавки ми идват към 4 стотинки отгоре независимо от дневна/нощна, стават съответно 17.5 и 10, като туриме и ДДС, стават 21 и 12 стотинки грубо.[/QUOTE]
Ще променя стойностите за нощна тарифа, защото наистина са различни от момента, когато при събиране на всички компоненти съм сметнал малко над 10 ст. Сега е 11.5 ст., което например на всеки заредени 1000 кВтч прави разлика от 11.5 лв. и е редно да се отчетат. 1000 кВтч са да заредиш 50 пъти 20 кВтч батерия (грубо), което е 2 месеца употреба с 25 пълни заряда месечно (нощем). Общо дава 6 х 11.5 – близо 70 лв повече годишно тази разлика от стотинка и половина.
Prav si, firesword, toku-shto namerih
http://www.daspestimtok.com/uploads/1/1/7/3/11737274/electricity_prices_cez_household_2014-10-01.pdf
Martin, blagodarja ti za interesnata statija 🙂 No imaj pred vid i efektivnostta pri zarezhdaneto, kojto v naj-dobrija sluchaj e okolo 85% 🙂
http://my.teslamotors.com/de_DE/forum/forums/how-much-does-it-cost-fully-charge-model-s-85
Чудесно, радвам се, че е полезен блогът. При Tesla са така нещата наистина.
Сега малко съжалявам, че изтрих параграфа за загубите, който присъстваше в първоначалната версия на блога, защото реших, че може да предизвика объркване и грешна асоциация.
Не при всички електромобили е като при Tesla, затова бях заложил един ред, в който давам средно 10% загуби при зареждане. При моя Туизи например постоянно правя замервания. При общ капацитет 7.1 кВтч, от 1 до 100% уредът показа заредени 7.6 кВтч, което дава около 7% загуби. Засичал съм и 8%.
Да си призная не съм чел много по въпроса със загубите. Но 7-8% ми се струват адски малко, толкова са загубите само от зарядното устройство, за което прочетох сега , че в началото били към 70% ефективност , после switch mode power supply ги дигнал на 80 и нещо %, а имало вече и zero voltage незнамси квоси, което стигало 96. Та мисълта ми е че това 7.6квч е ОК, уреда го измерва, но не го съпоставяй на 7.1, защото вероятно не пълниш цялата батерия , нали има и запас. Най-точно ще е ако тръгнеш с пълно Туизи и като стане време за зареждане, електрониката в колата да ти каже колко квч е изразходило до тук, след това зареждаш и с уреда съпоставяш двете цифри. Така мисля аз. Друг пример – аз имам устройство, което мери заряда но с USB. Сметката показва че за да заредя таблета ми ~4000mah батерия, отиват около 6000!
Ммм, не съм съгласен с това. Загубите не са толкова големи и преди да напиша това в предния коментар съм проучил и мерил доста. Батерията на туизито е с общ капацитет 7.1 кВтч и с използваем 6 кВтч.
Туизи като цяло не е толкова показател, заради супер опростената система. При Mitsubishi i-MiEV, например, загубите са около 12%. Вероятно е по-добре да говорим за средни загуби от 12% отколкото за 10%, които първоначално смятах взимайки предвид малки електромобили като Туизи.
Но идеята на блога е повече хора да разберат колко струва зареждането (плюс минус 10% и други неща ще ги използвам при по-конкретни блогове за ефективност ).
Охо, не видях, че си поправил блога. Много си прав, че сметката се получава с часовете зареждане. Това колко са загубите, и колко са големи батериите е леко в страни от тази тема. Сега си спомням, че даже преди време имах идея точно за този блог, но така и не ти предложих. Благодаря , че го написа, основната идея е видна, кое колко струва. Сигурен съм, че има хора които си мислят, че за една нощ електромобила би им навъртял не по-малко от 20 лева сметка, а това съвсем не е така. М/у другото вчера видях място за зареждане, което трябва да се провери – Мега Мол на тунела Люлин, долния паркинг, срещу апарата за таксуване на билети, има шуко и червен контакт 6 пина, един до друг. Сложени са обаче на колона, а не на паркова клетка, та не съм 100% сигурен.
Ааа ми ще мина през тоз Мега Мол – то явно е като в другите молове, разпределителна кутия с контакт 220V и 380V. Имам да минавам през мол София за същото, та ще ги комбинирам.