Електробус със сменяеми батерии полска разработка

autosan-elekrobus

Електробус със сменяеми батерии полска разработка

autosan-elekrobus

Сякаш винаги ще свързвам новините за електробуси с едно зелено возило на ток, което беше изпробвано в продължение на година в София. Случи се малко след като взех новия тогава Renault Twizy от офиса на Renault България. А “тогава” беше в началото на 2014 г.

Зеленият електробус без батерии на Чериът Моторс беше произведен в Китай и вместо батерии имаше суперкондензадори. Зареждането му отнемаше 7 минути от пантограф изграден на бул. Сливница близо до Сточна гара. И другото зареждане се правеше в депо Искър.

Днес този блог е четен вече близо 10 хиляди пъти, а междувременно с годините се появиха различни концепции и модели електробуси, но онзи през 2014-та като че ли дойде твърде рано. Сега в София има други електробуси с батерии и броят им в следващите години в България неминуемо ще се увеличава.

Някои от новите може да са със сменяеми батерии. Като на един електробус, който Autosan разработва заедно с Националния център за разработки и развитие на Полша, в консорциум наречен Lukasiewicz-PIMOT.

Концепцията на Autosan е с разполагане на батерията в задната част на електробуса, така че да е лесно достъпна за бързо сваляне и подмяна. С тази технология участниците в проекта смятат, че такъв електробус ще е подходящ не само за градски, но и за междуградски пътувания. В информацията за проекта не е посочено кога проектът ще бъде завършен.

Логиката подсказва, че при използване на такава технология за подмяна ще са необходими батерии с по-малък капацитет. Причината е в това, че няма нужда да носиш огромна тежка батерия на борда при положение че можеш да разчиташ на нова заредена догоре на станции по маршрута или в депа.

Както и електробусът в София, една друга инициатива дойде твърде рано. Казваше се Better Place, глътна близо милиард долара и беше за изграждане на станции за бърза подмяна на електромобилни батерии в компактни станции. Проектът вървеше в Израел и Дания преди да фалира и е интересно да видим подобно техническо проучване 10 години по-късно, когато батериите вече са доста развити.

Важно е, обаче, да има различни технологии, за да има избор, защото някои ще са по-походящи за едни условия, докато други ще имат различно приложение.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *