Renault ZOE 2 – логиката зад избора на 52 кВтч батерия и 50 кВт DC зареждане

renault-zoe-2

Renault ZOE 2 – логиката зад избора на 52 кВтч батерия и 50 кВт DC зареждане

renault-zoe-2

На 17 юни 2019 Renault обяви данните за обновената версия на ZOE и спецификата на избора ни подтикна да направим анализ на новите параметри.

Откъм батерии това е третото поколение ZOE, но реално е първи фейслифт от дебюта на модела през 2013 г. Като за начало, ето градацията на батериите през годините:

  • 2013 – 24 кВтч
  • 2017 – 40 кВтч
  • 2019 – 52 кВтч

Далеч не всичко в един електромобил е батерия, но тя е основния компонент, на който обръщаме внимание. След като първия път направи сериозен скок и почти удвояване, защо сега Renault увеличава капацитета от 40 кВтч на 52 кВтч, вместо на около 60 кВтч, както много хора се надяваха?

В интервю за френския блог Automobile Propre, директорът на електромобилната програма на Renault Ерик Фонтон споделя, че “реално дори нямаше вътрешен дебат”. Ерик добавя още, че “проблемът с батерията е, че тя е супер скъп компонент и всеки киловатчас отгоре вдига цената”.

Тук започва играта на балансиране. Цените на електромобилите все още са достатъчно високи и от промените на ZOE във времето виждаме, че не цените падат, а за почти същите цени получаваме по-големи батерии. В случая с Renault, целта на компанията е да предлага достъпни електромобили и ако те все още не са такива за масовия потребител, очевидно се работи в тази посока.

При цена от €32000 за нов 52 кВтч ZOE, например, ако батерията е 62 кВтч (като на Nissan LEAF), тези 10 кВтч отгоре струват още около €4000. Пробегът се увеличава, но и с 52 кВтч е достатъчно добър (близо 400 км) и цената на колата се запазва спрямо предния модел.

По наблюдения на компанията, по отношение на изминати километри годишно днес със ZOE седи малко над бензиново Clio и малко под нивата на дизеловите модели, с около 14,000 км годишно. Има и “по-сериозни” случаи като този на eCars – нашият служебен ZOE с 40 кВтч батерия е изминал около 27,000 км за десетте месеца откакто го използваме.

Новото 50 кВт DC зареждане

И тук се заформиха бързи коментари по повод на това, че DC зареждането на ZOE 2 е с мощност 50 кВт, докато предстоящият Peugeot e-208 е ссъ 100 кВт DC зареждане. С тази мощност, на 50 кВт DC станция ZOE ще зарежда до 80% за около час и половина, тъй като мощността не е точно 50 кВт, а по-ниска и с напредване на зарядната сесия намалява още. Това в никакъв случай не е бързо, но е много важна добавка към 22 кВт AC бордовото зарядно на ZOE. В един умерен вариант, при спиране на DC станция с 10% от капацитета зареждане до около 60% би трябвало да става в рамките на 40 минути. Би било добре да е за 20 минути и индикациите от Renault са, че мощността ще бъде увеличена по-нататък.

Според Фонтон – и както сме коментирали не веднъж – DC зареждане с по-висока мощност има финансова логика в по-горен сегмент, като “С”. Планът на Renault е да обяви 8 електрически модела до 2022 г., с до 130 кВт DC зареждане.

Новият ZOE ще се предлага от есента и интересното е, че въпреки съвсем близкия му пазарен дебют, настоящият модел с 40 кВтч продава да е лидер по продажби сред електромобилите в Европа. Цените още не са обявени официално, като предварителната информация беше за около €500 повече от ZOE 40, което е минимално като разлика. Повече очакваме да научим на автосалона във Франкфурт, където трябва да бъде представен и изцяло обновения Renault Kangoo ZE.

Share this post

Comments (18)

  • Филип Борисов Reply

    Ако се вгледаме само в тези данни:
    2013 – 24 кВтч
    2017 – 40 кВтч
    2019 – 52 кВтч

    Тогава увеличението първият път (2017 спрямо 2013) е 4 кВтч на година, а вторият (2019 спрямо 2017) е 6 кВтч на година, което си е напредък.

    July 14, 2019 at 9:50 pm
  • Филип Борисов Reply

    Ако се вгледаме само в тези данни:
    2013 – 24 кВтч
    2017 – 40 кВтч
    2019 – 52 кВтч

    Тогава увеличението първият път (2017 спрямо 2013) е 4 кВтч на година, а вторият (2019 спрямо 2017) е 6 кВтч на година, което си е напредък.

    July 14, 2019 at 9:50 pm
  • Филип Борисов Reply

    Ако се вгледаме само в тези данни:
    2013 – 24 кВтч
    2017 – 40 кВтч
    2019 – 52 кВтч

    Тогава увеличението първият път (2017 спрямо 2013) е 4 кВтч на година, а вторият (2019 спрямо 2017) е 6 кВтч на година, което си е напредък.

