С новия VW e-Golf 450 км за 8 ч. и 15 мин.
Точно смятаме колко време ще ни отнеме да закараме нашия Рено Туизи от София до Банско и попадаме на интересен тест на германската ADAC – с новия електро VW e-Golf от Мюнхен до Лайпциг и обратно. За Туизи ще са ни нужни две междинни спирания, че е 140 км маршрут, но нито колата има вградено бързо зарядно, нито бързи зарядни станции има по пътя. VW e-Golf обаче има бордово бързо зарядно, а в Германия вече не липсват бързи зарядни станции. Ето преживелицата…
Двама от редакторите на ADAC се качват на e-Golf в 10 сутринта в Мюнхен, за да пробват как ще е пътуването до Лайпциг по магистрала A9 с новия електро голф. Първото им дозареждане е половин час и 45 км след старта, но каква супер идея само им е дошла – докато колата попива ток, те вадят по едно сгъваемо столче и започват да попиват знания :). И на тази първа спирка единият от двамата се пошегувал: “Ама наистина ли искаме да идем до Лайпциг с VW e-Golf?”
Разстоянието е около 450 км и освен Tesla Model S няма електромобил, който да го покрие с едно зареждане. Дори с Model S скоростта по магистралата ще трябва да се ограничава, за да се получи, че у нас някои от първите собственици стигат с една батерия до към Сливен, ама то като си върви това чудо как да го караш бавно.
Но затова има бързи зарядни станции. ОК, все още зареждането на тях не е като с бензин, защото отнема около 30 мин от 0 до 80% (до 80, защото след това скоростта на зареждане спада значително, независимо че зареждаш на бърза зарядна станция). Стандартното зареждане пък въобще не е приложимо за дълъг път – за разстоянието от Мюнхен до Лайпциг например на e-Golf ще са му нужни общо около 32 часа бавно зареждане, изчислили хората от ADAC.
И знаейки, че по протежение на магистрала A9 от май 2014 насам има монтирани бързи зарядни станции, те пресметнали, че при идеални условия ще се справят с маршрута за около 8 часа, който с ДВГ кола се взима за около 4 часа и половина. Доста спирки, доста кафета и не точно осем часа (поне на отиване)…
И така, ето го самото пътуване.
Старт от Мюнхен в 10 сутринта. Потегляме. Новият e-Golf работи като швейцарски часовник. Следим индикатора за заряда в батерията, който при скорост от над 120 км/ч “слиза” прилично бързо. Показва ни, че имаме само 100 км прогнозен пробег. По пътя често си задавамхе три въпроса: Ще ни стигне ли енергията до най-близката зарядна станция? Дали ще е свободна или на нея ще има някой да зарежда? И последно, ще успеем ли да я активираме и да заредим?
10:30. Първото ни планирано зареждане е в Швайтенкирхен. Няма указания за колонката, но накрая я намираме в един отдалечен ъгъл на Аутохоф. За щастие никой не зарежда. Обикновено зареждането на обществена станция става с RFID карта от съответния доставчик. На станциите по A9 обаче може да се зарежда с SMS. За да активираш станцията просто трябва да изпратиш SMS на телефона, изписан на нея. Изпращаме SMS, но не се случва нищо. Звъним на аварийния телефон и ни обещават да изпратят техник, но трябва да почакаме.
Всъщност, в съседния McDonald’s имаше активационна карта за такива аварийни случаи. Знаехме това, защото преди пътуването питахме оператора, за да ни е спокойно. Защо тогава момичето по телефона не ни каза за този вариант? Взехме картата и зареждането тръгна, но това ни коства вече час. Потегляме отново и сега доста по-внимателни с десния педал, след 126 км сме на следващата станция – при дилър на BMW. SMS ситуацията обаче се повтаря: с SMS не става, с карта от дилъра, да. Престоят ни за зареждане и кафе е 50 минути. Потегляме в 13:50.
15:05. След 116 км пристигаме в Зеблинг. Опаа, тук SMS-а на колонката проработи. За 30 минути заредихме 14.98 кВтч. Сметката на смартфона показва €9, което означава, че 1 киловат час струва 60 цента. Доста скъпо, защото е два до три пъти повече отколкото плащаме у дома.
16:40. Станцията в Хермсдорф намираме лесно до реката. Зареждаме за 20 минути и моментално потегляме по 71 км маршрут до Шкойдиц. В 17:50 пристигаме на последната станция преди Лайппциг – и сме доста изморени. Колонката на магистралата край Шкойдиц не издава звук. За нещастие дори с любезно предоставената ни от McDonald’s карта тя не тръгва. Сервизният център ни праща техник. Това се случва по време на мача между Германия и САЩ на световното по футбол. Чакаме и слушаме радиото.
18:45. Нашето смартфон приложение обещава, че в Лайпциг има колонка на RWE. Слава богу имаме нужния щепсел, но ни остават 29 км пробег. Решаваме да рискуваме.
19:25. Готово. RWE станцията е на паркинга на магазин за инструменти. Но е заобиколена от палети. Наместваме голфа някак и стартираме зареждането от приложението – безплатно. Супер!
19:50. В хотела. Виждаме самия край на мача. Германия печели с 1:0, а нашият тур продължи 9:50 часа или около два пъти повече, отколкото с ДВГ кола. Затова, за разлика от футболистите, въобще не се чувстваме като победители.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ: Бързите зарядни станции по A9 зареждат колата за кратко време. Въпреки това пътуването от 450 км ни се видя мъчително. Цялото пътешествие трая 9:50 часа, а цената от 60 цента за кВтч е висока. Имахме и проблем: една от станциите не работеше, но като цяло пътуването беше гладко. На обратно взехме разстоянието за малко над осем часа (8:15).
Е, това е супер ценна информация. Разстоянието е все едно да пътуваш от Варна до София. Ако си представим, че имаме бързи зарядни станции в България, а това трябва да се случи през 2015 г., и всичко е наред, вероятно пътуването с електро кола от типа на e-Golf ще отнема девет часа. Никак не е малко, а и ще е важно дали операторите у нас ще стартират правилно (откъм цени), защото ето че и в Германия им прави впечатление, когато токът за електромобили се продава скъпо.
Колкото до SMS-сите, това е вероятно най-удобният начин за плащане на нещо в движение, стига да работи.
От: ADAC emobility
eCars.bg / Elektromobili.bg
Когато избираме какво да споделим с теб, имаме една съвсем простичка задача – да се уверим, че ще ти върши работа.
Абонирай се за своя eCars.bg бюлетин
{loadposition newsletter}
Важно!Ако вече имаш регистрация в eCars.bg, при която си избрал/а да се абонираш за бюлетина, значи вече го получаваш. В случай че нямаш eCars.bg профил или си пропуснал/а да се абонираш за бюлетина при регистрацията, можеш да го направиш като натиснеш бутона Абонирам се отгоре. Разбира се, ако не искаш да получаваш своя eCars.bg бюлетин, просто трябва да се отрегистрираш, като кликнеш върху линка в дъното на всеки бюлетин.
Leave a Reply