Германска проба за батерия с двойно повече пробег от Tesla
В този блог: Цел – 1000 км пробег с керамична батерия на пластове.
В института за керамични технологии и системи Фраунхофер в Дрезден е разработена нова технология в лабораторни условия, която може да увеличи пробега на електрическите автомобили до 1000 км…
Ключовият елемент е значителното увеличаване на капацитета в същото пространство (опаковка) като на настояща батерия. Такива постижения вече има във второто поколение съвременни електромобили. Например, Renault ZOE вече се предлага с 41 кВтч батерия в сравнение с оригиналната 22 кВтч. Иначе казано автопроизводителите вече правят това – увеличават капацитета, но не и обема. Технологичният подход на Фраунхофер обаче е съвсем различен.
Разработката на института се нарича EMBATT и в нея клетките, ако можем да ги наречем така, са на слоеве монтирани директно един над друг на голяма площ. Технологията е заимствана от горивните клетки, но приложена при литиево-йонните батерии, с керамични материали, където е експертизата на института.
Пакетът се състои от подредени на пластове електроди с биполярна структура. Чрез тях клетките са свързани така, че едната страна на биполярния електрод служи за анод на едната клетка, а другата му страна за катод на следващата клетка. Биполярността се постига чрез залепени от двете страни на електрода метални ленти покрити с керамични материали за съхранение на енергия. Колкото по-големи и плътни са електродите, толкова по-голям е капацитетът на батерията.
Според разработчиците, с тази пластова структура се постига променливо напрежение на системата и отлична производителност. Много по-любопитното в технологията обаче е друго – няма нужда от опаковка и вътрешни свързващи кабели!
По-конкретно, биполярната батерия на EMBATT се монтира директно в шасито, с което общата система се опростява допълнително. Наричат го Chassis-embedded Energy. Същевременно голямата площ на биполярните електроди осигурява много по-голяма енергийна плътност (капацитет).
Понеже клетките (слоевете) са директно свързани, електричеството протича през цялата площ на батерията, което значително намалява вътрешното съпротивление. Керамичните електроди са разработени да поемат и отдават енергия много бързо, но се чудим как стоят нещата от гледна точка на защита?
Tesla добави дори титаниев щит, а хората от Фраунхофер казват, че тяхната разработката няма нужда от опаковка. Би ни се изяснило повече, ако можем да видим как изглежда това директно вграждане в шасито. Как точно ще се вгражда? Как ще се действа при аварийни случаи и катастрофи (деформация или пробив на батерията)? Има ли все пак някаква макар и тънка плоча или друга защита поне отдолу? Защото “без нужда от опаковка” звучи като “гола” батерия.
С тази нова технология екипът се надява да увеличи пробега на електромобилите до 1000 км в средно-срочен план, както се изразяват, каквото и да имат предвид под този срок. Сега работят с партньори от ThyssenKrupp System Engineering и IAV Automotive Engineering за усъвършенстване на процеса и очакват реални тестове в електромобили до 2-3 години.
Ето повече за технологията на страницата на EMBATT технологията (на немски).
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Comments (18)
Предполагам имат предвид индивидуалната опаовка на всяка от клетките. Все едно Амперката да има три такива батерии, а не три модула от плоски батерии в пакет…
Предполагам имат предвид индивидуалната опаовка на всяка от клетките. Все едно Амперката да има три такива батерии, а не три модула от плоски батерии в пакет…
Предполагам имат предвид индивидуалната опаовка на всяка от клетките. Все едно Амперката да има три такива батерии, а не три модула от плоски батерии в пакет…
Предполагам имат предвид индивидуалната опаовка на всяка от клетките. Все едно Амперката да има три такива батерии, а не три модула от плоски батерии в пакет…
Предполагам имат предвид индивидуалната опаовка на всяка от клетките. Все едно Амперката да има три такива батерии, а не три модула от плоски батерии в пакет…
Предполагам имат предвид индивидуалната опаовка на всяка от клетките. Все едно Амперката да има три такива батерии, а не три модула от плоски батерии в пакет…
Предполагам имат предвид индивидуалната опаовка на всяка от клетките. Все едно Амперката да има три такива батерии, а не три модула от плоски батерии в пакет…
Предполагам имат предвид индивидуалната опаовка на всяка от клетките. Все едно Амперката да има три такива батерии, а не три модула от плоски батерии в пакет…
Предполагам имат предвид индивидуалната опаовка на всяка от клетките. Все едно Амперката да има три такива батерии, а не три модула от плоски батерии в пакет…
Хубаво си го написал “проба”.
Хубаво си го написал “проба”.
Хубаво си го написал “проба”.
Хубаво си го написал “проба”.
Хубаво си го написал “проба”.
Хубаво си го написал “проба”.
Хубаво си го написал “проба”.
Хубаво си го написал “проба”.
Хубаво си го написал “проба”.