    July 14, 2019 at 9:50 pm
  • Филип Борисов Reply

    Ако се вгледаме само в тези данни:
    2013 – 24 кВтч
    2017 – 40 кВтч
    2019 – 52 кВтч

    Тогава увеличението първият път (2017 спрямо 2013) е 4 кВтч на година, а вторият (2019 спрямо 2017) е 6 кВтч на година, което си е напредък.

    July 14, 2019 at 9:50 pm
  • Филип Борисов Reply

    Ако се вгледаме само в тези данни:
    2013 – 24 кВтч
    2017 – 40 кВтч
    2019 – 52 кВтч

    Тогава увеличението първият път (2017 спрямо 2013) е 4 кВтч на година, а вторият (2019 спрямо 2017) е 6 кВтч на година, което си е напредък.

    July 14, 2019 at 9:50 pm
  • Филип Борисов Reply

    Ако се вгледаме само в тези данни:
    2013 – 24 кВтч
    2017 – 40 кВтч
    2019 – 52 кВтч

    Тогава увеличението първият път (2017 спрямо 2013) е 4 кВтч на година, а вторият (2019 спрямо 2017) е 6 кВтч на година, което си е напредък.

    July 14, 2019 at 9:50 pm
  • Филип Борисов Reply

    Ако се вгледаме само в тези данни:
    2013 – 24 кВтч
    2017 – 40 кВтч
    2019 – 52 кВтч

    Тогава увеличението първият път (2017 спрямо 2013) е 4 кВтч на година, а вторият (2019 спрямо 2017) е 6 кВтч на година, което си е напредък.

    July 14, 2019 at 9:50 pm
  • Филип Борисов Reply

    Ако се вгледаме само в тези данни:
    2013 – 24 кВтч
    2017 – 40 кВтч
    2019 – 52 кВтч

    Тогава увеличението първият път (2017 спрямо 2013) е 4 кВтч на година, а вторият (2019 спрямо 2017) е 6 кВтч на година, което си е напредък.

    July 14, 2019 at 9:50 pm
  • Филип Борисов Reply

    Ако се вгледаме само в тези данни:
    2013 – 24 кВтч
    2017 – 40 кВтч
    2019 – 52 кВтч

    Тогава увеличението първият път (2017 спрямо 2013) е 4 кВтч на година, а вторият (2019 спрямо 2017) е 6 кВтч на година, което си е напредък.

    July 14, 2019 at 9:50 pm
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Добра добавка и съпоставка. Реално капацитетът не е проблем – проблемът е да го докараш на поносима цена по-високия капацитет откъдето идват и корпоративните/технологични решения колко точно да е капацитетът на батерията за даден електромобил.

    July 16, 2019 at 11:19 am
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Добра добавка и съпоставка. Реално капацитетът не е проблем – проблемът е да го докараш на поносима цена по-високия капацитет откъдето идват и корпоративните/технологични решения колко точно да е капацитетът на батерията за даден електромобил.

    July 16, 2019 at 11:19 am
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Добра добавка и съпоставка. Реално капацитетът не е проблем – проблемът е да го докараш на поносима цена по-високия капацитет откъдето идват и корпоративните/технологични решения колко точно да е капацитетът на батерията за даден електромобил.

    July 16, 2019 at 11:19 am
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Добра добавка и съпоставка. Реално капацитетът не е проблем – проблемът е да го докараш на поносима цена по-високия капацитет откъдето идват и корпоративните/технологични решения колко точно да е капацитетът на батерията за даден електромобил.

    July 16, 2019 at 11:19 am
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Добра добавка и съпоставка. Реално капацитетът не е проблем – проблемът е да го докараш на поносима цена по-високия капацитет откъдето идват и корпоративните/технологични решения колко точно да е капацитетът на батерията за даден електромобил.

    July 16, 2019 at 11:19 am
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Добра добавка и съпоставка. Реално капацитетът не е проблем – проблемът е да го докараш на поносима цена по-високия капацитет откъдето идват и корпоративните/технологични решения колко точно да е капацитетът на батерията за даден електромобил.

    July 16, 2019 at 11:19 am
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Добра добавка и съпоставка. Реално капацитетът не е проблем – проблемът е да го докараш на поносима цена по-високия капацитет откъдето идват и корпоративните/технологични решения колко точно да е капацитетът на батерията за даден електромобил.

    July 16, 2019 at 11:19 am
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Добра добавка и съпоставка. Реално капацитетът не е проблем – проблемът е да го докараш на поносима цена по-високия капацитет откъдето идват и корпоративните/технологични решения колко точно да е капацитетът на батерията за даден електромобил.

    July 16, 2019 at 11:19 am
  • Мартин Хаджистойков Reply

    Добра добавка и съпоставка. Реално капацитетът не е проблем – проблемът е да го докараш на поносима цена по-високия капацитет откъдето идват и корпоративните/технологични решения колко точно да е капацитетът на батерията за даден електромобил.

    July 16, 2019 at 11:19 am

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *