Солидна работа около батериите в Япония

solid-baterii-tvurdi-elektroliti

Солидна работа около батериите в Япония

solid-baterii-tvurdi-elektroliti

В този блог: Японското правителство отпуска пари за разработки на нови “твърди” батерии.

Сегашните батерии не е като да не са солидни – електричките си вървят много добре. Но се работи по едни буквално “солидни” или както са иначе известни – батерии с твърди електролити…

Директно по темата, според публикация на Nikkei водещи японски производители започват съвместна работа с правителството по разработка на батерии с твърди електролити. За целта е създаден консорциум наречен Libtec, съкратено от Lithium Ion Battery Technology and Evaluation Center, в който участват Toyota, Panasonic и други.

Икономическото министерство предоставя на обичайните заподозрени, а именно големите корпорации, $14 милиона като финансиране за Libtec, в която влизат и компании като GS Yuasa. Иначе казано, в схемата няма малки играчи, което не изглежда добре, тъй като възможностите отново са в полза само на най-големите.

Те така или иначе работят по технологията – Toyota например вече прави тестове с “твърди” батерии от известно време, но все още няма готов за пазара продукт. Съответно с тази нова програма се цели обединяване на технологичния напредък до този етап на всички участници в консорциума.

Ключовите цели на програмата, логично, са да се подобри производителността на новите батерии и да се установят високи критерии за сигурност и безопасност.

Като срокове и цифри Libtec се цели в разработката на батерии с твърди електролити, които да осигуряват 800 км пробег на следващото поколение електромобили до 2030 г., като преди това се мине през етапа 550 км до 2025 г.

Всичко това е в контекста на голямата картина на пазара на батерии в световен мащаб, която се мени постоянно. През 2013 г. пазарният дял на японските компании в сектора е бил около 70%, но конкуренцията от Китай и Южна Корея промени драстично нещата само за няколко години. От само 3% пазарен дял през 2013 г. през 2016-та китайците вече са с 26%, за сметка на японците, които спадат на 41%.

В тази картина, засега основно на думи, се подвизава и Германия. Докато тежката стара германска индустрия и промишленост спорят трябва или не трябва да правят електромобили и батерии, азиатците за нула време подкараха нещата да си направят фабрики за батерии и в Европа. Позициите им вече са повече от солидни и без съмнение в Китай и Южна Корея също се работи много усилено по твърди батерии.

Това има огромно значение във времето, защото течните електролити обикновено са с не особено природосъобразен химически състав. “Твърдите” батерии няма да са най-чистото нещо, което хората ще правят, но има голям потенциал да донесат множество подобрения при намаляване на замърсяванията при производството и рециклирането.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *