В Тайланд почти няма електро коли, но правителството започва мега ЕМ програма
В този блог: В Тайланд има само петдесетина електромобила, но има супер план това да се промени.
Правителството на страната стартира план за 1.2 милиона електромобила в следващите две десетилетия, с първи електробуси и зарядни станции още до края на годината…
Както и в други държави, целта се смята за амбициозна и оптимистична дори при бързо разпространение на електромобилите. Но с вече засеченото от Mauna Loa Observatory в Хавай ниво на въглероден двуокис в атмосферата в размер на повече от 400 частици на милион през последния месец, трябва да се поставят и гонят супер динамично точно такива големи цели.
Бил съм в Банкок два пъти в края на 90-те години и тогава градът беше с най-големите задръствания в света. Чакаш 4-5 минути на незнайно колко дълга опашка на светофар, после като дойде ред пак толкова време се източва колоната. Кошмарна работа, с добавка супер жега и влага. Без климатик в кола е трудно поносимо.
Сега не зная как е, но вероятно е още по-задръстено. С добавяне на електромобили задръстванията няма грам да намалеят, но поне ще се започне преминаване към коли, които не допринасят за жегата и смога.
Затова, стратегията на настоящото тайландско правителство е разделена на четири части:
Фаза 1: Покрива тази и следващата година, като целта е пазарът да се отвори и да се провокира интересът на хората към електромобилите. Първоначално планират да пуснат 20 електробуса в Банкок до края на месеца и да ги направят общо 200 до края на 2017 г. Супер бройка, отвсякъде, досега не сме чували за такава цел!
Междувременно за 5,000 вносни електромобила няма да има данъци, което ще свали цената им до 15-85% по-високо от тази на сравними ДВГ коли. Изглежда много, но с данъците се отива на 65-260% по-високи цени. Не е чудно, че в Тайланд няма електромобили…
До края на годината е планирано и монтирането на 100 зарядни станции из страната.
Фаза 2: Покрива от 2018 до 2020 г. с фокус над проучванията върху ефикасно използване на батерии и увеличаване броя на електромобилите. Планът е да бъдат осигурени стимули за насърчаване на частния сектор да инвестира в електромобилни заводи.
Фаза 3: Покрива от 2021 до 2035 г. и в нея правителството ще популяризира електромобилите и ще подобрява електрическата мрежа.
Фаза 4: От 2036 г. нататък вече трябва да се стигне до целта от 1.2 милиона регистрирани електромобили, но това включва и хибриди.
По отношение на зарядните станции, държавната петролна компания PTT Plc и шест автопроизводителя вече сключиха споразумение да изграждат зарядни станции и да популяризират използването на електромобили. Досега компанията е монтирала четири зарядни станции в Банкок и околностите. Това е доста голям район.
Според Bangkokpost, в Тайланд се правят над 40% от частите за електромобили продавани в световен мащаб. Индустрията обаче смята, че правителството не трябва да бърза толкова с електрическата мобилност, а да спомага за по-плавното й въвеждане. Хм, то 20 години не е ли плавно?!?
От местната авто асоциация казват, че тези 20 години определено не са достатъчни по различни причини, както и че новата технология трябва сама да се наложи над старата, без дотации или правителствена подкрепа.
Сега по официални данни в Тайланд има регистрирани 1,502 електрически превозни средства:
- 64 електробуса;
- 1,372 мото;
- 52 коли;
- 8 вана или пикапа;
- 3 микробуса;
- 3 тук-тук таксита; и
- 1 триколка.
В Тайланд и специално в Банкок има и един друг проблем. Често по улиците на града стават наводнения, защото канализацията връща заради обилните дъждове. Виждал съм група мъже да теглят огромно черно въже от канал до тротоара на голяма улица. Гледката наоколо не е никак приятна.
Това с надигащите се води според вестника е сериозна причина тайландците да не искат електромобили, но това звучи като съмнителна причина.
Дали пък не е заради липса на внос, в което има ирония заради голямото производство на части за електромобили в страната?
Каквото и да е, според асоциацията ще са нужни пет години за изготвяне на инвестиционни планове, пренастройване на технологиите и веригата за доставки, обновяване на инфраструктурата и създаване на центрове за поддръжка, които да поемат бъдещите електромобилни нужди на потребителите.
Пет години са доста време, но пък и не малко от големите производители планират повече електрически модели от 2020 г. натам. Ако не друго има поне някакво съвпадение.
От: Bangkokpost
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Leave a Reply